از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 75583

85 بازدید

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، سال گذشته و پس از برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو، هیات نظارت دانشگاه ارومیه در مورخه ۹۶٫۱۰٫۲۵ احکامی علیه «انجمن دانشجویان ایران اسلامی» این دانشگاه صادر و به صورت محرمانه ابلاغ نمود که به شرح زیر است: ۱٫ سینا کریمی به مدت یکسال از دبیری […]

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، سال گذشته و پس از برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو، هیات نظارت دانشگاه ارومیه در مورخه ۹۶٫۱۰٫۲۵ احکامی علیه «انجمن دانشجویان ایران اسلامی» این دانشگاه صادر و به صورت محرمانه ابلاغ نمود که به شرح زیر است:
۱٫ سینا کریمی به مدت یکسال از دبیری انجمن دانشجویان ایران اسلامی و شورای مرکزی محروم گردید.۲٫ الهه خدایی (نائب دبیر) به مدت دو سال از حق عضویت در شورای مرکزی انجمن و فعالیت سیاسی در داخل دانشگاه منع گردید. ۳٫ انجمن دانشجویان ایران اسلامی به مدت یکسال از دعوت سخنران و برگزاری برنامه های سالنی محروم و فقط برگزاری برنامه های مناظره به صورت محدود بلامانع است.۴٫ تمام برنامه های پیشنهادی تشکل فوق الذکر به مدت یکسال به صورت دقیق توسط مراجع قانونی مورد بررسی و نظارت قرار خواهد گرفت.

