از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 74506

108 بازدید

زهیر صیامیان گرجی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، افزود: موقوفه ها از بدو تأسیس تاکنون محدود بوده است اما این مرکز به عنوان مزیت پژوهشی دانشگاه با عمری بیش از یک دهه برای تحقیق درباره ابعاد مختلف فقهی حقوقی فرهنگی اقتصادی سازمانی وقف و اوقاف ایجاد شده تا بتواند […]

زهیر صیامیان گرجی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، افزود: موقوفه ها از بدو تأسیس تاکنون محدود بوده است اما این مرکز به عنوان مزیت پژوهشی دانشگاه با عمری بیش از یک دهه برای تحقیق درباره ابعاد مختلف فقهی حقوقی فرهنگی اقتصادی سازمانی وقف و اوقاف ایجاد شده تا بتواند با بهره گیری علمی از موقوفات داشته باشد ، در عین حال بررسی علمی مسائل وقف و امور خیریه در حوزه علم و فناوری الگوهای کارآمد سازی این قلمرو وسیع را فراهم کند.

**هزینه های اجاره املاک وقفی صرف نیات واقفین می شود
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و توسعه وقف دانشگاه شهید بهشتی در ادامه درباره چگونگی درآمد حاصل از اجاره موقوفات این دانشگاه گفت: تمامی هزینه های حاصل از اجاره املاک وقفی با رعایت امانت و دقت و تحت نظارت شورای موقوفات دانشگاه صرف اجرای نیات واقفین می شود.
صیامیان گرجی افزود: نیت های واقفین در امور دانشگاه به حوزه های حمایت از پژوهش و آموزش معارف و علوم دینی ، حمایت از استعداد های برتر و دانشجویان کم بضاعت برای ادامه تحصیل اختصاص می یابد. در عین حال که خیرین دانشگاهی نیز در امر خوابگاه های دانشجویی نیز یاور دانشگاه بوده اند.
وی با اشاره به لزوم بازنگری و به روز شدن نیات واقفین قدیمی با توجه به نیازهای روز دانشگاه ها، تأکید کرد: معمولا واقفین حوزه دانش در زمان های گذشته نیت های عام و مشترک و مشابهی داشتند که ممکن است در شرایط فعلی و تحت تاثیر تحولات نظام آموزشی موضوعیت یا شکل توجه به آن تغییر کرده باشد و برای این مساله باید برنامه ای طراحی شود که الگوی حقوقی اجرایی آن در حال بررسی است.
وی توضیح داد : به طور مثال در حوزه پژوهش امروز برنامه های حمایتی از شرکت های دانش بنیان در اولویت قرار دارد یا تجاری سازی علم اما در نیت های واقفین ممکن است مواردی به شکل حقوقی مطرح شده باشد که همپوشانی آنها با این حوزه های نوین پژوهشی یا آموزشی چالش برانگیز باشد.
این مسئول دانشگاهی به جنبه شرعی و دینی وقف های دانشگاهی اشاره کرد و یادآورشد: دانشگاه باید یک مشاوره شرعی و حقوقی داشته باشد تا ادبیات زمان گذشته را با توجه به مفهوم و نیازهای حوزه دانش در جامعه امروز ترجمه و تفسیر کند.
وی افزود: در شرایط کنونی مفهوم نخبه یا دانشجوی کم بضاعت شامل چه کسانی می شود یا ترویج معارف و علوم اسلامی در دانشگاه به عنوان یک نیت وقفی که در میان واقفین دانشگاهی عمومیت نیز دارد چگونه باید صورت بگیرد. در عین حال که حفظ عین مال وقفی و نیز چگونگی روزآمدسازی درآمدهای جاری و حفظ و تداوم آن خود مساله مهمی است که نیازمند شفافیت و امانت داری شرعی و حقوقی است.
صیامیان ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی یک ردیف مالی مشخص در زمینه درآمدهای موقوفات و چگونگی مصرف آن در تحقق نیت واقفین مشخص کرده است. یکی از اولویت های دانشگاه مساله کارآفرینی است هرچند تاکنون تحقق نمونه ای وقفی برای کارآفرینی صورت نگرفته است چون برای واقفین این حوزه در گذشته موضوعیت نداشته اما برنامه هایی برای ارتباط برقرار کردن بین وقف و نیازهای کارآفرینی در حوزه علوم فنی یا انسانی تعریف شده است.
وی به تجهیز آزمایشگاه ها با درآمد حاصل از موقوفات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خیرین با کمک های نقدی خود در حوزه اشتغال و کارآفرینی ممکن است فعالیت کنند اما درگذشته کمتر اتفاق افتاده است که واقفین دانشگاه به این موضوع هم اشاره ای کرده باشند اگرچه به نظر می رسد امکان ارتباط دادن بین هزینه کرد درآمدهای موقوفات که زمینه مصرف آن قلمرو پژوهش و آموزش تعریف شده است با مباحث حوزه کارفرینی تعریف کرد و آن را در قالب حمایت از مراکز رشد و فناوری دید.

