از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 73599

56 بازدید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خطرنگار، علیرضا مختار عصر سه شنبه در نشست هم اندیشی کتابداران برتر کتابخانه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد کل کشور در محل این ستاد مهارت معرفی درست و جامع کتاب را از راههای جذب مخاطبان توسط کتابداران عنوان کرد و اظهارداشت: معرفی و تبیین خوب کتب ازاقدامات مهم و […]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خطرنگار، علیرضا مختار عصر سه شنبه در نشست هم اندیشی کتابداران برتر کتابخانه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد کل کشور در محل این ستاد مهارت معرفی درست و جامع کتاب را از راههای جذب مخاطبان توسط کتابداران عنوان کرد و اظهارداشت: معرفی و تبیین خوب کتب ازاقدامات مهم و ارزشمندی به شمار می رود که کتابداران باید به آن اهتمام ویژه داشته و همواره مدنظر داشته باشند.
وی در ادامه به راهها و شیوه های گوناگون معرفی کتاب اشاره کرد و افزود: فضای مجازی از جمله راههایی است که امروز با توجه به بروز و ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی و وجود شبکه های اجتماعی می توان از این فضا به عنوان یک فرصت استفاده بهینه کرد.

** خلاصه کتب در فضای مجازی نشر یابد
به گفته وی باید توجه داشت که می‌توان از فضای مجازی با مدیرت درست و به موقع به نفع خود بهره مند شد ازاین رو باید در کوتاه ترین زمان با خلاصه نویسی کتابهای خوب و مفید برای مخاطبان و علاقه مندان به کتاب ایجاد انگیزه برای مطالعه کرد.
مختارپور یادآورشد: تلویزیون و فضای مجازی دو دستاوردی محسوب می شوند که می‌توان از آن ها برای رشد و تعالی انسانها بهره برد.
به گفته وی باید نحوه بهره مندی و استفاده صحیح ازاین فضا را به همگان به ویژه کتابداران که بصورت مستیقم با مراجعه کننده سروکار دارند آموزش دادچراکه اینترنت و فضای مجازی درساختار تفکرات انسان تغییرایجاد می کنند.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی افراد مطالعه را امری در جهت پرکردن اوقات فراغت محسوب می کنند، گفت: اوقات فراغت تعریفی برای خودش دارد که خیلی روی آن کار نشده است لذا مطالعه امری تفننی و برای سرگرمی نیست بلکه یکی از شگفت‌آورترین فعالیت‌های بشر، به حساب می آید که می تواند باعث تغییر و دگرگونی در انسان شود.
مختارپور درعین حال یادآورشد: برخی از فلاسفه در تعریف تفکر از واژه «فکر کردن» استفاده می‌کنند. امکان ندارد که انسان بدون فکر کردن با خود بتواند حرف بزند، فکر کردن یعنی محاوره با خود؛ کسانی که دایره مطالعاتی بیشتری داشته باشند بیشتر می‌توانند فکر کرده و ازاین رو دایره کلمات آن‌ها بیشتر خواهد شد در نتیجه افراد موفق‌تری نیز در جامعه خواهند بود.
به گفته وی فردی که کتاب مطالعه می کند دیگرانسان قبلی نیست بلکه وارد دنیای جدیدی شده است لذا هر چه بیشتر مطالعه کنیم قدرت تفکر بالاتر می‌رود.
مختارپور در ادامه با اشاره به آماری از سرانه مطالعه کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهر ۹۷، اظهار داشت: طبق آخرین آمار رسمی خانه کتاب این وزارتخانه، تعداد ۶ هزار و ۹۶۱ عنوان کتاب در ۱۰ میلیون و ۹۰۰ نسخه به چاپ رسیده است که طبق آمار برآورد شده برای خرید این‌ تعداد کتاب مبلغی در حدود ۲۶۴ میلیارد تومان پول باید بدهیم که ۵۰ درصد این کتاب‌ها کمک‌ درسی و مبلغی در حدود ۱۴۱ میلیارد تومان هزینه کتاب‌های کمک ‌درسی می‌شود.

** مطالعه کتاب های درسی جزو سرانه مطالعه نیست
او ادامه داد: نمی‌توانیم مطالعه کتاب‌های درسی را جزو سرانه مطالعه حساب کنیم در کشورهای پیشرفته تعداد ناشران زیر یک‌هزار ناشر است اما ما ۱۳ هزار ناشر داریم و ۳ هزار ناشر دیگر نیز در صف دریافت پروانه هستند. اما تعداد شمارگان کتاب‌های ما بسیار کم است.

** در سالهای اول انقلاب متوسط تیراژ هر دور چاپ کتاب ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار نسخه بود
دبیرکل نها کتابخانه های عمومی کشور درعین حال گفت: در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی متوسط تیراژ انتشار کتاب در ایران ۲۰ تا ۳۰ هزار نسخه بود اما اکنون کتاب‌های تک‌چاپ هم داریم که به آمار اضافه می شود.
مختار پورافزود:باید امروز یک تعریف درست و جامع از کتاب داشته باشیم. مرحوم اشراق می‌گوید: چرا می‌گوییم ‘مطالعه’؟ و در تعریف آن می‌گوید، مطالعه طلوع آدمی بر جان کتاب و طلوع کتاب بر جان آدمی است. این حرف معنی بسیار زیادی دارد که باید در جامعه امروز ما به آن پرداخته شود.
نشست هم اندیشی کتابداران برتر کتابخانه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد کل کشور روز سه شنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی رییس ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و جمعی از کتابداران برتر سراسر کشور در محل این ستاد برگزار و در پایان از آنها تجلیل بعمل آمد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ **۱۴۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


فرهنگ وادب


هفته کتاب


نشست کتابداران

نظرات بسته شده است.