**سلب اجازه بزرگداشت روز دانشجو
درباره این حکم سروش اکبری دبیر انجمن اسلامی ایران اسلامی دانشگاه ارومیه می‌گوید: جای تعجب است که هیچ یک از موارد مذکور مطابق با ماده ۸ «دستورالعمل اجرایی آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان» (بخش نحوه طرح و رسیدگی به شکایات و تخلفات تشکل های اسلامی) نبوده و پس از ابلاغ حکم، به هیئت نظارت مرکزی اعتراض نمودیم اما متأسفانه پاسخی دریافت نشد.
وی افزود: در اردیبهشت ماه امسال و همزمان با برگزاری انتخابات انجمن، دانشگاه با استناد به حکم صادره سعی در ممانعت از حضور یکی از کاندیدا ها یعنی خانم الهه خدایی در انتخابات داشت.
اکبری ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته توسط دبیر سابق انجمن، نامه ای از طرف معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خطاب به رئیس دانشگاه فرستاده شد که به موجب آن و وفق ماده ۱۹ دستورالعمل اجرایی، «اجرای حکم منوط به رأی هیات نظارت مرکزی گردید و دانشگاه می بایست تا اعلام نظر هیات نظارت مرکزی، اجرای حکم هیات نظارت دانشگاه را متوقف می کرد».
دبیر انجمن ایران اسلامی ارومیه درباره برگزاری مراسم روز دانشجو در سال جاری می‌گوید: در مهرماه امسال درخواست برگزاری برنامه بزرگداشت روز دانشجو و لیست مهمانان مدعو برنامه تحویل دبیرخانه هیئت نظارت دانشگاه گردید. اما مجدداً به صورت غیر قانونی و خلاف دستورالعمل اجرایی، طرح موضوع در هیات نظارت دانشگاه منوط به تصویب برنامه در شورای فرهنگی شد.
وی افزود: اعضای شورای فرهنگی دانشگاه نیز با آنکه صلاحیتی در باب ارائه نظر حول سخنرانان، برگزاری و یا عدم برگزاری برنامه ندارند، بارها به حکم صادره علیه انجمن استناد و مخالفت خود را با برگزاری برنامه بزرگداشت روز دانشجو توسط انجمن دانشجویان ایران اسلامی اعلام کردند.
اکبری ادامه داد : با وجود اینکه طبق بند (۴-۳) دستورالعمل اجرایی، هیات نظارت دانشگاه موظف است طی گذشت یک هفته از تحویل درخواست مجوز برگزاری برنامه، نسبت به تشکیل جلسه رسمی، بررسی مدارک، اخذ تصمیم و اعلام کتبی آن اقدام نماید، همچنان و پس از گذشت حدود ۶ هفته از تحویل نامه، پاسخی کتبی از سمت هیات نظارت دانشگاه به ما ابلاغ نشده است.
«بارها توسط مسئولین امر به صورت شفاهی گوشزد شده است که : «طبق حکم دانشگاه امکان برگزاری برنامه به صورت سخنرانی را ندارید و منتظر تشکیل جلسه هیات نظارت دانشگاه نباشید.» با وجود پیگیری مکرر ما و تأکید بر دستور معاون فرهنگی وزارت علوم مبنی بر توقف حکم، دانشگاه وزارت را به عدم پاسخگویی به موقع متهم و بر ایجاد محدودیت ها پافشاری دارد. ظاهراً مسئولین دانشگاه ارومیه خود را فراتر از قانون و نظرشان را مقدم بر رأی وزارت علوم می دانند!«
اکبری درباره سابقه برخوردهای دانشگاه با برنامه‎های دانشجویی گفت : اعمال نظر های سلیقه‌ای، عدم پایبندی به قانون و مصلحت اندیشی های بی پشتوانه، سابقه ای طولانی در دانشگاه ارومیه دارند. از جمله آنکه مهمانان برنامه ها بدون ارائه ابلاغیه کتبی و مستدل رد می‌شوند و جز چند گزینه محدود که باب میل هیات نظارت دانشگاه هستند، از دعوت افراد دیگر جلوگیری به عمل می آید که این خود نیز به ایجاد فضای تک صدایی در دانشگاه دامن زده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تمکین به قوانین موضوعه و برقراری حاکمیت قانون در دانشگاه های سراسر کشور، اعمال نظر های سلیقه ای و برخورد های خودسرانه، جایی در نهاد مقدس دانشگاه نداشته باشند.
** وزارت علوم نظر خود را شفاف اعلام کند
درباره اتفاقات پیش آمده در قبال انجمن اسلامی دانشجویان ایران اسلامی دانشگاه ارومیه یونس علیجو معاون فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه می‌گوید: درباره برنامه‌های این تشکل در هیأت سه نفره دانشگاه تصمیم گرفته شد به صورت مناظره‌ای و محدود باشد. نامه‌ای در هنگام انتخابات این تشکل از سمت وزارت علوم به ما رسید که در جلسه هیأت سه نفره مطرح شد.
وی افزود: نظر هیأت سه نفره این بود که رای هیأت نظارت دانشگاه صائب است و هیأت نظارت مرکزی وزارت علوم در طی دو ماه بعد از اعتراض تشکل ایران اسلامی باید نظر خود را می‌داد اما این اتفاق نیفتاده است.
معاون فرهنگی دانشگاه ارومیه درباره مجوز برنامه ۱۶ آذر تشکل ایران اسلامی عنوان کرد: این تشکل درخواست داده و ما آن را در دستور کار هیأت نظارت دانشگاه گذاشته‌ایم و احتمالاً فردا یا حداکثر شنبه راجع به آن تصمیم‌گیری می‌شود اما برداشتم این است که هیأت سه نفره بر نظر قبلی خود پافشاری خواهد کرد.
وی ادامه داد: نظر هیأت نظارت دانشگاه این است که وزارت علوم خیلی شفاف باید نظر خود را راجع به وضعیت تشکل ایران اسلامی ارائه کند و تا آن زمان نظر هیأت مرکزی دانشگاه در قبال این تشکل اعمال خواهد شد.
وی اضافه کرد: معاونت فرهنگی مجری تصمیمات هیأت سه نفره است و ما نمی‌توانیم مجوزی مستقلاً به برنامه یا تشکلی بدهیم زیرا بعداً مواخذه خواهیم شد برای همین ما تابع قانون هستیم.
علیجو در پایان افزود : نظر شخصی ما این است که یک فضای گفتمان آزاد مطالب گفته شود و باتوجه به محیط آکادمیک دانشگاه جواب آن با زبان منطق داده شود و فضای پرشوری در ۱۶ آذر داشته باشیم. برنامه این بود که یک برنامه کلی با حضور همه تشکل‌ها و به صورت مناظره در دانشگاه برگزار شود که چهار تشکل موجود در دانشگاه با آن مخالفت کردند.
**م .م **۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


سیاسی


دانشگاه ارومیه


روز دانشجو


تشکل ایران اسلامی

نظرات بسته شده است.