از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 75416

83 بازدید

به گزارش خبرنگار ایرنا،وی شامگاه دوشنبه در میزگرد ‘ فساد و ناکارآمدی در اقتصاد و سیاست ایران ‘ که با حضور محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و یاشار سلطانی روزنامه نگار در دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار شد، افزود: ۸۵ درصد افتخارات جمهوری اسلامی در دوره ۱۰ سال اول انقلاب بوده است.این […]

به گزارش خبرنگار ایرنا،وی شامگاه دوشنبه در میزگرد ‘ فساد و ناکارآمدی در اقتصاد و سیاست ایران ‘ که با حضور محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و یاشار سلطانی روزنامه نگار در دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار شد، افزود: ۸۵ درصد افتخارات جمهوری اسلامی در دوره ۱۰ سال اول انقلاب بوده است.
این استاد اقتصاد دانشگاههای کشور گفت: شفافیت بین مردم، تولید کنندگان و حکومت زمینه خلق افتخارات بزرگ در یک دهه اول انقلاب را فراهم کرده بود که هشت سال از آن دوره در جنگ تحمیلی سپری شد.
وی افزود: اگر امروز فساد وجود دارد دلیل آن است که شفافیت وجود ندارد و میان مردم، تولید کنندگان و حکومت اعتماد وجود ندارد.
مومنی توضیح داد: در کشور ما رانت نفت، مادر رانت هاست و ضرورت دارد اختیار تخصیص دلارهای نفتی به مجلس داده شود که در این صورت همه می فهمند که چه میزان ارز داریم و کمترین فساد هم صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: در دولت میر حسین موسوی برای اولین بار دولت به طور رسمی نامه نوشت که تصمیم برای دلارهای نفتی را مجلس مشخص کند و این کار انجام شد اما در دولت های بعدی این کار انجام نشد.
مومنی گفت: تردیدی نیست هر کاری که از کانال مجلس عبور کند شفاف سازی است و اگر مجلس را دور بزنیم رانت ایجاد خواهد شد.
وی افزود: این نوع شفاف سازی سبب می شود هزینه رانت خواری بالا برود و از سویی دیگر دولت هم خود را پاسخگو خواهد کرد و همه بازیگران می فهمند که باید خلاقیت داشته باشند تا به پیشرفت برسند.
** ناکامیابی در اجرای قانون اساسی
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در این میزگرد گفت : جمهوری اسلامی در اجرای قانون اساسی کامیاب نبوده و فساد در تمام زمینه ها وجود دارد.
محمود صادقی افزود: اگر بدرستی قانون اساسی در کشور اجرا می شد و آن چیزی را که در این قانون در بعد اقتصادی و سیاسی که با مشارکت مردم می بایست صورت می گرفت لحاظ می شد وضعیت کشور به مراتب بهتر از این بود.
وی توضیح داد: آن چیزی را که امروز در قالب خصوصی سازی اجرا می شود در حقیقت یک نوع مال خود کردن است و با روح خصوصی سازی اصلی منافات دارد.
صادقی گفت: با خصوصی سازی قرار بود که انحصار دولت کاهش یابد اما نه تنها این موضوع محقق نشد بلکه مشکلات به مراتب بیشتر شده است که شرکت هفت تپه یکی از آنهاست .
وی اضافه کرد: در حال حاضر نهادهای غیر پاسخگو در کشور زیاد است و در نظام ما اسرار مگو زیاد شده است و حتی بنده به عنوان نماینده مجلس نمی توانم با سازوکارهای قانونی نظارتی در کارهای این نهادها از طریق دیوان محاسبات داشته باشم.
این نماینده مجلس گفت: قدرت، انحصار طلبی و عدم پاسخگویی فساد را به دنبال دارد و این امر زمینه فساد را در جامعه به سرعت گسترش می دهد.
وی افزود: آن چیزی که نباید در کشور شفاف سازی شود تنها اسرار نظامی است در غیر این صورت تمامی مسائل کشور قابلیت پاسخگویی و شفاف سازی دارند.
یاشار سلطانی روزنامه نگار هم که از طریق ویدئو کنفرانس در این میزگرد شرکت داشت، گفت: از ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی به افراد تکیه شده است و این افراد قطار انقلاب را هر طوری که دلشان خواست و به هر سویی که دوست داشتند هدایت کردند.
وی افزود: این افراد همچنان در انقلاب وجود دارند و اگر هم بازنشسته شوند ژن های خوب آنان جانشین آنها خواهند شد و این حلقه همچنان ادامه دارد.
افشاگر پرونده املاک نجومی گفت: ما در کشور ۱۵ نهاد نظارتی داریم اما متاسفانه این نهادها ناکارآمد هستند و نظارت و پرسشگری لازم را ندارند.
وی افزود: در حال حاضر چپ و راست هیچ فرقی با هم ندارند و بیشتر این افراد به فکر قبضه کردن قدرت و به کارگیری امکانات بیشتر هستند.
سلطانی گفت: اگر در دولت گذشته به شکل غیر حرفه ای فساد می شد، در این دولت هم فساد وجود دارد اما به صورت حرفه ای انجام می شود.
۷۳۴۳/۱۶۵۴

انتهای پیام /*


سیاسی


نماینده تهران


بابل


مازندران

نظرات بسته شده است.