از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 78206

278 بازدید

حسن کاظمی قمی عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خطرنگار، اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه ایران در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به عراق با هدف بسط و تعمیق و گسترش همکاری های همه جانبه فی مابین دو کشور و انجام رایزنی های سیاسی پیرامون تحولات منطقه ای و بین المللی […]

حسن کاظمی قمی عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خطرنگار، اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه ایران در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به عراق با هدف بسط و تعمیق و گسترش همکاری های همه جانبه فی مابین دو کشور و انجام رایزنی های سیاسی پیرامون تحولات منطقه ای و بین المللی از ابعاد مختلفی قابل پردازش و تحلیل است.
وی افزود: استقابل کم نظیر دولتمردان و مقامات عراقی از دکتر ظریف و هیات همراه بیانگر عمق علائق و پیوندهای مشترک دینی، فرهنگی، رابطه کهن و تاریخی و در چارچوب منافع و تهدیدات مشترک دو کشور و دو ملت است. این استقبال نشان می دهد که هیچ اراده ای نخواهد توانست – با همه شیطنت ها – خللی در استحکام این روابط رو به گسترش ایجاد کند.
سفیر پیشین ایران در عراق با یادآوری شرایط سخت دولت نوپا و مردم این کشور در دوران اشغال و تروریسم تکفیری، خاطرنشان کرد: این استقبال نوعی ابراز قدردانی و پاسداشت رهبران عراقی از مجاهدات خالصانه و همکاری های بی بدیل و سرنوشت ساز جمهوری اسلامی در این شرایط بود؛ جمهوری اسلامی در کنار ملت و دولت عراق ایستاد و از استقلال، عزت، حاکمیت و وحدت ملی دفاع کرد.
کاظمی به چگونگی حضور مقامات آمریکا در عراق اشاره کرد و ادامه داد: سفر وزیر خارجه آمریکا و رییس جمهوری این کشور مخفیانه، در مدت دو ساعت و با چراغ خاموش هواپیماها انجام شد؛ در این سفر رییس جمهوری آمریکا در خواست دیدار با مقامات عراقی در پادگان نظامی را می دهد اما مقامات عراقی اعلام می کنند که اگر این سفر رسمی است باید مقام آمریکایی در مقر حکومتی این کشور مورد پذیرش قرار گیرد و دیگر اینکه مقام آمریکایی حق صحبت در مورد ایران را در این دیدار ندارد.
وی تصریح کرد: این سفر را می توان با استقبال کم نظیر از دکتر ظریف و هیات همراه مقایسه کرد؛ این اقدام حقیقتی عظیم و بیانگر دستاوردهای بزرگ مقاومت و مجاهدت جمهوری اسلامی در منطقه را نشان می دهد.
سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به اشغال عراق توسط آمریکا گفت: آمریکا بدون مجوز مردم این کشور و شورای امنیت سازمان ملل متحد این کشور را به اشغال خود در آورد و امروز پس از ۱۵ سال رییس جمهوری آمریکا آمریکا اعلام می کند که من به خاطر نگرانی های امنیتی باید با هواپیمای چراغ خاموش سفر کنم.
کاظمی توضیح داد: این موضوع نشان می دهد که آمریکایی ها به دلیل بی صداقتی، بی توجهی به منافع ملت عراق و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی این کشور و بی تعهدی نسبت به آنچه که توافق کردند، باعث ایجاد موجی از بی اعتمادی در بین رهبران عراق و تنفر عمومی در میان مردم این کشور و منطقه شده اند. این موضوع نشان داد که بی اعتمادی فقط تجربه ملت ایران نیست و عراق هم آن را تجربه کرد.
وی به توافق امنیتی بین عراق و آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: در تجاوز داعش که به اعتراف آمریکایی ساخته این کشور بود، ایالات متحده بدون توجه به توافق امنیتی میان دو کشور حاضر نشد حتی یک گلوله در اختیار عراق قرار دهد و با بهانه مشکلات سیاسی از این اقدام طفره رفت.
سفیر پیشین ایران در عراق تاکید کرد: آمریکایی ها به دنبال از بین بردن حکومت نوپای عراق به کمک داعش بودند تا این موضوع سرآغاز موج جدید تهدید علیه منطقه شود که با کمک جمهوری اسلامی، فتوای مرجعیت، بسیج مردمی، همت ارتش و دولت این کشور ناکام ماندند.
کاظمی با بیان این که وزیر امور خارجه ایران علاوه بر دیدار با ارکان حکومت عراق با رهبران و فراکسیون های سیاسی از طیف های مختلف اعم از قومیت ها و مذاهب مختلف ملاقات کرد، اظهار داشت: دکتر ظریف استقبال خوبی از سوی این جریان ها شد و گروه ها علاقه خود را به این دیدارها نشان دادند. این نشان می دهد که نگاه جمهوری اسلامی ایران به عراق نگاه درستی است.
وی نگاه ایران به عراق را یکپارچگی و ثبات در این کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی همواره به رای مردم این کشور احترام گذاشته و بر حاکمیت ملی بر اساس مردمسالاری تاکید می کند و از ابتدا بر این موضوع معتقد است که عراق فارغ از هر رنگ، مذهب، دین و طایفه متعلق به همه عراقی هاست.
