از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 78871

230 بازدید

به گزارش خطرنگار، به نقل از اسپوتنیک ،این قرارداد در پایان دیدار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در چارچوب نهمین نشست بین المللی سرمایه گذاری «گجرات پویا- ۲۰۱۹» امضا شد.وزارت امور خارجه هند نیز روز شنبه باصدور بیانیه ای اعلام کرد در حضور رهبران دو کشور، سازمان انرژی اتمی […]

به گزارش خطرنگار، به نقل از اسپوتنیک ،این قرارداد در پایان دیدار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در چارچوب نهمین نشست بین المللی سرمایه گذاری «گجرات پویا- ۲۰۱۹» امضا شد.
وزارت امور خارجه هند نیز روز شنبه باصدور بیانیه ای اعلام کرد در حضور رهبران دو کشور، سازمان انرژی اتمی هند و شرکت معادن جمهوری ازبکستان قرارداد طولانی مدت خرید اورانیوم از ازبکستان برای تامین نیاز های انرژی هند را امضا کردند.
هند به دنبال ایجاد ذخایر راهبردی اورانیوم برای راکتور های هسته ای خود می باشد.
سازمان انرژی هند قصد دارد ۱۵ هزار تن ذخیره اورانیوم برای استفاده در ۲۲ راکتور هسته ای ایجاد کند.
مقامات هندی اعلام کردند که دهلی نو به دنبال امضای قرارداد های مشابه با سایر کشور های مستقل مشترک المنافع از جمله آذربایجان، ارمنستان، بلا روس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و غیره می باشد. دولت نارندرا مودی هم اکنون قرارداد های تامین اورانیوم با کشورهایی همچون مغولستان و نامیبیا امضا کرده است.
در حال حاضر هند بخش اعظم نیاز خود به اورانیوم را از روسیه، قزاقستان و کانادا تامین می کند. بر اساس داده های منتشر شده توسط سازمان انرژی اتمی هند، روسیه در دوره ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ حدود ۵۶٫۶۷ تن اورانیوم به هند صادر خواهد کرد. این درحالی است که قزاقستان در سال گذشته ۱۵۰۰ تن اورانیوم به هند صادر کرده است و قصد دارد در سال ۲۰۱۹ نیز به صادرات این محصول به هند ادامه دهد.
در همین حال دولت هند تلاش های خود برای بهره وری و اکتشاف منابع اورانیوم در مناطق مختلف این کشور را افزایش داده است.
در حال حاضر سوخت هشت راکتور از ۲۲ راکتور اتمی فعال هند با ظرفیت تولید دو هزار و ۴۰۰ مگاوات از طریق منابع داخلی اورانیوم هند تامین می شود. ۱۴ راکتور دیگر هسته ای هند با ظرفیت تولید چهار هزار و ۳۸۰ مگاوات برق تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار دارند و سوخت مورد نیاز آنها از طریق واردات تامین می شود.
هند پس از آنکه گروه تامین کنندگان هسته ای تحریم سی و چهار ساله خود را علیه این کشور لغو کرد توانست وارد تجارت جهانی هسته ای شود.
در گذشته، هند پس از آزمایش های هسته ای خود در سال ۱۹۷۴ مورد تحریم غرب قرار گرفت و برای تامین اورانیوم مورد نیاز خود با مشکل روبرو بود.
هند در برنامه خود در راستای کاهش آلاینده های کربنی، استفاده کمتر از سوخت های فسیلی و تأمین انرژی مورد نیاز این کشور، قصد دارد ظرفیت انرژی هسته ای خود را افزایش دهد.
هم اکنون ۲۲ راکتور هسته ای هند در شش ایالت این کشور در مجموع قادر به تامین سه درصد از نیاز این کشور به انرژی است .
دولت هند می خواهد این مقدار را تا سال ۲۰۵۰ به ۲۵ درصد افزایش دهد.
آساق**۲۶۷**۱۶۰۰

انتهای پیام /*


سیاسی


هند


ازبکستان


اورانیوم

نظرات بسته شده است.