از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 73327

96 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، همایش ‘چالش شفافیت مجلس’ عصر امروز دوشنبه در دانشگاه شریف به همت بسیج دانشجویی برگزار شد. در این همایش محمود صادقی و حاجی دلیگانی دو نماینده مجلس شورای اسلامی به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند. صادقی، در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: ما در فرهنگ خود برای شفافیت مبانی […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، ، همایش ‘چالش شفافیت مجلس’ عصر امروز دوشنبه در دانشگاه شریف به همت بسیج دانشجویی برگزار شد. در این همایش محمود صادقی و حاجی دلیگانی دو نماینده مجلس شورای اسلامی به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.
صادقی، در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: ما در فرهنگ خود برای شفافیت مبانی دینی لازم را داریم. علاوه بر این مبانی قانونی نیز برای شفافیت وجود دارد. در واقع مطبوعات یکی از ابزارهای شفافیت هستند. شفافیت را باید به معنای تاباندن نور دانست و بهترین ابزار برای پیشگیری از فساد، شفافیت است.
وی گفت : زمانی که مردم در جریان مسائل قرار بگیرند فساد از میان خواهد رفت. آزادی مطبوعات، احزاب و تجمعات زمینه را برای شفافیت فراهم می‌کند. از طرفی در قانون تصریح شده دولت تمامی خرج و دخل های خود را اعلام کند و این حساب‌ها در حساب خزانه داری کل انجام شود و دیوان محاسبات مسئول رسیدگی به این امور است در قانون مشخص شده است که گزارش‌های تفریغ بودجه باید در دسترس عموم قرار بگیرد.
وی ادامه داد: اصل ۶۹ قانون اساسی تصریح می‌کند مذاکرات مجلس باید علنی باشد و از رسانه‌ها پخش شود البته درقانون نسبت به برگزاری جلسات غیرعلنی در شرایط اضطراری یاد شده است. حتی قانون گذار وقتی جلسه غیرعلنی باشد نصاب تصویب لوایج و طرح‌ها را بالا برده است. به همین ترتیب باید به حق تحقیق و تفحص اشاره کرد. این مسائل همگی اصل شفافیت را تضمین می‌کند.

** بررسی اموال مسئولین
این نماینده مجلس با اشاره به قوانین مربوط به بررسی اموال و دارایی مسئولین این امور را ناشی از تاکید قانونگذار بر اهمیت مقوله شفافیت دانست. وی حق دسترسی به اطلاعات سازمان‌های دولتی را حق همه مردم و راهی برای مبارزه با فساد دانست.
این نماینده مجلس با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با فساد در سال ۱۳۸۷ تعهد بین المللی ایران برای مبارزه با فساد را یادآور شد.
صادقی با اشاره به روند تاسیس فراکسیون شفافیت در سال اول مجلس گفت: شفافیت شکاف دولت- ملت را کاهش می‌دهد ، کیفیت قانون‌گذاری را افزایش می‌دهد ، سطح فعالیت نمایندگان مختلف را نشان می‌دهد و نظارت عمومی بر نمایندگان را تسهیل می‌کند.
این نماینده مجلس افزود: ما مجالس مختلف دنیا را بررسی کردیم ، در بسیاری از کشورهای دنیا نمایندگان مجلس باید رفتارهای خود در مجلس را منتشر کنند و موظف هستند به موکلان خود جواب دهند ۴۹ کشور در جهان سازو کارهای اعلام آراء را دارا هستند .
« مجلس شورای اسلامی در ایران سخنگو ندارد بلکه رئیسی دارد که دوره به دوره رئیس‌تر شده است.»

** حقوق و مزایای نمایندگان
صادقی در پاسخ به سوالی در خصوص حقوق و مزایای دریافتی نمایندگان گفت: من فکر می‌کنم اولین نماینده بودم که حقوق و مزایای خود را اعلام کرد. اما بازخوردهای بسیار بدی دیدم. در اولین جلسه مجلس بارها تذکر ماده ۷۹ مجلس به من داده شد. در حالی که این ماده ارتباطی به کار من نداشت. ما در کمیسیون شفاف سازی عنوان کردیم همه دستگاه‌ها باید تا پایان اولین سال برنامه سامانه اعلام حقوق و مزایا را بارگذاری کنند. تا کنون بیش از ۴۰۰ دستگاه اطلاعات خود را بارگذاری کرده‌اند. این در حالیست که در آمریکا تنها با وارد کردن نام یک کارمند دریافتی‌ها او برای همه در دسترس خواهد بود.
صادقی ادامه داد: شفافیت سیستماتیک پادزهر فساد سیتسماتیک است. اما شفافیت در مجلس نباید اهرم فشار باشد و نماینده به دلیل رای خود تهدید شود. نماینده مجلس، وکیل مردم است. اگر شفافیت آزادی نماینده را محدود کند این ضد شفافیت است.
وی گفت: در مجلس نهم قانونی برای رسیدگی به دارایی مقامات نظام تصویب شد. این قانون برای اجرایی شدن، منتظر آیین‌نامه قوه قضاییه است که باید طی شش ماه تنظیم می‌شود اما این قانون هنوز تنظیم نشده است.
وی در خصوص مباحث حقوقی نمایندگان یادآور شد: من عضو هیات علمی دانشگاه هستم و حدود ۹ میلیون تومان حقوق و ۱۴-۱۵ میلیون تومان بابت هزینه‌های دفتری و حمل و نقل و… دریافت می‌کم ، من جزو بانیان طرح شفاف‌سازی بودم. جلب شبانه هم شده‌ام ، ولی عقب‌نشینی نکردم.

**برداشت اختلاف نظر
صادقی در خصوص برداشت اختلاف نظر میان دیدگاه وی با رهبری در خصوص فساد سیستماتیک گفت: رهبری معظم انقلاب فساد سیستماتیک را اژده‌های هفت سر می دانند و این بهترین بیان تمثیلی برای فساد سیستماتیک است. البته این بدان معنا نیست که از صدر تا ذیل سیستم آلوده به فساد است. بلکه به این معناست که در این سیستم راه گریزی از مبتلا شدن به فساد وجود ندارد.

** تحقیق و تفحص از شهرداری
نماینده مردم تهران در خصوص رای به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: من از ابتدای دوران نمایندگی تصمیم گرفتم به تمامی طرح‌های تحقیق و تحفص رای مثبت بدهم. اما دوستان دوبار به طرح تحقیق از شهرداری تهران در دوران قالیباف رای نداند.
وی ادامه داد: من الان درباره قوه قضائیه و شورای نگهبان از دیوان محاسبات درخواست اعلام گزارش‌ها را داشتم اما این کار انجام نشد و اطلاعات داده نشد. حتی نامه محرمانه زدم اما بازهم جوابی ندادند.
صادقی در خصوص هزینه تبلیغاتی خود گفت: طرحی در این رابطه در مجلس قبل تهیه شد تا نمایندگان ملزم باشند منبع هزینه‌های خود را منتشر کنند. گاهی یک نماینده رانت اطلاعاتی پیدا می‌کند و با رای خود می‌تواند منفعت صنفی را در نظر بگیرد.

ب.ل**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


محمود صادقی


بسیج دانشجویی


شفافیت

نظرات بسته شده است.