از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 77500

134 بازدید

پس از درگذشت آیت‎الله هاشمی شاهرودی کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خالی ‎شد و چنانچه حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به ایرناپلاس می‎گوید انتخاب ریاست مجمع هم برعهده رهبری است و ایشان بنابر تشخیص خود رئیس را انتخاب می‎کنند. رهبر معظم انقلاب نیز آیت‌الله صادق آملی لاریجانی را به […]

پس از درگذشت آیت‎الله هاشمی شاهرودی کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خالی ‎شد و چنانچه حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به ایرناپلاس می‎گوید انتخاب ریاست مجمع هم برعهده رهبری است و ایشان بنابر تشخیص خود رئیس را انتخاب می‎کنند.

رهبر معظم انقلاب نیز آیت‌الله صادق آملی لاریجانی را به این سمت منصوب کردند.

**توسعه اختیارات مجمع منجر به موازی‎کاری می‎شود

علی تاجرنیا، عضو حزب اتحاد ملت ایران درباره ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایرناپلاس می‎گوید: وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام، حل اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم باید اداره کننده جلسات مجمع باشد و ریاست مجمع نباید به یک رکن و جایگاه تبدیل شود. یعنی این خود مجمع تشخیص است که وظیفه و مسئولیتی در ساختار نظام دارد و نه ریاست مجمع.

تاجرنیا همچنین اضافه می‎کند: درست کردن رکن و جایگاه برای افراد، منجر به موازی‎کاری می‎شود. وقتی ما برای مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرخانه و سازمان اداری ایجاد می‎کنیم، اختیارات مجمع توسعه پیدا می‎کند. به خاطر ریاست آیت‎الله هاشمی رفسنجانی بر مجمع، جایگاه ریاست مجمع تبدیل به یک رکن شد درحالی که این موضوع در ساختار نظام به موازی‎کاری با مجلس شورای اسلامی و سایر قوا می‎شود.

**رئیس مجمع باید مقبولیت داشته باشد

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به فوت آیت‎الله هاشمی شاهرودی به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایرناپلاس می‎گوید: از ابتدای شکل‎گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام گزینه هایی مانند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت‎الله هاشمی شاهرودی مطرح شدند. بنابراین فردی که رئیس مجمع می‎شود، اجمالا باید میان اعضای مجمع مقبولیت داشته‎باشد. همچنین فردی با سعه صدر باشد که دیدگاه‎های تند سیاسی و جناحی نداشته باشد. این چند فاکتور همیشه در انتخاب روسای مجمع لحاظ می‎شود.

ایمانی در ادامه اضافه می‎کند: البته خصلت مجمع هم همین است؛ چراکه افراد باتجربه و صاحب‎نظر در مجمع حضور دارند. بنابراین اگر کسی ریاست مجمع را داشته باشد و این خصلت ها را نداشته باشد دچار مشکل می شود. ریاست مجمع باید فرد خاصی باشد که بتواند موضوعات را بدون آن‎که تنش خاصی بوجود بیاید مطرح و بررسی کند. چراکه مجمع تشخیص با مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان متفاوت است. اعضای آن و طبعا ریاست آن‎هم، متفاوت است.

او همچنین تصریح می‎کند: مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابداع جمهوری اسلامی ایران است و در سایر نظام‎های سیاسی جهان وجود ندارد. بنابراین مهم است که این مجمع، چه جایگاهی در نظام داشته باشد و چه نقشی را ایفا کند. قانون اساسی هم وظایف مهمی را به عهده مجمع تشخیص گذاشته‎است که به نظرم به خاطر عدم شناخت دقیق مجمع در قانون اساسی، وظایفش کمتر اجرا شده‎است.

سید عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پیشین صدا و سیما هم درباره رئیس جدید مجمع تشخیص در صفحه توئیتر خود نوشته:« به آیت‌الله آملی به دلیل اعتماد ارزشمند رهبر انقلاب تبریک می‌گویم. لازمه موفقیت در این جایگاه رفیع، رویکرد فراجناحی، بلندنظری، احترام به سلایق سیاسی، مشورت پذیری، فروتنی،حسن خلق و پرهیز از رفتارهای آمرانه و یک سویه است. دوست داریم ایشان را در این مسئولیت موفق ببینیم.»

**رؤسای مجمع تشخیص مصلحت نظام چه کسانی بودند؟

مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهمن‎ماه سال ۱۳۶۶ با فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد. آیت‎الله سید علی خامنه‎ای در سال ۶۶ و به فرمان امام ریاست اولین دوره مجمع را به مدت حدود دوسال برعهده گرفت. پس از رحلت امام، آیت‎الله هاشمی رفسنجانی تا زمان فوت و به عبارتی حدود ۲۷ سال رئیس مجمع تشخیص بود. بعد از آن آیت‎الله موحدی کرمانی حدود هفت‎ماه به صورت موقت بر کرسی هاشمی رفسنجانی نشست تا اینکه بالاخره آیت‎الله هاشمی شاهرودی با حکم رهبری به ریاست مجمع منصوب شد. اما صندلی هاشمی شاهرودی در مجمع تشخیص، چندان پایدار نبود چراکه او به علت بیماری نتوانست در جلسات مجمع شرکت و آن را اداره کند.

پس از فوت آیت‎الله هاشمی شاهرودی درحالی‎که گمانه‎زنی‎های بسیاری درباره ریاست جدید مجمع تشخیص وجود داشت، دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد آیت‎الله صادق آملی لاریجانی در حکمی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز عضو فقیه شورای نگهبان منصوب شد. تا پیش از این آملی لاریجانی از سال ۸۸ به مدت ۹ سال رئیس قوه قضائیه بوده است و در حال حاضر نیز عضو مجلس خبرگان رهبری است.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

انتهای پیام /*


سیاسی


ایرناپلاس


مجمع تشخیص مصلحت


هاشمی شاهرودی

نظرات بسته شده است.