**استادان شهیدبهشتی بیشترین واقفین دانشگاه هستند
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و توسعه وقف دانشگاه شهید بهشتی همچنین درباره اقشار مختلف واقفین این دانشگاه اظهار کرد: بیشتر واقفین از استادان دانشگاه و قشر وابسته به جامعه دانشگاهی بودند.
صیامیان گرجی افزود: دانشگاه شهیدبهشتی در سال های گذشته با برگزاری برنامه های متنوع علمی و بزرگداشت واقفین دانشگاه سعی در گسترش امور خیریه و وقف در نهادهای علمی و واکاوی ابعاد حقوقی ، فرهنگی و اقتصادی آن را داشته است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی با توجه به تفاهم نامه مابین مرکز تحقیقات وقف و سازمان اوقاف و امور خیریه و نهاد های علمی دیگر به عنوان حلقه واسطی برای پیوند میان حوزه های عرضه دانش و نیاز صنعت و جامعه برای جلب مشارکت های مردمی و جهت دهی به منابع و منافع حاصل از آن بر اساس الگوهایی دانش ورانه به سمت مسائل ملی کشور عمل کرده است.

**کاستی های کارشناسی و چالش های اداری در سامان دهی برنامه وقف و علم
صیامیان گرجی در ادامه درباره مهم ترین چالش های موجود در مسیر وقف های علمی و فناوری اظهار کرد: مهم ترین چالش موجود در ایجاد شبکه های حمایتی، کاستی در برنامه ریزی منظم مدیریتی و حقوقی در نهادهای قانونگذاری و متولی اجرایی کشور در حوزه وقف و علم و فناوری است، باوجود سرمایه عظیم انسانی و مالی که در این قلمرو فرهنگی وجود دارد یک عملکرد جزیره ای و ناموزون و بدون آمایش و نقشه راه در ارتباط بخشیدن بین خیرین و واقفین و آورده ها و نیازهای علم و فناوری در کشور دیده می شود.
وی افزود: البته نزدیک به یک سال است دستورالعمل جدیدی در شورای انقلاب فرهنگی ذیل نقشه جامع علمی کشور درباره رویه های جذب حمایت واقفین و خیرین برای علم و فناوری و دانشگاه ها تصویب شده است، اما برای تحقق همین حداقل ها نیز نمی توان به صرف تعریف دستورالعمل و قانون بسنده کرد و نیازمند مدیریتی نوگرا و ترویج هدفمند و بهره وری کارآمد از مشارکت های مردمی در حوزه وقف و علم و فناوری است.
این مسئول دانشگاهی ادامه داد: نبود شناخت درست از نهاد وقف در بین جامعه دانشگاهی در عین حال عدم ارتباط از نزدیک بین جامعه واقفین با محیط و مسائل دانشگاهی و فناوری باعث شده است همچنان تلاش برای مفاهمه و اعتمادسازی و ترویج هدفمند و رفع چالش های دیوان سالاری دست و پاگیر یکی از اولویت های کنشگران آکادمیک و نهادی این حوزه باشد.
صیامیان معتقد است وزارت علوم با تلاش های فراوان توانست ستاد خیرین علم و فناوری را سامان دهی کند و با تعریف حقوقی برای بنیادهای دانشگاهی قدمی بسیار ارزشمندی در راستای جلب مشارکت های مردمی برداشته است تا با اجرای برنامه های هدفمند برای بهره وری اقتصادی از موقوفات و کمک های خیرین انتفاع علم و جامعه و صنعت از این مشارکت متحقق شود و بنیاد دانشگاهی شهید بهشتی نیز در کنار بنیادهای دیگر دانشگاه های برتر کشور در همین راستا تلاش می کند.
وی افزود: از جمله برنامه های مرکز و دانشگاه در ارتباط با وقف و علم و فناوری، برگزاری برنامه های مرتبط با بهره وری از موقوفات کشاورزی، احیای بافت های فرسوده وقفی، ظرفیت های سیاحتی ابنیه تاریخی وقفی، ارتقای بهره وری درآمدهای موقوفات با استفاده از فناوری های دانش بنیان بوده است که ادامه می یابد.