سفیر پیشین ایران در عراق با اشاره به هیات اقتصادی همراه با وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ایران و عراق علاقه مند به گسترش همکاری ها در زمینه اقتصادی هستند و دو کشور باید برای رفع موانع و تنگناها و تغییر برخی قوانین اقدامات مشترکی انجام دهند.
کاظمی به لغو روادید، تسهیل مسائل گمرکی و حمل و نقل بین دو کشور اشاره کرد و گفت: قطعا این سفر می تواند با توجه به ظرفیت های ایران و عراق به توسعه همکاری های اقتصادی کمک کند.
سفیر پیشین ایران در عراق با بیان این که آمریکا برای قطع روابط اقتصادی با ایران به عراق فشار می آورد، خاطرنشان کرد: دولتمردان عراق به خوبی از این موضوع مطلع هستند که هدف آمریکا از کاهش همکاری های اقتصادی با ایران، تنها وارد کردن خسارت به این کشور نیست بلکه آن ها تلاش دارند این کشور به سمت شکوفایی، ثبات، امنیت و سازندگی حرکت نکند تا بهانه ای برای حضور مجدد ایالات متحده در منطقه و عراق باشد.
کاظمی به تاکید مقامات عراقی بر ارتقا روابط اقتصادی با ایران اشاره کرد و گفت: مدیران سیاسی این کشور اعلام کرده اند که روابط اقتصادی این کشور با ایران تابع منافع عراق است و منافع عراق از رهگذر تعامل اقتصادی با ایران تامین می شود نه از رهگذر تعامل با خواسته آمریکا.
وی ادامه داد: آمریکا با فشارهای گوناگون از جمله تهدید به کاهش روابط اقتصادی، افزایش نیروی نظامی به بهانه مبارزه با داعش و یا جمهوری اسلامی تلاش می کند روابط اقتصادی عراق با ایران را کاهش دهد.
سفیر پیشین ایران در عراق در ادامه به گماردن تیم مستشاری از سوی آمریکا در بانک مرکزی عراق اشاره کرد و گفت: آنها با این اقدام تلاش می کنند تا مانع همکاری های بین بانکی دو کشور شوند؛ این در حالی است که حاکمیت ملی عراق را با این اقدام نقض می کنند که عمل آنها مورد اعتراض خود عراقی ها هم هست.
کاظمی ادامه داد: ایالات متحده با به راه انداختن عملیات روانی و تبلیغاتی عناصر فریب خورده در عراق را علیه جمهوری اسلامی تحریک می کند که نمونه آن را می توان در حوادث بصره مشاهده کرد که نتیجه معکوس برای آمریکا حاصل شد.
وی تشویق کشورهای عربی به همکاری های اقتصادی با عراق را از دیگر فشارهای آمریکا عنوان کرد و یادآور شد: این تشویق جهت جایگزین کردن روابط اقتصادی ایران با عراق انجام می شود.
سفیر پیشین ایران در عراق با بیان این که جمهوری اسلامی از بهبود روابط عراق با کشورها دیگر استقبال می کند، تاکید کرد: خود عراقی ها در گسترش روابط با برخی کشورهای عربی دچار تردید هستند زیرا با توجه به حمایت آن ها از تروریسم، این این تغییر موضع را یک تاکتیک مصلحتی می دانند، به همین خاطر نمی توانند اعتماد کنند.
کاظمی به حضور تیم های اقتصادی آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: آنها به صراحت اعلام کردند که دو حوزه واردات کالا و بخش صنعت و بازسازی این کشور باید جایگزین ایران شوند اما بر خلاف تمام این اقدامات، آمار و ارقام نشاندهنده افزایش روند اقتصادی میان ایران و عراق است.
وی تاکید کرد: سفر دکتر ظریف می تواند همکاری های دو کشور را به سمت ایجاد روابط راهبردی هدایت کند و قطعا این نوع روابط در مقابله با هر نوع توطئه و شیطنتی، ایستادگی خواهد کرد و دچار مشکل نخواهد شد.
سفیر پیشین ایران در عراق اضافه کرد: از رهگذر این روابط می توان به سمت همکاری ها و پیمان های منطقه ای از جمله حوزه اقتصادی، تجاری، امنیتی و محیط زیست حرکت کرد.
کاظمی به توسعه شبکه های برق، خط آهن، انتقال گاز و مبارزه با ریزگردها در منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به مستعد بودن ظرفیت دو کشور ایران و عراق، فعالیت اقتصادی منطقه ای قدرتمندی می توان تشکیل داد که در پی آن همکاری های منطقه ای و امنیتی شکل خواهد گرفت.
وی با تاکید بر این که این همکاری های بین دو کشور عامل اساسی برای تقویت جبهه مقاومت خواهد شد، اظهار داشت: از رهگذر روابط دو کشور و همگرایی سیاسی می توان به امنیت و ثبات منطقه ای، مقابله با تروریسم و اشغالگری رسید.
سفیر پیشین ایران در عراق با تاکید بر این که سفر دکتر ظریف به عراق یک ارزیابی و قضاوت منصفانه از صداقت و درستی سیاست جمهوری اسلامی است، یادآور شد: روابط بین ایران و عراق می تواند یک مدل برای تنظیم روابط کشورهای دیگر با عراق باشد و این که نشان می دهد که عملیات های روانی دشمن تاثیری بر علاقه دو کشور و دو ملت نخواهد گذاشت.
سیام**۹۳۱۴**۱۵۳۵

انتهای پیام /*


سیاسی


ظریف


عراق


سفیر

نظرات بسته شده است.