از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 74922

122 بازدید

به گزارش خبرنگار سیاسی خطرنگار، در چند روز گذشته فضاسازی‌ها و جنجال‌های بسیاری علیه وزیر امور خارجه کشور به راه افتاده است، موجی که بسیاری از صاحب‌نظران، نمایندگان مجلس و افکار عمومی جامعه، آن را غیر منصفانه عنوان می‌کنند و بر این دیدگاه هستند که به جای این فضاسازی‌ها، اظهارات دکتر ظریف را یک فرصت […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خطرنگار، در چند روز گذشته فضاسازی‌ها و جنجال‌های بسیاری علیه وزیر امور خارجه کشور به راه افتاده است، موجی که بسیاری از صاحب‌نظران، نمایندگان مجلس و افکار عمومی جامعه، آن را غیر منصفانه عنوان می‌کنند و بر این دیدگاه هستند که به جای این فضاسازی‌ها، اظهارات دکتر ظریف را یک فرصت در نظر بگیریم.

**هشدار مسئول دولتی درباره مبازه با پولشویی را فرصت تلقی کنیم
علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس مجلس شورای اسلامی به خطرنگار، گفت: به نظر می‌رسد موج هجمه‌هایی که به صورت متراکم و در یک بازه کوتاه علیه آقای ظریف انجام شد، ناشی از درک نادرست از شرایط بین‌المللی ما و چشم‌پوشی از آسیب‌های اقتصادی است که در کشور وجود دارد.
وی افزود: همانطور که مردم شاهد هستند ما آسیب‌های بزرگی را در حوزه اقتصاد هم ساختاری و فرایندی داریم که حتما باید برطرف شود آسیب‌هایی مانند قاچاق، اقتصاد زیرزمینی و پولشویی موضوعاتی هستند که در حوزه مبارزه با فساد قاعدتاً باید در اولویت قرار گیرند؛ منتها زیرساخت‌های آن باید درست شود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت در مبارزه با فساد و اقتصاد زیرزمینی فعال بوده و هست، اگر مسئول ارشد دولتی نسبت به پولشویی هشدار می‌دهد قاعدتا این هشدار را باید به عنوان یک فرصت تلقی کرد و در مسیر سالم‌سازی اقتصاد از آن بهره برد نه اینکه این را رویه‌ای برای تخریب وزیر امور خارجه قرار داد.
رحیمی افزود: اگر درک درستی از مناسبات بین‌المللی و وضعیت ما در جهان وجود داشته باشد به سمت تخریب حرکت نمی‌کنند بلکه باید بر اساس یک وظیفه ملی حمایت از تیم دیپلماسی و دکتر ظریف اولویت همه دلسوزان باشد.

**فضاسازی‌ها علیه ظریف و وزارت خارجه، امر تازه‌ای نیست
علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، فضاسازی‌ها علیه وزیر امور خارجه را نه یک امر تازه بلکه مسبوق به سابقه دانست و گفت: از زمانی که مذاکرات برجام در جریان بوده، این حواشی در مورد آقای ظریف و وزارت خارجه مطرح شده است و بعد از این نیز ادامه خواهد داشت.
وی افزود: تصور و برداشت من این است آنچه که اتفاق در این باب اتفاق می‌افتد ،چیز جدیدی نیست حرف‌های جدید احساس نمی‌کنیم، منتها تاسف می‌خوریم که چرا ما بایستی اکنون این موضوع را حاد کنیم؛ همه را دعوت می‌کنیم که فارغ از سوگیری‌های جناحی شأن و شئوناتی را که باعث پایداری جمهوری اسلامی ایران می‌شود، رعایت کند.

**ظریف آبروی نظام است
پروانه سلحشوری، ظریف را آبرو و اعتبار جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: صحبتی که در مورد پولشویی از ایشان نقل می‌شود یک بار تیتر نخست یکی از ‌هایی بوده است که این روزها علیه ایشان هجمه‌آفرینی می‌کند.
وی ادامه داد: چگونه است که این رسانه‌های مدعی می‌تواند این موضوع را مطرح و برجسته کنند و هیچ پیگردی برای آن منظور نمی‌شود، اما وقتی وزیر می‌گوید چنین چیزی در کشور ما وجود دارد مورد هجمه قرار می‌گیرد؛ انتظار می‌رود که هم دولت و هم نمایندگان مجلس درباره ایشان رویکرد حمایتی در پیش بگیرند، دولت باید وزیر خود را حمایت کند.

