از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 78383

157 بازدید

به گزارش روز چهارشنبه خطرنگار، از دانشگاه تهران، این نشست با همکاری باغ موزه نگارستان، سازمان ایکوم ایران و نشر شور آفرین و با حضور صدرالدین طاهری نویسنده کتاب هنر عصر آهن ایران برگزار می شود. در این نشست سید محمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور و روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان […]

به گزارش روز چهارشنبه خطرنگار، از دانشگاه تهران، این نشست با همکاری باغ موزه نگارستان، سازمان ایکوم ایران و نشر شور آفرین و با حضور صدرالدین طاهری نویسنده کتاب هنر عصر آهن ایران برگزار می شود.
در این نشست سید محمد بهشتی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور و روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی سخنرانی می کنند.
کتاب عصر آهن ایران اثری از صدرالدین طاهری نشانه‌شناس و استاد دانشگاه هنر اصفهان است. از این پژوهشگر پیش از این کتاب‌هایی چون «ایزدبانوان در فرهنگ و اساطیر ایران» و «نشانه‌شناسی کهن‌الگوها» و نیز ده‌ها مقاله در زمینه اسطوره‌شناسی و نشانه‌شناسی هنر ایران منتشر شده است.
باستان‌شناسی دوره آهن ایران اکنون عمری فراتر از یک سده یافته، اما هنوز پرسش‌های بسیاری درباره هنر و فرهنگ مردمان ایران در این دوران تاریخ‌ساز باقی است. نخستین فصل این کتاب تلاش دارد چیستی فرهنگ عصر آهن و دامنه جغرافیایی تاریخی آن را درون مرزهای کنونی ایران بررسی کرده و چارچوب‌های سیاسی، اجتماعی، نژادی و فن‌شناختی آن را در حد آگاهی‌های موجود رسم کند. در فصل‌های بعدی چهار منطقه مهم عصر آهن ایران (کناره دریای کاسپین و شمال‌خاوری، شمال‌باختری، زاگرس مرکزی و مرکز ایران) بررسی شده‌اند.
رویکرد این کتاب خوانش هنر هر محوطه باستانی در بافتی یگانه و مستقل است تا فهم کلیت فرهنگی هر یک از این مکان‌ها دست‌یافتنی‌تر شود. به نظر می‌رسد شناخت ابتدایی هرکدام از این تمدن‌ها با نگاه متمرکز بر جنبه‌های گوناگون هنری شان (همچون معماری، فلزکاری، سفالگری، زیورسازی، پارچه‌بافی و عاج‌تراشی) می‌تواند توانایی بهتری برای پژوهشگران فراهم سازد تا همبستگی‌های بینافرهنگی هر مکان باستانی با سایر محوطه‌ها را در یک بافت بزرگ‌تر منطقه‌ای پی‌جویی کنند.
در این نوشتار، ۱۶۰ محوطه باستانی عصر آهن ایران بررسی شده‌اند. تصاویری از شاخص‌ترین نمونه‌های این آثار که اکنون در بیش از ۵۰ موزه و ده‌ها مجموعه خصوصی جهان نگهداری می‌شوند، در این کتاب گرد آمده تا بینش کامل‌تری نسبت به هنر ایران در این دوره پراهمیت به دست آید.
**۹۴۹۱**۱۵۸۴

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


دانشگاه تهران


باغ موزه نگارستان


هنر عصر آهن ایران

نظرات بسته شده است.