از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 75399

38 بازدید

این یک بدشانسی کامل است که برآورد بودجه تولید یک سریال را در دوران دلار ۴۵۰۰ تومانی ببندید و در میانه تولید سریال به ناگاه قیمت دلار سه برابر و تقریبا همه چیز گران شود، اما تهیه‌کننده سریال مجبور باشد با همان برآورد سابق تولید را به انتها برساند؛ این اتفاقی است که برای امیرحسین […]

این یک بدشانسی کامل است که برآورد بودجه تولید یک سریال را در دوران دلار ۴۵۰۰ تومانی ببندید و در میانه تولید سریال به ناگاه قیمت دلار سه برابر و تقریبا همه چیز گران شود، اما تهیه‌کننده سریال مجبور باشد با همان برآورد سابق تولید را به انتها برساند؛ این اتفاقی است که برای امیرحسین شریفی تهیه‌کننده «روزهای‌بی‌قراری۲» رخ داده است.

** به دنبال تولید سریال آپارتمانی متکی بر دیالوگ نبودیم

امیرحسین شریفی درباره بودجه سریال «روزهای بی‌قراری٢» به خبرنگار ایرناپلاس گفت: تولید «روزهای بی‌قراری ۲» در همان دوران دلار ۴۵۰۰ تومانی هم کار سختی بود، چون به دنبال تولید سریال آپارتمانی متکی بر دیالوگ نبودیم و می‌خواستم هم تنوع لوکیشن بر کار حاکم باشد و هم اینکه درام براساس اکت کاراکترها پیش رود، برای همین به حداقل سود در تولید بسنده کردیم تا سریالی مطلوب برای مخاطبان فراهم کنیم. از بد حادثه در میانه فیلمبرداری قیمت دلار بالا کشید و متعاقب آن قیمت همه چیز افزایش یافت؛ از قیمت غذایی که باید سرصحنه برای عوامل سرو می‌کردیم گرفته تا قیمت بلیت هواپیماهایی که برای انتقال عوامل سریال به لوکیشن‌های مختلف نیازمان بود. خیلی‌ها انتظار داشتند سریال را تعطیل کنیم و منتظر افزایش بودجه باشیم، ولی این کار را نکردیم تا ریتم سریال از دست نرود؛ پس ادامه دادیم و حتی وقتی کم آوردیم از سرمایه شخصی برای تولید گذاشتیم تا اینجا که تقریبا بخش عمده سریال فیلمبرداری شده و تدوین همزمان هم در حال انجام است.

**سیکل بروکراتیک مقابل مسیر حرکت گروه‌های فیلمبرداری

تهیه‌کننده فیلم «اشک سرما» درباره تاثیر ارگان‌های مختلف بر روند تولید یک مجموعه تلویزیونی، عنوان کرد: سعی کردیم از استانداردهای تولید، تنوع لوکیشن و موقعیت کوتاه نیاییم. از تهران تا مشهد و تبریز داستان داشتیم. هماهنگ کردن حضور در لوکیشن‌های مختلف که برخی از آن‌ها هم جزء میراث فرهنگی هستند، واقعا دشوار بود. در انتهای دهه نود و در آستانه سال ۱۴۰۰ خورشیدی به سر می‌بریم، ولی متأسفانه سیکل بروکراتیک موجود در بسیاری از ارگان‌ها عاملی بر ایجاد اصطکاک در مقابل مسیر حرکت گروه‌های فیلمبرداری است. در حالی که می‌توان با حمایت از فیلمسازان و سریال‌سازان، سهمی موثر در پیشبرد سرگرم‌سازی مخاطبان داشت. در فیلمبرداری سریال در نقاط مختلف ایران، از مشهد تا تبریز آنچه هویدا بود استقبال مردم عادی بود که با جان و دل با گروه تولید همراهی داشتند، اما متأسفم که بگویم از نظر اداری، سختگیری‌های بیهوده همچنان سدّ راه است و باید پوست کلفت باشید که بتوانید از خوان‌های مختلف دریافت مجوز فیلمبرداری در اماکن عمومی بگذرید.

** ساختارشکنی در انتخاب بازیگران

تهیه‌کننده سریال «مرد نقره‌ای» در پاسخ به این پرسش که شیوه همکاری «روزهای بی‌قراری ٢» با بازیگران بومی و مشهدی چگونه شکل گرفت؟ خاطرنشان کرد: در مشهد و تبریز سعی کردیم به مقتضای داستان از بازیگران بومی استفاده کنیم تا حس سمپاتیکی که مخاطب نسبت به این شهرها دارد از بین نرود. ابدا به حقنه‌کردن لهجه نقاط مختلف ایران به زبان بازیگرانی که توانایی لهجه‌سازی ندارند اعتقاد ندارم، پس چه بهتر که از بازیگران بومی استفاده کنیم. در مشهد گروهی از بازیگران بومی قدرتمند را به کار گرفتیم که انصافا کم نیاوردند؛ در تبریز هم با همراهی یکی از کارگردانان تبریزی به سراغ برخی از بازیگران تئاتر تبریز رفتیم که سعی کردند کارشان را درست انجام دهند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه فاصله‌ای که میان پایتخت با نقاط مختلف کشور افتاده باعث شده استعدادهای هنری ایران هم تا به پایتخت نیایند، دیده نشوند. شخصا سعی کردم ساختارشکنی کنم و با «روزهای ‌بی‌قراری۲» شماری از بازیگران مستعد مشهدی و تبریزی را به همکاران معرفی کنم، که در آینده بتوان بیشتر از آنها استفاده کرد. البته که همکاری با بازیگران بومی سختی‌های خود را هم دارد، چون اغلب آنها از سازوکار صنعتی تولید بی‌خبرند و بیشتر ذوق بازیگری دارند. من به شما قول می‌دهم که اگر از این بومیان درست و بجا استفاده شود، در درازمدت می‌توانند وزنه‌ای برای بازیگری ایران باشند.

**چاره‌ای که باید اندیشیده شود

شریفی با اعلام اینکه همه هزینه‌ها دو تا سه برابر شده است، در خاتمه افزود: اگر بخواهیم براساس برآورد مالی قبل از التهابات ارز پیش برویم، یقینا ضرر کرده‌ایم. همه هزینه‌ها دو تا سه برابر شده است، پس باید اصلاح برآورد در دستور کار قرار گیرد. به هر حال مدیران ما هم در ایران زندگی می‌کنند و حتما خبر دارند که رشد تورم روزبروز بیشتر شده است و از شیر پاستوریزه گرفته تا سبزی خوردن هم به خاطر قیمت دلار افزایش قیمت داشته‌اند، پس باید چاره‌ای برای پروژه‌هایی که قبل از التهابات اقتصادی تصویب شده و در دل التهابات جلوی دوربین رفتند، بیاندیشند.

گفت و گو از هنگامه ملکی

*اداره کل اخبار چندرسانه ای*ایرناپلاس*

انتهای پیام /*


فرهنگی


روزهای بی‌قراری۲


سریال


ایرناپلاس

نظرات بسته شده است.