از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 78839

37 بازدید

به گزارش خطرنگار، رسانه های عراق از قول سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نوشتند که این کشور برای ایجاد چهار کنسولگری در عراق برنامه ریزی و برای گسترش روابط با عراق تلاش می کند. مقامات ترک پیشتر نیز از برنامه ریزی برای افتتاح دو کنسولگری در دو شهر نجف و کرکوک خبر داده بودند.همزمان مقامات […]

به گزارش خطرنگار، رسانه های عراق از قول سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نوشتند که این کشور برای ایجاد چهار کنسولگری در عراق برنامه ریزی و برای گسترش روابط با عراق تلاش می کند.
مقامات ترک پیشتر نیز از برنامه ریزی برای افتتاح دو کنسولگری در دو شهر نجف و کرکوک خبر داده بودند.
همزمان مقامات سعودی نیز از تلاش برای گشایش کنسولگری در نجف و بصره خبر داده بودند که بویژه برای نجف با مخالفت گسترده مردم این استان مواجه شد.
‘حامی اقصوی’ در خصوص افتتاح کنسولگری های جدید ترکیه یادآوری کرده است که کشورش (در جریان کنفرانس کویت) پنج میلیارد دلار برای بازسازی عراق تعهد کرده است.
همزمان ‘محمدعلی حکیم’ وزیر امور خارجه عراق نیز امروز جمعه با اشاره به عملی نشدن وعده کشورهایی شرکت کننده در کنفرانس کویت (که عمدتا از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بودند)، از آنان خواسته بود به تعهدات عمل کنند.
یک منبع هم پیشتر گفته بود که برخی از این کشورها از جمله سعودی، اعطای کمک ها را منوط به تحقق برخی پیش شرط ها در تصمیمات داخلی عراق کرده اند که تاکنون از سوی بغداد رد شده و بنابر این کمک ها نیز متوقف شده است.
اکنون سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با اشاره به تعهد پنج میلیارد دلاری آنکارا در این زمینه، از گشایش یک گذرگاه جدید میان دو کشور خبر داده و آن را عامل افزایش روابط تجاری میان دو کشور ذکر کرده است.
روابط تجاری عراق و ترکیه در سال های گذشته با افزایش اختلافات آنکارا و بغداد در خصوص برخی مسایل سیاسی و نیز مسایل مربوط به شمال عراق روبه کاهش گذاشته بود به طوری که حجم تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۱۳ معادل ۱۲ میلیارد دلار بود که این رقم در سالهای بعد با کاهش مواجه شد.
رقم یاد شده در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ برابر ۱۱٫۱۷ ، ۸٫۹، ۸٫۴ و ۱۰٫۶ میلیارد دلار بود . رقم صادرات عراق به ترکیه در طول سال های یاد شده ارقامی اندک بود. میزان صادرات عراق به ترکیه در طول سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۷ برابر ۲۷۰، ۳۰۰، ۸۰۰ و ۱۵۰۰ میلیون دلار بود.
صادرات ترکیه به عراق طیف گسترده از اقلام مختلف از جواهرات گرفته تا مواد غذایی، ملزومات ساختمانی، وسایل بهداشتی، اقلام ساخت مسکن و صنایع نساجی را شامل می شود.
ترکیه برای گسترش روابط اقتصادی خود با عراق خواستار افتتاح مناطق مرزی جدید با آن کشور است. در راس مناطق مرزی مورد درخواست مرز اوواکوی قرار دارد. در صورت افتتاح مرز یاد شده روابط ترکیه با دولت مرکزی بغداد وارد مرحله ای جدید و قدرتمند خواهد شد زیرا در صورت افتتاح این مرز زمینی امکان مراوده مستقیم بین ترکیه و دولت مرکزی بغداد و همچنین دولت آنکارا و مناطق ترکمن نشین عراق حاصل خواهد شد.
آغاز بکار مجدد خط لوله کرکوک به جیهان نیز عاملی مهم در گسترش روابط دو کشور می باشد. این خط لوله که در سالهای گذشته یکی از مهمترین مبادی صادرات نفت عراق به بازارهای جهانی بود در نوامبر سال ۲۰۱۸ با صدور مجدد ۵۰ الی ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز مجددا فعالیت خود را آغاز کرد.
در جریان کنفرانس کویت برای کمک به بازسازی عراق در فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی دولت آنکارا برای استفاده در خط مرزی بین مرز زمینی اوواکوی تا خلیج فارس متعهد به پرداخت ۵ میلیارد دلار وام به عراق شد.
در پی این تصمیم دولت آنکارا با تخصیص این اعتبار از یک سو هدف افزایش تجارت خود با دولت مرکزی عراق را دنبال کرد و از سوی دیگر با فراهم آوردن امکان حمل محصولات تجاری خود تا خلیج فارس به طور عملی موفق به اجرایی کردن سیاست رسیدن به خلیج فارس از طریق عراق خواهد شد.
خاورم*۴**۳۸۰*

انتهای پیام /*


سیاسی


عراق


ترکیه


کنسولگری

نظرات بسته شده است.