از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 73830

120 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، میترا عظیمی روز چهارشنبه در همایش ملی یک سال پس از زلزله کرمانشاه ، تجربه ها و سیاست ها گفت : در کشوری مانند ایران که زلزله خیز است باید زمینه ای فراهم کنیم که تمامی خانواده ها عضو یکی از نهادهای امدادی برای مدیریت بحران شوند.وی گفت: […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، میترا عظیمی روز چهارشنبه در همایش ملی یک سال پس از زلزله کرمانشاه ، تجربه ها و سیاست ها گفت : در کشوری مانند ایران که زلزله خیز است باید زمینه ای فراهم کنیم که تمامی خانواده ها عضو یکی از نهادهای امدادی برای مدیریت بحران شوند.
وی گفت: باید نهادهای مدنی را در مدیریت بحران ها به کار گرفت، این نهادها باید سازماندهی شوند و برای تشکل های مردم نهاد در ایران مانند سایر کشورهای جهان جایگاه حقوقی تعریف شود.
عظیمی با بیان اینکه در کشور ژاپن ۱۳۰ هزار تشکل مردمی برای مدیریت بحران وجود دارد ، افزود: ۸۰ درصد خانواده های ژاپنی در این تشکل ها عضو هستند.
وی گفت: بیش از ۸۰ درصد امور امداد و نجات آسیب دیدگان در بحران های ژاپن را خانواده ها انجام می دهند ، مدیریت بحران در کشورهای پیشرفته به صورت شناور شده است و سازمان های مردم نهاد دارای یک معاونت در مدیریت محلی هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد : سازمان های مردم نهاد در ژاپن به نخست وزیر متصل است ، جایگاه آنها در سه حوزه امداد، نجات و بازسازی تعریف شده و هیچ حوزه ای حق ندارد در حوزه دیگری فعالیت داشته باشد تا تداخل وظایف ایجاد نشود.
این استاد دانشگاه، ابعاد مثبت و منفی در مدیریت زمین لرزه کرمانشاه را تشریح کرد و گفت: اطلاع رسانی پس از وقوع زلزله در کرمانشاه نسبت به زمین لرزه بم از سرعت بیشتری برخوردار بود.
وی افزود: در زلزله کرمانشاه مردم حس همدری بیشتری نشان دادند، از نقاط مختلف کشور به یاری زلزله زدگان شتافتند و افرادی با خودروهای خود به انتقال آسیب دیدگان پرداختند.این نیروها در مقابل نیروهایی قرار داشتند که به واگرایی در منطقه دامن می زدند.
عظیمی ادامه داد: مهمترین بعد منفی زلزله کرمانشاه، بی برنامه گی در مدیریت این بحران بود. زمانی که نماینده یک جمعیت امدادگر صبح روز بعد از زلزله برای کمک به فرمانداری کرمانشاه مراجعه می کند و می پرسد چه کمکی از دست ما برمی آید، با این پاسخ مواجه می شود که به منطقه بروید و هر کمکی می توانید انجام بدهید.
این استاد دانشگاه گفت: این پاسخ نشان می دهد که برنامه ریزی برای مدیریت این بحران و مشارکت تشکل های مردمی صورت نگرفته است.
وی گفت: چهره های برجسته و افراد عادی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه هجوم آوردند و این هجوم تا حدود یک ماه ادامه داشت و سپس فروکش کرد.
این استاد دانشگاه افزود: به جای این هجوم و رویکردهای احساسی، باید از چهره های هنری ورزشی و سیاسی برای شکل گیری تشکل های مردمی استفاده کرد تا این تشکل ها برای ایفای نقش در مدیریت بحران ها، تداوم داشته باشند.
**۹۴۸۹**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


زلزله


تشکل های مردم نهاد


بحران

نظرات بسته شده است.