** جزییات موقوفه های دانشگاه
همچنین معاون امور حقوقی دانشگاه شهید بهشتی گفت: موقوفه های این دانشگاه که شامل ۴ ملک، یک باغ و چندین عنوان کتاب است ، صرف امور دانشجویان می شود .
یوسف جعفری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، درباره موقوفه های دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: یکی از این املاک یک آپارتمان ۶ طبقه واقع در خیابان فرصت است. این آپارتمان ها ۲۶۲ متر مساخت دارد که با توجه به نیت واقف وقف خاص محسوب می شود.
وی به نیت واقف آپارتمان خیابان فرصت برای ساخت دانشکده علوم ادیان و خوابگاه دانشجویی اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه در این سال ها نتوانسته بر مبنای نیت واقف از ساختمان بهره برداری کند بنابراین با اجازه مراجع تقلید ساختمان اجاره داده شد و از محل این اجاره به دانشکده علوم ادیان رسیدگی شود.
جعفری ادامه داد: موقوفه دیگر دانشگاه شهید بهشتی یک زمین واقع در خیابان محمودیه تهران با ۹۷۵ متر است که در حال حاضر اجاره داده شده است.
وی ادامه داد: درآمد حاصل از اجاره این ملک بر مبنای نیت واقف صرف امور تحقیقاتی و پژوهشی می شود.
معاون امور حقوقی دانشگاه شهید بهشتی به ملکی وقفی در بازار تهران با متراژ۳۰۰ متر اشاره کرد و گفت: این واحد مسکونی به علت قدیمی بودن و در معرض تخریب قرارداشتن خالی و بدون استفاده است تا در نهایت با اخذ مجوز به فروش رسیده تا استفاده بهتر شود .
جعفری افزود: یک آپارتمان به مساحت ۱۸۵ متر رو بروی پارک ساعی تهران در اختیار دانشگاه قرار دارد که قرار است از محل اجاره این ملک یک بنیاد نیکوکاری براساس نیت واقف تأسیس شود.
وی به موقوفه دیگر دانشگاه شهید بهشتی که یک باغ ۷ هزارمتری گیلاس و آلبالو واقع در منطقه آهار اوشون فشم تهران اشاره کرد و گفت: باغ آهار وقف عام است و بر مبنای نیت واقف از محل فروش محصولات به نیات فرهنگی دانشگاه رسیدگی شود اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.
جعفری آثار لاتین ارزشمند و تطبیقی ادیان را هم از موقوفات دانشگاه شهید بهشتی دانست که التبه آمار دقیقی از اهدای کتاب ها در دست نیست.

انتهای پیام /*


اجتماعی


وقف


دانشگاه شهید بهشتی


مدل های بهره وری

نظرات بسته شده است.