از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 77713

114 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محمدرضا عارف امروز (سه شنبه) در نخستین جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: زیربنای رشد علم و فناوری، توسعه مهارت است. بنابراین باید رشته های علمی کاربردی را حمایت کرده و در اولویت برنامه های توسعه ای و پیشرفت کشور قرار گیرند. وی این جمله را […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، محمدرضا عارف امروز (سه شنبه) در نخستین جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: زیربنای رشد علم و فناوری، توسعه مهارت است. بنابراین باید رشته های علمی کاربردی را حمایت کرده و در اولویت برنامه های توسعه ای و پیشرفت کشور قرار گیرند.
وی این جمله را نیز گفت که مجلس و دولت آمادگی کامل را برای حمایت از دانشگاه جامع علمی کاربردی و ارتقای این دانشگاه دارند.
به گفته عارف ، در نظام تصمیم سازی کلان کشور مانند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اشتغال بر توسعه و ارتقای مهارت و تجربه تاکید فراوان شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دانشگاه علمی کاربردی با بیش از یک میلیون و ۹۰ هزار دانش آموخته، نقش موثری در ارتقای سطح مهارتی جامعه داشته است. از این رو به دنبال آن هستیم تا بخشی از مسئولیت پیشرفت و توسعه کشور را بر عهده رشته های مهارتی بگذاریم.
عارف با اشاره به فلسفه تشکیل دانشگاه علمی کاربردی گفت: پس از انقلاب بحث جدی در باره گروه و رشته های مهندسی شکل گرفت که نخست تصمیم بر ایجاد مجموعه های آموزشی بود اما در این تصمیم دچار مشکل شدیم چرا که واحد های در نظر گرفته شده برای مقاطع متناسب نبود و در ارائه مدارک با مشکل روبه رو می شدیم.
وی افزود: با توجه به خلاء دوره های کاربردی در هرم دانش آموختگان در سال ۱۳۶۲ برای نشان دادن اهمیت رشته های فنی و حرفه ای دانشگاه های بزرگ را به پذیرش دانشجویان در مقطع کاردانی وادار ساختیم زیرا در صنعت و رشته های آموزشی خلاء بود.
عارف با بیان اینکه سیاست نیز دچار شکست شد، عنوان کرد: دانشگاه صنعتی شریف از اجرای این تصمیم طفره رفت، دانشگاه امیرکبیر نیز تنها دو واحد خارج از تهران تاسیس کرد و دانشگاه تهران نیز ابوریحان را ایجاد کرد. بنابراین با شکست روبه رو شدیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: در سال ۶۸ رئیس گروه فنی و مهندسی وزارت علوم شدم و در بازنگری رفتار دانشگاه های در رشته های مهندسی به این نتیجه رسیدیم که در مسیر نادرست قرار داریم که در آن پاسخی به صنعت نداریم. در این صورت بود که گروهی مستقل برای رشته های مهارتی تشکیل دادیم و مرحوم هاشمی رفسنجانی دستور تشکیل دانشگاه علمی کاربردی را اعلام کرد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه این تصمیم با بازخوردهای منفی در وزارت علوم روبه رو شد، اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفنسجانی هدف از نام نهادن دانشگاه بر این ستاد را، الگویی شبیه به الگوی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کردند و سرانجام در سال ۱۳۷۱ تاسیس دانشگاه تصویب شد.
**۹۲۸۳**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


دانشگاه علمی کاربردی


کمیسیون آموزش و تحقیقات


محمدرضا عارف

نظرات بسته شده است.