از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 75293

101 بازدید

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی خطرنگار، از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری این طرح وجود صداهای نامطلوب و ناهنجار را یکی از آلودگی‌های محیط ‌زیست نام برد و گفت: این آلودگی موجب سلب آسایش افراد می‌شود، برای رفع این آلودگی‌ ها روش‌ های متفاوتی توسط محققان ارائه شده است. محمد داودآبادی فراهانی استفاده از پارچه‌های […]

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی خطرنگار، از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری این طرح وجود صداهای نامطلوب و ناهنجار را یکی از آلودگی‌های محیط ‌زیست نام برد و گفت: این آلودگی موجب سلب آسایش افراد می‌شود، برای رفع این آلودگی‌ ها روش‌ های متفاوتی توسط محققان ارائه شده است.
محمد داودآبادی فراهانی استفاده از پارچه‌های طراحی و ساخته شده متناسب با اماکن را از جمله روش‌های مناسب کاهش آلودگی صوتی عنوان کرد و ادامه داد: در این تحقیق یک دسته پارچه ‌های دوجداره که روی ماشین‌ های حلقوی‌ تاری تولید می‌شوند، به لحاط میزان جذب صوت بررسی شدند.
این دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی نساجی اضافه کرد: نتایج به دست آمده از این تحقیق تجربی نشان داد که می‌توان با ساختمان بافت مناسب، همچنین لایه ‌گذاری متفاوت به کاهش آلودگی صوتی در فرکانس‌های متنوع دست یافت.
وی به جزئیات این طرح اشاره کرد و گفت: در این تحقیق نمونه‌هایی از پارچه دوجداره حلقوی تاری با طرق مختلف قرار دادن نخ بین دو لایه پارچه در یکی از کارخانجات ایران تولید و با تنظیم ماشین، ضخامت و وزن نمونه ‌ها با تغییرات مورد نظر بافته شد.
فراهانی انجام آزمایش های مربوط به جذب صوت روی نمونه ‌ها تحت فرکانس‌ های مختلف را از دیگر مراحل این تحقیق عنوان کرد و یادآور شد: از این پارچه‌ ها می‌ توان برای کاهش آلودگی صوتی در سالن‌ هایی که فضای داخل آن با پارتیشن از هم جدا شده تا محل استقرار کارکنان قرار گیرد استفاده کرد.
وی استفاده برای تزئین دیوار ساختمان را که در ضمن آلودگی صوتی را کاهش می ‌دهد، از دیگر کاربردهای این پارچه‌ها ذکر کرد و افزود: ساختمان بافت با بیشترین مقدار تخلخل حداکثر جذب صوت را دارد. ضمن آنکه تخلخل بیشتر، مصرف نخ را در تولید پارچه دوجداره حلقوی تاری کمتر می ‌کند که از نظر اقتصادی مطلوب است.
محقق این طرح با بیان اینکه ارتقای جذب صوت این پارچه مرحله بعد تحقیق است، اظهار داشت: برای این منظور پارچه با نانو الیاف پوشش داده خواهد شد.
این طرح با راهنمایی دکتر علی اصغر اصغریان جدی از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر مصطفی جمشیدی اوانکی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان انجام شده است.
علمی**۹۱۵۷*۲۰۱۷

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


علم و فناوری ایران


پارچه دوجداره


آلودگی های صوتی

نظرات بسته شده است.