از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 78102

69 بازدید

به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه خطرنگار، برخی روزنامه های امروز در عناوین صفحه نخست خود به وقایع دانشگاه و همچنین وضعیت علمی و دانشگاهی کشور در زمان پهلوی پرداختند.روز گذشته علیرضا زاکانی و سید مصطفی تاج زاده دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب ، بر سر ماجرای کوی دانشگاه پس از ۲۰ سال […]

به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه خطرنگار، برخی روزنامه های امروز در عناوین صفحه نخست خود به وقایع دانشگاه و همچنین وضعیت علمی و دانشگاهی کشور در زمان پهلوی پرداختند.
روز گذشته علیرضا زاکانی و سید مصطفی تاج زاده دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب ، بر سر ماجرای کوی دانشگاه پس از ۲۰ سال مباحثه و گفت وگو کردند که در روزنامه های اعتماد، شرق و آفتاب یزد بازتاب یافت.
روزنامه اعتماد که در گزارشی مفصل به این مناظره پرداخته است با بیان اینکه این مناظره ابعاد جدید از اتفاقات کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ۷۸ را نمایان ساخت، به نقل از زاکانی نوشت: من روز جمعه وارد کوی شدم. آن تخریب ها را دیدم عمده تخریب ها از درون کوی بود. تحقیقاتی هم در این رابطه شد که ثبت و ضبط است. نیروی انتظامی هم تخریب کرد باید حق و حقیقات را گفت. کشته سازی شد، اربعین گیری صورت گرفت، ما به عنوان نیروی انقلابی هم ضرب و شتم دانشجو و پلیس را محکوم می کنیم. سه پلیس شهید شدند، یک نفر شب ۱۹ همان ماه با کلت چهل و پنج از بین رفت.
تاج زاده نیز گفت: ۱۴ راهپیمایی در کوی دانشگاه تهران با توجه به اسناد موجود در طول سال ۷۶ منتهی به سال ۷۷ انجام شده که دو مورد آن به خارج از کوی کشیده شده است. الان ۱۰ سال است جرات ندارید آن چیزی که مجلس اصولگرا به عنوان گزارش تهیه کرد را منتشر کنید؛ ما که نبودیم شما منتشر کنید مردم باید بدانند ۲۵ خرداد ۸۸ چه کسانی دوباره به کوی حمله کردند.
زاکانی نیز اعلام کرد پدیده ای به نام لباس شخصی ها داریم؛ ضلع سوم ماجراست که ۲۰ سال درباره اش حرف نزدند. وی خطاب به اظهارات تاج زاده عنوان کرد که بنده عضو گروه تحقیق بودم و باید دید چرا پخش نشد و الان پخش کنید.
وی ادامه داد: هرکس به دانشجو و نیروی انتظامی تعرض کند، غلط کرده است؛ گزارش را خودم نوشتم، خودم توضیح دادم و حقیقت را گفتم.
در ادامه تاج زاده از زاکانی خواستار انتشار گزارش شد و وی پاسخ داد که در حال حاضر گزارش را ندارد.
روزنامه شرق نیز از این مناظره به عنوان جراحی ۱۸ تیر با تاج زاده و زاکانی یاد و به نقل از زاکانی عنوان کرد: من ورود به دانشگاه را غلط می دانم. مجالس پنجم و ششم به ممنوعیت ورود به کوی دانشگاه رای نداد. ربیعی گفت ممکن است بخواهند در دانشگاه آرپی جی بزنند نمی شود ورود پلیس را ممنوع کرد.
تاج زاده نیز در پاسخ به وی اعلام کرد که درست نیست شما نان لباس شخصی بخورید بخشی از آن ها طرفداران خود شما هستند.

** عقب ماندگی دانشگاه در دوره پهلوی
چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک است. از این رو روزنامه فرهیختگان در گزارش هایی به داستان عقب ماندگی دانشگاه های پهلوی به روایت آمار و همچنین دخالت خارجی ها در امور وزارت علوم آن زمان پرداخته است.
فرهیختگان در گزارشی عنوان می کند که وزارت علوم در عصر پهلوی در دست خارجی ها بوده است. به نوشته این روزنامه، گاهی به وضعیت آموزش ‌عالی در دوره پهلوی نشان می ‌دهد شاه در این حوزه نیز به‌ رغم داشتن امکانات قابل ‌توجه جهت رشد علمی کشور کارنامه‌ ای قابل‌ قبول نداشته است.
در این گزارش آمده است که سیاست امپراتوری انگلستان این بود که چون ایران سر راه بزرگ ‌ترین مستعمره‌اش هندوستان واقع است، کشوری عقب ‌افتاده، بی‌سواد، بدون تحصیلکرده دانشگاهی و بدون راه باشد و نیازمند به کمک و دستگیری آن دولت باقی بماند.
فرهیختگان در گزارشی دیگر به نقل از محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نوشت: وی دوره ۴۰ ساله انقلاب را به دو دوره تقسیم می‌ کند؛ دوره اول را از سال ۵۷ تا ۷۶ و دوره دوم را از سال ۷۶ تا ۹۶ در نظر گرفته و می‌گوید بیشترین جهش علمی کشورمان در دو دهه دوم است. طبق آماری که او ارائه می‌دهد در این بازه زمانی ۲۰ ساله، تعداد مقالات ایران در پایگاه استنادی ISI به ۵۳ هزار مقاله رسیده است؛ یعنی رشد ۵۰ برابری نسبت به پیش از انقلاب.
به گفته او، رتبه علمی کشورمان در سال ۵۷ از نظر میزان انتشار مقالات در سطح دنیا ۴۳ بوده است؛ عددی که حالا تغییر چشمگیری پیدا کرده و در دو سال اخیر یعنی سال‌های ۹۶ و ۹۷ رتبه علمی کشور در سطح بین‌المللی ۱۶ است. رشد علمی کشورمان حدود ۶ برابر متوسط رشد علمی دنیاست.

**۹۲۸۳**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


مطبوعات


دانشگاه ها


تاریخ نگاری

نظرات بسته شده است.