از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 75432

17 بازدید

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، در دهمین و نهمین جشنواره حرکت به ترتیب ۳۳ و ۲۵ اتحادیه حضور داشتند . یازدهمین جشنواره ملی حرکت فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی دانشجویان که از چهارم آذرماه آغاز شده تا فردا در اصفهان ادامه دارد .این جشنواره رویدادی برای رقابت، عرضه و نمایش دستاوردهای برتر […]

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، در دهمین و نهمین جشنواره حرکت به ترتیب ۳۳ و ۲۵ اتحادیه حضور داشتند .
یازدهمین جشنواره ملی حرکت فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی دانشجویان که از چهارم آذرماه آغاز شده تا فردا در اصفهان ادامه دارد .
این جشنواره رویدادی برای رقابت، عرضه و نمایش دستاوردهای برتر علمی دانشجویان است و هر ساله، با سیاستگذاری و برنامه ریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و حمایت و مشارکت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی برگزار می شود.
راهبرد اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این دوره، تقویت ارتباط انجمن های علمی و جشنواره با صنعت، ارتقاء کیفیت بخش نمایشگاهی، توسعه تعاملات علمیِ ملی و بین المللی و تقویت حوزه های رقابتی و داوری جشنواره براساس استانداردهای علمی است.
این جشنواره در بخش‌های، رقابتی، نمایشگاهی، بین الملل و ارتباط با بازار و جامعه برگزار می شود.
در بخش رقابتی آثار برگزیده دانشگاهی پس از دریافت ارزیابی و داوری می شوند. در این بخش جشنواره شامل حوزه های زیر است :
الف) انجمن‌ برتر: کلیه فعالیت‌های علمی انجمن که حاصل کارگروهی اعضا و برنامه‌ریزی شورای مرکزی انجمن است می تواند در این حوزه شرکت کنند.
ب) فعالیت خلاقانه: هر نوع فعالیت علمی که واجد عناصری همچون خلاقیت، نوآوری، ابتکار و مسئله گشایی و … باشد در شمول این حوزه قرار می گیرد. انجمن می‌تواند یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین فعالیت‌های خود را در این حوزه رقابتی ارسال نماید. فعالیتی که موضوعات آن در زمینه های زیر باشد دارای امتیاز ویژه خواهد بود:
۱٫ مشارکت دانشجویان و استادان
۲٫ اخلاق آکادمیک
۳٫ اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید کالای ایرانی
۴٫ آزاد اندیشی و گفت و گوی علمی
۵٫ تعاملات علمیِ بین المللی
۶٫ مناطق محروم و محرومیت زدایی
پ) نشریه: نشریات چاپی یا الکترونیکی دارای مجوز می توانند جهت شرکت در این حوزه ارسال شوند.
ت) مسابقه: هر گونه رویدادی که واجد موضوع علمی بوده و در طی آن دست کم دو اثر، تیم و … در قیاس با هم مورد ارزیابی قرار گیرند، در شمول این حوزه است. لازم به ذکر است در مراحل مختلف اخذ مجوز و اطلاع رسانی باید تبلیغ این رویداد با ذکر عنوان «مسابقه» محرز باشد. انجمن می تواند گزارش برگزاری یک مسابقه علمی خلاقانه خود را جهت شرکت در این حوزه ارسال کند.
ث) محتوای دیجیتال: کلیه فعالیت‌های علمی در قالب وب‌سایت، شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای کاربردی، سامانه های هوشمند و اینترنت اشیاء، بازی‌های رایانه‌ای، اینفوگرافیک، فیلم و.. (بجز کتاب و نشریات الکترونیکی) در شمول این حوزه قرار می گیرند.
ج) کتاب: کلیه کتاب‌های چاپی و الکترونیکی در شمول این حوزه قرار می گیرند.
چ) اختراع: هر نوع فعالیت علمی که نتیجه فکر فرد یا افراد است و برای اولین بار فرایند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آنها را حل می‌نماید در شمول این حوزه قرار می¬گیرد.
ح) کارآفرینی: کلیه فعالیت‌هایی که منجر به طرح ایده و یا عملی شده است که در آن امکان کسب درآمد مستمر و متناوب برای چند نفر فراهم شده باشد، ایده یا عمل کارآفرینی محقق شده است و در شمول این حوزه رقابتی قرار می گیرد.
خ) بخش ویژه: از آنجا که توجه به محیط زیست و حفاظت از آن جز اولویت‌ها و سیاست‌‌های کلان کشور است؛ نیز هرگونه فعالیتی که معطوف به حل برخی مشکلات این حوزه بوده و با نیازهای محلی، ملی و جهانی مرتبط باشد، واجد اهمیت و ارزش ویژه ای است. بنابراین، موضوع این حوزه شامل فعالیتی علمی است که در چارچوب‌های مشخص این آیین نامه با موضوع محیط زیست و حفظ منابع طبیعی انجام شده باشد.
د) دانشگاه برتر: این حوزه‌ی رقابتی مختص بررسی عملکرد دانشگاه در حمایت از فعالیت‌های علمی و گروهی دانشجویان و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت آنها در کنار ارزیابی کیفیت آثار ارسالی به جشنواره در سایر حوزه‌های رقابتی است.
همچنین برای ارزیابی عملکرد دانشگاه، شاخص رشد به عنوان معیاری برای مقایسه عملکرد در دو دوره متوالی جشنواره مدنظر قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، همکاری با برنامه‌های اداره کل در ارزیابی مورد توجه خواهد بود.

