از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 74620

106 بازدید

به گزارش خطرنگار، یازدهمین جشنواره ملی حرکت به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور حدود ۶۰۰ مهمان داخلی و خارجی، چهارم تا هفتم آذر در دانشگاه اصفهان برگزار می شود. این جشنواره با تکیه بر تجربه های ارزشمندی که از دوره های قبلی خود کسب کرد در سال […]

به گزارش خطرنگار، یازدهمین جشنواره ملی حرکت به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور حدود ۶۰۰ مهمان داخلی و خارجی، چهارم تا هفتم آذر در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
این جشنواره با تکیه بر تجربه های ارزشمندی که از دوره های قبلی خود کسب کرد در سال جاری با تاکید بر ۲ بخش ارتباط با صنعت و بازار و گسترش ارتباطات بین المللی برگزار می شود که باعث متمایز شدن آن نسبت به گذشته شده است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این جشنواره را عصاره فضائل انجمن های علمی برشمرد و گفت : دستاوردهای یک سال تلاش و فعالیت دانشجویان در انجمن های علمی در این رویداد مورد توجه قرار می گیرد.
محمد هادی عسکری روز شنبه در گفت و گو با خطرنگار، کیفیت جشنواره ملی حرکت را در سطح استانداردهای جهانی دانست و افزود: هدف از برگزاری این رویداد این است که دانشجویان در بیرون از دانشگاه با توجه به نیازهای جامعه، بتوانند ارزش تولید کنند و نقش موثری در حل معضلات صنعت و بازار داشته باشند.
وی با بیان اینکه امسال ۲ رویکرد ویژه در جشنواره دنبال شد، اظهارداشت: رویکرد نخست، گفت و گو محور است و با دعوت از سازمان ها و وزارتخانه های مختلف به دنبال ایجاد ارتباط گفتمانی بین دانشگاه، صنعت و بازار هستیم.
عسکری ادامه داد: این توانمندی در انجمن های علمی دانشجویی وجود دارد که بتوانند به عنوان شبکه های فرصت یابی غیر رسمی، نقش میانجیگری بین دانشگاه و صنعت ایفا کنند و طرح های مشترکی با محوریت استادان، تعریف و ساماندهی کنند.
وی رویکرد دوم ویژه امسال جشنواره ملی حرکت را بخش بین الملل آن دانست و گفت : در دوره های گذشته، دانشجویان خارجی مقیم ایران به جشنواره دعوت می شدند اما در یازدهمین دوره، فراخوان بین المللی اعلام و با استقبال چشمگیر نخبگان و دانشجویان خارجی مواجه شد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد : از بین متقاضیان خارجی شرکت در جشنواره، بیش از ۸۰ نفر که طرح های علمی برجسته ای داشتند، پذیرش شدند و در این رویداد، حضور می یابند.
عسکری اظهار امیدواری کرد که حضور نخبگان خارجی در جشنواره ملی حرکت، دانشجویان کشورمان را بیش از پیش در جریان چگونگی فعالیت انجمن های علمی دنیا قرار دهد.
وی بخش بین الملل جشنواره ملی حرکت را عرصه خوبی برای دیپلماسی علمی ایران دانست و تاکید کرد: استقبال چشمگیر نخبگان و دانشجویان خارجی نشان می دهد که محافل علمی دنیا عنایت ویژه ای برای مراوده با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های ایران دارند و این قدرت نرم کشورمان محسوب می شود.
وی اضافه کرد: همچنین اقبال محافل علمی دنیا به رویدادهایی مانند جشنواره حرکت مبین این است که طرح و نقشه امریکا برای منزوی کردن ایران، شکست خورده و فضای علمی و فرهنگی کشورمان مورد توجه دانشگاه های خارجی است.
مدیر دفتر روابط بین الملل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بیشتر شرکت کنندگان خارجی جشنواره ملی حرکت از کشورهای اروپایی هستند، گفت: این محققان و دانشجویان از ۴۰ کشور مانند فرانسه، آلمان، اتریش، انگلیس، امریکا، روسیه، برزیل، کرواسی، سوئد، هلند و الجزایر هستند.
سید کمیل طیبی در گفت و گو با خطرنگار، با اشاره به اینکه امسال بخش بین الملل برای نخستین بار به جشنواره ملی حرکت اضافه شد، افزود: مهمانان خارجی که به اصفهان سفر می کنند علاوه بر آشنایی با فرهنگ و تمدن کشورمان، با محققان و دانشجویان ما ارتباط نزدیک تری برقرار می کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که با حضور محققان و نخبگان دنیا در جشنواره ملی حرکت، بتوان طرح های توسعه آموزش زبان فارسی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در برخی دانشگاه های خارجی را پیگیری و اجرا کرد.
طیبی برگزاری جشنواره ملی حرکت در سطح بین الملل را قدم بزرگی در دیپلماسی علمی خواند و تصریح کرد: در این شرایط که کشورمان تحت فشارهای سیاسی و تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی قرار دارد، دیپلماسی علمی از کارکرد مهمی در روابط بین الملل برخوردارست.
دبیر جشنواره ملی حرکت، ارتباط با صنعت و بخش بین الملل را از ویژگی های برتر و خاص این دوره از جشنواره ملی حرکت اعلام و تصریح کرد : تعدادی از مراکز صنعتی بزرگ کشور با هدف برقراری ارتباط بهتر با دانشگاه در این جشنواره حضور خواهند داشت.
حجت الاسلام جعفر شانظری در گفت و گو با خطرنگار، با اشاره به استقبال بسیار خوب نخبگان و دانشجویان خارجی از جشنواره ملی حرکت، ادامه داد : ثبت نام اولیه خارجی ها در این جشنواره بی سابقه و حدود ۲۰ هزار مورد بود که از بین آنها حدود ۸۰ نفر امکان حضور در جشنواره را پیدا کردند.
یکهزار و ۳۵۵ اثر از ۱۰۶ دانشگاه کشور به دبیرخانه یازدهمین جشنواره ملی حرکت ارسال شده است که از میان آنها ۱۰۶ اثر برتر در اختتامیه جشنواره معرفی و تجلیل می شوند.
توسعه هم افزایی علمی ملی و بین المللی و تقویت حوزه های رقابتی و داوری جشنواره بر اساس استاندارد های علمی از راهبردهای اصلی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این دوره از جشنواره حرکت است.
برپایی نمایشگاه، ایجاد تالارهای گفت و گو، برپایی غرفه های مربوط به صنایع و تشکیل کارگروه های گوناگون از دیگر برنامه های این جشنواره است.
حدود ۹ هزار انجمن علمی و ۴۰ اتحادیه انجمن های دانشجویی در دانشگاه های کشور فعالیت می کنند.
/۶۰۲۶/۳۰۱۱

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


جشنواره


حرکت


گفتمان علمی

نظرات بسته شده است.