از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 78508

91 بازدید

به گزارش خطرنگار، آقاجری عصر پنجشنبه در بیست و چهارمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان با موضوع «گفتمان بازرگان و چهل سالگی انقلاب»، در ابتدای سخنان خود به نسبت سیاست و اخلاق پرداخت و گفت: غیراخلاقی ترین کنش ها و افعال با حضور مردان دین در عرصه سیاست مشاهده می شود به طوریکه این بی اخلاقی […]

به گزارش خطرنگار، آقاجری عصر پنجشنبه در بیست و چهارمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان با موضوع «گفتمان بازرگان و چهل سالگی انقلاب»، در ابتدای سخنان خود به نسبت سیاست و اخلاق پرداخت و گفت: غیراخلاقی ترین کنش ها و افعال با حضور مردان دین در عرصه سیاست مشاهده می شود به طوریکه این بی اخلاقی از سیاستمداران در کشورهایی به شکل عرفی اداره می شوند شدیدتر است.
وی افزود: میان سیاست معطوف به قدرت با سیاست معطوف به رهایی و تعالی خود و دیگری ، تناقض وجود ندارد. در این چارچوب سیاست اخلاقی سیاستی است که معطوف به رهایی از تمام عوامل سد کننده خود شکوفایی بشری و تحقق خود آدمی است.
آقاجری ادامه داد: مهم این است که حوزه سیاست و رابطه آن با اخلاق به گونه ای تعریف شود که به روش و نظریه و سیاست برسیم و اگر نرسیم اخلاق در حد موعظه های اخلاقی باقی می ماند و در عمل می تواند تناقض هایی ایجاد کند و حاصلش غیراخلاقی ترین سیاست ها باشد.
آقاجری گفت: در سیاست رهایی بخش وسیله و هدف از هم جدا نیست ، راه و مقصد و وسیله و هدف با هم و هم سنخ هستند و وسیله شر هیچ گاه ما را به هدف خیر نمی رساند، امروز راه سرکوب و قدرت تحت عنوان مصلحت به سرمنزل هم سنخ با خود می رسد.
وی افزود: در تصمیم گیری ها و کنش های ارتباطی و مناسبات با خود و دیگری جهانی را خلق می کنیم که نهایتا کامل می شود که یا جهان بهشتی یا جهان جهنمی است، بر همین اساس سیاستی که بر اساس تسخیر قدرت تعریف شود در نهایت جامعه ای ایجاد می کند که نتیجه آن استبداد و استثمار و رابطه نابرابر و فرادستان و فرودستان، سرکوب و … است.
این صاحب نظر سیاسی گفت: اگر نظام سیاسی مبتنی بر نابرابری و ستم و سرکوب است باید ابتدا پایه ها و ستون های آن را ازبین ببریم تا سقف استوار بر این پایه ها بلاموضوع شود.
آقاجری گفت: جامعه ای که قرار است در سطح کلان ساخته شود باید از سطوح خرد و کنش های ارتباطی شکل گیرد تا به سطوح بالاتر برسد.
وی گفت: مهندس بازرگان سیاست ورز و معتقد به اصول بود نه سیاست باز ، و سیاست او اصول محور بود و سیاست قدرت محور.
استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: اگر امروز یاد مهندس بازرگان را گرامی می داریم. دلیل آن جز کارنامه یک سیاست ورز با اخلاق و اصول محور نیست و رمز ماندگاری بازرگان و مصدق و امثال آنها همین است.
** ۳۲۰۲**۳۰۵۰**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


سیاسی


بزرگداشت


هاشم آقاجری


بزرگداشت

نظرات بسته شده است.