**مقایسه یازدهمین دوره جشنواره با ادوار گذشته
مقایسه ادواری این جشنواره نشان می‌دهد تعداد آثار رسیده به این جشنواره رشدی قابل توجه داشته است. به همین ترتیب در جشنواره امسال ۴۰ اتحادیه کشوری حضور دارند که در دهمین دوره ۳۳ اتحادیه و در نهمین دوره ۲۵ اتحادیه بوده است و البته ناگفته نماند تنها ۵ اتحادیه در پنجمین دوره جشنواره حضور داشته‌اند. آثار رسیده به جشنواره توسط ۱۹۰ داور ارزیابی می‌شوند.

**وضعیت آثار رسیده به جشنواره به تفکیک موضوع و رشته
تعداد آثار رسیده به جشنواره بر مبنای حوزه رقابتی آنها بدین قرار است.از مجموع ۱۳۵۵ اثر رسیده به جشنواره در حوزه « انجمن علمی برتر »۳۳۲ اثر، «فعالیت علمی خلاقانه» ۲۰۹ اثر، « نشریه » ۲۸۵ اثر، « مسابقه »۱۳۹ اثر، «محتوای دیجیتال» ۱۰۳ اثر، « کتاب »۷۶ اثر، « اختراع »۴۱ اثر، « کارآفرینی »۹۳، « بخش ویژه » ۷۷ اثر بوده است.
به همین ترتیب آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره حرکت به تفکیک گروه های آموزشی از مجموع ۱۳۵۵ اثر بدین صورت گزارش شده است. گروه فنی و مهندسی ۴۸۸ اثر و در گروه علوم انسانی ۳۶۵ اثر به جشنواره رسیده است. همچنین در گروه علوم پایه ۱۸۶ اثر و در گروه کشاورزی و محیط زیست ۱۶۸ اثر و در گروه معماری نیز ۱۴۸ اثر به جشنواره ارسال شده است .

**فرآیند داوری جشنواره
داوران از میان افرادی انتخاب شده‌اند که ضمن دارا بودن صلاحیت علمی و تجربه مناسب، آشنایی با جشنواره و انجمن‌های علمی دانشجویی و کسب مقام در جشنواره حرکت و سابقه فعالیت در انجمن‌های علمی ایران و همینطور سابقه فعالیت در حوزه فرهنگی دانشگاه را داشته باشند.

**بخش بین الملل
توسعه تعاملات و ارتباطات بین‌المللی زمینه را برای کسب تجربه، انتقال دانش و آشنایی طرفین با ظرفیت‌های علمی و انسانی فراهم می‌سازد. به این منظور و با هدف افزایش تعاملات بین المللی بین محققان و پژوهشگران دانشجویان جوان ایرانی و خارجی، هم افزایی و انتقال تجربیات و ایجاد، گسترش و تقویت تعاملات علمی و فرهنگی بخش بین الملل جشنواره ملی حرکت اجرا می شود.
در این بخش با اطلاع رسانی که با موضوع جشنواره ملی حرکت صورت گرفت در مجموع ۲۱ هزار نفر از ۱۰۷ کشور شرکت کرده اند. که در نهایت بر اساس اولویت های جشنواره، پراکندگی جغرافیایی و دانشگاه های محل تحصیل، مقاطع تحصیلی و رشته و گرایش های تحصیلی ۸۵ نفر پس از مصاحبه انتخاب و به آنها جهت حضور در جشنواره اطلاع داده شد.
این تعداد هم اکنون از ۴۶ کشور مختلف اروپایی،آسیایی،آفریقایی،آمریکایی واسترالیایی و از ۷۱ دانشگاه هستند.رشته های تحصیلی آنها از شامل ۵۰ رشته و گرایش تحصیلی می شود که ۳۵ نفر از آنها در مقطع دکتری، ۳۰ نفر دارای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و ۱۵ نفر دارای مدرک تحصیلی یا دانشجوی کارشناسی هستند.

**بخش ارتباط با بازار و جامعه:
پویایی دانشگاه و شکوفایی صنعت زمانی اتفاق خواهد افتاد که این دو نهاد پیوندی ارگانیک با هم داشته و بتوانند در تعاملی دوسویه به اقتضای نیازها در یک سوی دانش لازم را تولید نمایند و در سویی دیگر این دانش و علم به صورت کالای مورد نیاز تبدیل شود. وجود طرح ها و ایده های مختلف و ایجاد سازوکارها و ساختارهای اداری و بورکراسی در چند دهه گذشته برای ارتباط این دو بخش با توفیق چندانی مواجه نبوده است. این طرح می کوشد با اتکا به نیروی جوانی و دانش دانشجویی در این عرصه گامی بردارد و با تلاش داوطلبانه بکوشد زمینه ای فراهم آورد که این بخش های به شکلی دیگر امکان گفت و گو و همراهی بیابند.

**ب.ل **۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


جشنواره ملی حرکت


وزارت علوم


فعالیت دانشجویی

نظرات بسته شده است.