**اظهارات آقای ظریف، جایگاه ما را در رتبه‌بندی‌های جهانی بدتر نخواهد کرد
بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز نیز با بیان اینکه به جای جریان‌سازی علیه اظهارات دکتر ظریف، به دنبال ریشه‌یابی مساله پولشویی در کشور باشیم، گفت: صحبت‌های آقای ظریف باید مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه از این اظهارات برآشفته شویم و به ایشان حمله کنیم.
وی افزود: دکتر ظریف در مقام وزیر خارجه اظهاراتی را بیان کردند برخی می‌گویند که اظهارات آقای ظریف در مجامع جهانی به ضرر ماست در صورتی که اگر آمار چند سال گذشته را در سطح ریسک پذیری و پولشویی مطالعه کنیم جایگاه کشور ما در آن مشخص است.
این نماینده مجلس ادامه داد: اظهارات آقای ظریف جایگاه کشورمان را بدتر نخواهد کرد به این معنا که جایگاه ایران در عرصه جهانی تضعیف شود بلکه این اظهارات به نوعی در جامعه ایجاد امید کرده است، زیرا باعث شد که مردم به مسئولان و نظام به خاطر شفافیت اعتماد بیشتری داشته باشند.
پارسایی تصریح کرد: در مسئولان کشور ما اراده مبارزه با فساد پول شویی وجود دارد، انتظار می‌رود اظهارات ایشان نیز در این راستا بوده باشد؛ انتظار می‌رود که دولت نیز نقش حمایتی خود را نسبت به ایشان ایفا کند؛ نماینده هایی که واقعا به دنبال شفاف‌سازی و مبارزه با فساد هستند از جنبه حمایتی، از آقای دکتر ظریف دعوت کنند که در این زمینه توضیحاتی را ارائه کند که بتوانیم به مبارزه با فساد کمک کنیم.
وی افزود: فساد در کشور نیازمند درمان ریشه‌ای است اگر فقط در حد تبلیغ و شو تبلیغاتی باشد راه به جایی نخواهد برد؛ هجمه‌هایی که به آقای ظریف در روزهای اخیر صورت گرفته، سوال‌برانگیز است و همچنین سکوتی که از جنبه حمایتی درباره ایشان صورت گرفته نیز عجیب به نظر می‌رسد؛ هر شخصی که درباره شفافیت در ایران سخن می‌گوید باید اظهارات او را از نزدیک بشنویم اگر نیاز است به دستگاه‌های مربوطه توضیح دهند این کار صورت گیرد.
به گزارش خطرنگار، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ۲۰ آبان ۹۷ در گفت‌وگویی اظهار داشت: پولشویی در کشور یک واقعیت است و هشدار داد که دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود «منافع اقتصادی» افراد است.
وی در این گفت‌وگو تصریح کرد: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند… با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند».
وزیر امور خارجه سپس در گفت‌وگویی دیگر در واکنش به اظهارات منتقدان و درخواست مستندات از وی گفت: کسانی که به من ایراد گرفتند، به نظام اتهام زدند و مستندات سخنانم در دسترس عموم است.
ظریف خاطرنشان کرد: من کاملا مشخص صحبت کردم، اما برخی دوستان برای اهداف سیاسی خود همه چیز را فدا می‌کنند.
وی تصریح کرد: نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد؛ درخواست می‌کنم افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته اند.
وزیر امور خارجه در ادامه و درباره مستندات پولشویی، اظهار داشت: من مسئول مستندات نیستم، این مستندات در دسترس عموم است و مرکز مربوطه در وزارت اقتصاد و دارایی هم موارد پولشویی را اعلام کرده است.
ظریف ادامه داد: آخرین مستند در ارتباط با این موضوع هم مربوط به افرادی است که با داشتن شبکه پولشویی گسترده اخیرا مجازات شدند، علاوه بر این شبکه‌های پولشویی گسترده دیگر مستند شده است، لذا نیازی به توضیح بیشتر من نیست.
*سیام۳۰۵۰*۱۰۵۵

انتهای پیام /*


سیاسی


پولشویی


وزیر امور خارجه


نمایندگان مجلس شورای اسلامی

نظرات بسته شده است.