از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 75456

104 بازدید

پارک های علم و فناوری محیط هایی مناسب برای استقرار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی هستند که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه ها به فعالیت های فناوری اشتغال دارند.بر پایه آمار وزارت علوم، اکنون ۱۹۰ مرکز رشد و ۴۳ پارک […]

پارک های علم و فناوری محیط هایی مناسب برای استقرار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی هستند که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه ها به فعالیت های فناوری اشتغال دارند.
بر پایه آمار وزارت علوم، اکنون ۱۹۰ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری در سراسر کشور وجود دارد و در این پارک ها ۴۴۰۰ شرکت مستقر و از این تعداد ۳۷۰۰ شرکت دانش بنیان، همچنین ۴ هزار و ۷۱۶ واحد فناور در پارک ‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند.
امروز نزدیک به ۴ هزار شرکت دانش بنیان ۱۳ هزار محصول و خدمات را عرضه می کنند، این شرکت ها با داشتن تاییدیه ها و مجوزهای لازم در بازار حضور دارند، اما این شرکت ها با انواع مشکلات از جمله تعرفه پایین برای محصولات مشابه خارجی، تعرفه های گمرکی بالا، بروکراسی فراوان در مراحل مختلف از دریافت مجوز تا ترخیص مواد اولیه و اخیرا تحولات شدید نرخ ارز روبرو هستند.
دکتر امیر ملک پور روز سه شنبه در مورد فعالیت این پارک به خبرنگار خطرنگار، توضیح داد: پارک علم و فناوری گیلان یک پارک منطقه ای است، حدود ۴۰ شرکت دانش بنیان و ۲۷۰ واحد و هسته فناور در پارک مستقر هستند. همچنین بیشترین تعداد شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در حوزه های فناوری اطلاعات، نانو و کشاورزی فعالیت می کنند.
وی در مورد ماموریت های این پارک نیز گفت: یکی از مسائل ما در پارک علم و فناوری گیلان این است که برای دانش آموخته های دانشگاهی در رشته تخصصی خود از طریق حمایت از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان اشتغال پایدار ایجاد کنیم.
وی با اشاره به تغییر و تحولات ارزی اخیر گفت: این امر روی بسیاری شرکت های دانش بنیان تاثیر گذاشته ولی همه مسائل شرکت ها همین موضوع نیست.

***چرخه انتقال دانش در شرکت های دانش بنیان نمی چرخد
دکتر ملک پور با تاکید بر انتقال دانش در شرکت های دانش بنیان ادامه داد: روند آسیب شناسی مسائل شرکت ها را آغاز کرده و با رایزنی با پارک های دیگر سعی کرده ایم مشکلات را بیابیم؛ یکی از مهم ترین مسائل شرکت های دانش بنیان این است که عمدتا قائم به فرد هستند و مثلا اگر رئیس شرکت یا ایده دهنده اصلی از مجموعه به هر دلیلی خارج شود، فعالیت کل شرکت متوقف می شود.
وی افزود: بنابراین انتقال دانش به درستی صورت نگرفته است. این شرکت ها معمولا یک تیم هستند، ولی در تیم یک فرد ایده دهنده اصلی و کلیدی است که اگر نباشد کل مجموعه بی فایده می شود. یکی از نکات این است که در شرکت های دانش بنیان، فرد ایده دهنده یا مدیر دانش خود را منتقل کنند و فرایند کاری قائم به فرد نباشد که در شرکت های بزرگ هم هرگز این موضوع را نمی بینیم.
معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری گیلان ادامه داد: مشکل دیگر این است که شرکت های دانش بنیان گاهی در حوزه بازاریابی مشکل دارند، مثلا از نظر دانش فنی بسیار قوی هستند، ولی آن اندازه که روی فعالیت فناوری تمرکز دارند روی بازاریابی فعالیت نکرده اند.
وی گفت: هم خود این شرکت ها و صاحبان آنها به این مساله اذعان دارند و هم ما متوجه این معضل شده ایم، بنابراین جزء مسائلی است که در پارک گیلان قصد داریم از این جهت شرکت ها را قوی تر کنیم و در زمینه بازاریابی به آنها مشاوره می دهیم یا از طریق صندوق توسعه کلاس هایی را گذاشته ایم که از این جهت شرکت ها را تقویت کند. ضمن اینکه برای شرکت در نمایشگاه های مختلف نیز از شرکت های دانش بنیان یا حتی واحدهای فناور حمایت می کنیم.

***بروکراسی اداری گمرک دیگر مشکل دانش بنیان ها
استاد مهندسی آب دانشگاه گیلان مشکل دیگر را روند طولانی ترخیص گمرکی دانست و گفت: در جلسه اخیر با معاونت علمی و فناوری بعضی شرکت های دانش بنیان از ترخیص طولانی و بروکراسی اداری گمرک شکایت داشتند. زیرا اگر مواد اولیه سریع تر ترخیص شود چرخه کاری آنها نیز با سرعت بیشتری پیش می رود.
علمی**۹۱۵۷**۱۴۴۰

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


پارک علم و فناوری


اقتصاد دانش بنیان


مشکلات شرکت های دانش بنیان

نظرات بسته شده است.