از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 81141

192 بازدید

به گزارش خطرنگار، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه خروج کشورش از توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) اعلام کرد و گفت که با اعمال تحریم های سخت صادرات و واردات ایران را محدود و حتی به صفر می رساند. این در حالی است که بررسی جداول آماری گمرک جمهوری اسلامی […]

به گزارش خطرنگار، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه خروج کشورش از توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) اعلام کرد و گفت که با اعمال تحریم های سخت صادرات و واردات ایران را محدود و حتی به صفر می رساند.
این در حالی است که بررسی جداول آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۹۴ میلیون و ۸۷۵ هزار تن رسیده است که ارزش آن رقمی برابر ۳۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار می‌شود.
بر این اساس، تا پایان دی ماه صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲٫۲۱ درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.
کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، ترکیه، هند، جمهوری کره، پاکستان، اندونزی و عمان جزو ۱۰ کشوری هستند که بیشترین واردات کالا را از ایران داشتند.

** چین رتبه نخست واردات کالا از ایران
براساس بررسی جداول آماری گمرک ۲۴ میلیون و ۷۶۱ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۵۳۲ میلیون و ۷۲۶ هزار دلار در ۱۰ ماهه امسال به چین صادر شده که به لحاظ ارزشی ۵٫۲۴ درصد و از نظر حجم ۱۱٫۶۳ درصد کاهش داشته است.

** رشد ۵۳ درصدی صادرات به عراق
عراق که از ابتدای امسال در رتبه دوم واردات کالا از ایران قرار داشت از مهرماه به مدت سه ماه رتبه نخست واردات را به خود اختصاص داد، اما در دی ماه امسال با اختلاف هشت میلیون و ۱۲ هزار کیلوگرم دوباره در رتبه دوم قرار گرفت.
براین اساس تا پایان دی ماه امسال ۱۶ میلیون و ۷۴۹ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۵۱۴ میلیون و ۸۲۳ هزار دلار کالا به عراق صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۵۳ درصد و از نظر ارزشی ۴۴٫۷۵ درصد رشد داشته است.

** صادرات پنج میلیارد دلاری به امارات
امارات متحده عربی با اختصاص ۱۲٫۸۳ درصد از حجم صادرات ایران در ۱۰ ماهه ۱۳۹۷به خود سومین کشور واردکننده کالا از ایران است.
در این مدت ۱۲ میلیون و ۱۷۳ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۶۷۹ هزار دلار به این کشور صادر شده که در همسنجی با مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزشی ۱٫۹۳ درصد رشد داشت.

** رشد ۱۲ درصدی ارزش صادرات به افغانستان
صادرات به افغانستان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب از حیث وزنی و ارزشی ۱٫۰۸ و ۱۲٫۲۴ درصد رشد داشت.
در این مدت چهار میلیون و ۸۲۶ هزار و ۹۹۹ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۳۲ میلیون و ۵۲۷ هزار دلار به این کشور صادر شده است.

** رشد ۵۴ درصدی صادرات به ترکیه
ترکیه به عنوان یکی از همسایگان ایران که همواره تلاش کرده صادرات خود به کشورهای همسایه را توسعه دهد، در بین یکصد کشور واردکننده کالا از ایران رتبه پنجم را دارد. مقایسه واردات تا پایان دی ماه امسال با مدت مشابه پارسال نشان می دهد که صادرات به ترکیه از حیث ارزشی ۲۱٫۳۳ درصد رشد و به لحاظ حجمی رشد ۵۴٫۵۸ درصدی داشته است.
در این مدت ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون و ۸۱۷ هزار دلار از صادرات ۶ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۱۳ تن کالا به این کشور، نصیب ایران شده است.

** کاهش صادرات به هند و جمهوری کره
بررسی جداول آماری گمرک نشان می دهد که هند و جمهوری کره رتبه های ششم و هفتم واردات کالا از ایران را دارند. با این وجود صادرات کالا به این کشورها از بعد حجم و ارزش در مقایسه با ۱۰ ماهه ۱۳۹۶ کاهش یافته است.
در این مدت هند هفت میلیون و ۸۱ هزار تن کالا از ایران وارد کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی کاهش ۱۳٫۱۲ درصدی داشته است. همچنین کره نیز ۲ میلیون و ۸۷ هزار تن کالا از ایران وارد کرده که نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته، ۷۴٫۸۹ درصد به لحاظ حجمی کم شده است.
اقتصام**۹۱۳۲*۲۰۲۵

انتهای پیام /*


اقتصاد


صادرات


گمرک


۱۰ ماهه ۹۷

نظرات بسته شده است.