از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 75187

113 بازدید

به گزارش خطرنگار، منصور غلامی روز دوشنبه در آیین آغاز به کار یازدهمین جشنواره ملی حرکت در دانشگاه اصفهان افزود: استقبال چشمگیر دانشجویان، نخبگان و محققان خارجی از یازدهمین دوره جشنواره ملی حرکت نشان دهنده این است که ایران به عنوان کشوری فعال در حوزه علم و فناوری مورد توجه دنیا به خصوص دانشجویان خارجی […]

به گزارش خطرنگار، منصور غلامی روز دوشنبه در آیین آغاز به کار یازدهمین جشنواره ملی حرکت در دانشگاه اصفهان افزود: استقبال چشمگیر دانشجویان، نخبگان و محققان خارجی از یازدهمین دوره جشنواره ملی حرکت نشان دهنده این است که ایران به عنوان کشوری فعال در حوزه علم و فناوری مورد توجه دنیا به خصوص دانشجویان خارجی است.
وی تاکید کرد : همچنین استقبال محققان خارجی از این جشنواره نشان می دهد که آن ها به این قبیل رویدادها اطمینان و اعتماد دارند و حاضرند با حضور در آن در کنار دانشجویان ایرانی دستاوردهای علمی خود را ارائه کنند و کشور ما را امن و مطمئن می دانند.
وی افزود: اقبال و حضور تعداد زیاد انجمن های علمی از کشورمان و حضور تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارجی در این دوره از جشنواره از بخش های امیدوار کننده و ویژه بوده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه جشنواره ملی حرکت از ۱۲ سال گذشته در کشور اجرا شده است، گفت: این رویداد حرکت بسیار خوبی است که روز به روز کامل تر می شود.
غلامی برگزاری جشنواره حرکت را حلقه اتصال ایده های نو، حرکت های فکری و اندیشه های پویا با بخش صنعت دانست و گفت: این جشنواره به سمت کاربرد نتایج علمی در کشور پیش می رود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شروع هر حرکت خوبی از یک جمع کوچک آغاز می شود، تصریح کرد: اگر این مسیر خوب باشد و ادامه کار به نحو مطلوب صورت گیرد اثرات موثرتری خواهد داشت.
وی تشکیل انجمن های علمی در دانشگاه های کشور را با وجود همه مسائل و مسوولیت ها از اقدام های خوب وزارت علوم دانست و اظهار داشت: در هفته پژوهش نیز صنعت و بخش خصوصی که طالب ایده های نو هستند حضور پررنگ تری خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: سال های گذشته در هفته پژوهش قراردادهای خوبی از دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشجویان با صنعت و بخش خصوصی داشتیم.
غلامی انجمن های علمی را نمایندگان دانشجویان فعال علمی خواند و تاکید کرد: این جریان انجمن های علمی در جشنواره حرکت ختم نمی شود بلکه آغاز مهمی برای اتصال با جامعه و کاربردی کردن آموخته ها در جهت رفع نیازهای کشور است.
وی نمونه ای از این کاربردها را شکل گیری شرکت های دانش بنیان در کشور دانست و افزود : در زمان حاضر حدود پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشوروجود دارد که حدود ۲ هزار شرکت از آن ها در حوزه وزارت علوم و در کنار دانشگاه ها و موسسه های آموزشی و پژوهشی فعال هستند.
وزیرعلوم تاکید کرد: بسیاری از این شرکت های دانش بنیان با وجود سابقه کم کارهای بسیار مهمی از لحاظ اثرگذاری، اشتغال و سرمایه گذاری انجام دادند.
وزیر علوم همچنین با تاکید بر اینکه دانشگاه های ما بسیار دیر وارد بحث کاربردی کردن نتایج فعالیت های علمی شدند گفت: دانشگاه های بزرگ دنیا از نیم قرن گذشته به این بخش وارد شدند اما دانشگاه های ما از ۲۰ سال گذشته این رویکرد را دنبال کردند که آثار و نمود آن قابل توجه است.
غلامی با تاکید بر اینکه فعالیت های پژوهشی از اواخر دهه ۷۰ به شکل انتشار مقاله، اجرای طرح های پژوهشی و ایجاد موسسه های تحقیقاتی در دانشگاه های کشورمان شکل گرفت، افزود: از اواخر دهه ۸۰ نیز به سمت کاربست دانش، تولید فناوری و تشکیل دانش های بنیان وارد شدیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی در فعالیت این شرکت ها تاثیر دارد، تصریح کرد: با وجود برخی محدودیت ها و مشکلاتی که در مقابل بخش تولیدی و صنعتی وجود دارد توجه و استفاده از فناوری در بین آن ها افزایش یافته است که این فرصتی برای دانشگاه ها و جامعه علمی کشورمان برای خدمت و حل مسائل کشور است.
رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این آیین گفت: جشنواره ملی حرکت بزرگ ترین رویداد دانشجویی در کشور است و امسال میزبان حدود ۶۰۰ نفر در این رویداد هستیم که حدود ۴۰۰ تن از آن ها دانشجویان داخلی و خارجی هستند.
هوشنگ طالبی این جشنواره را بستری برای تمرین استفاده از فرصت های اجتماعی در فضای دانشگاه ها خواند و افزود: ۱۰۶ دانشگاه در بخش رقابتی در قالب انجمن ها و اتحادیه های دانشجویی در این جشنواره شرکت کردند و سه وزارتخانه راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و ورزش و جوانان همکاری دارند.
یازدهمین جشنواره ملی حرکت با هدف ایجاد پیوند بیشتر انجمن های علمی دانشگاه ها با بخش های مختلف کشور به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با پذیرش و اسکان مهمانان و مدعوین کار خود را آغاز کرد.
این جشنواره با حضور حدود ۵۴۰ تن از ایران و ۸۵ میهمان از ۳۹ کشور دیگر تا هفتم آذر در دانشگاه اصفهان ادامه دارد.
۹۹۱۳/۳۰۱۱/

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


جشنواره حرکت


دانشگاه ها


اصفهان

نظرات بسته شده است.