از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 73277

106 بازدید

در این گزارش آمده است: سران کشورهای اروپایی مدتهاست که خواستار عمکرد مستقل تر کشورهای اروپایی در برابر تهدیدهای آمریکا هستند. سران کشورهای اروپایی، قوانین موجود اتحادیه اروپا در این زمینه را بسیار ناکارآمد می دانند. عدم موفقیت آنها برای پیدا کردن راهی به منظور دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران نشان داده که […]

در این گزارش آمده است: سران کشورهای اروپایی مدتهاست که خواستار عمکرد مستقل تر کشورهای اروپایی در برابر تهدیدهای آمریکا هستند. سران کشورهای اروپایی، قوانین موجود اتحادیه اروپا در این زمینه را بسیار ناکارآمد می دانند. عدم موفقیت آنها برای پیدا کردن راهی به منظور دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران نشان داده که آنها تا چه حد از هدف شان فاصله دارند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر از تدوین برنامه ای برای ادامه همکاریهای تجاری ایران با اروپا به امید زنده نگهداشتن توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران بعد از خروج آمریکا از این توافق سخن گفت.
این روزها شاهد آن هستیم که دور جدید تحریمهای آمریکا علیه ایران پنجم نوامبر ( ۱۳ آبان) اجرایی شد اما ساز و کار اروپا برای تجارت با ایران هنوز آماده نیست.
هیچکدام از اعضای اتحادیه اروپا هنوز نتوانستند کشوری را که مایل به میزبانی این طرح باشد، پیدا کنند. اتریش این موضوع را قبول نکرده است، لوکزامبورگ از سوی آلمان ، فرانسه و انگلیس برای قبول این امر تحت فشار است.
کشورهای بزرگ تلاش می کنند تا مسئولیت این کار را به عهده کشورهای کوچک بسپارند چون هر چه کشور بزرگ تر باشد خطر عصبانی شدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بیشتر است.
بانک مرکزی اروپا اخیرا بی سر و صدا قوانین مقررات خود را تغییر داد تا بتواند با درخواست ایران برای پس دادن ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی های مسدود شده این کشور مخالفت کند. این کار برای حفظ روابط بانک مرکزی اروپا با نهادهای مالی کشور ثالث یعنی آمریکا بود.
درادامه این مطلب آمده است: ایجاد تسهیلات برای تجارت با ایران یکی از گام های آسانی است که اروپا می تواند برای اثبات حاکمیت خود بردارد. اقدامات دیگری نظیر تشکیل ارتش مشترک اروپایی محبوبیت ندارد و پرهزینه است. اتحادیه اروپا برای اینکه بتواندکاری را عملی کند به اراده سیاسی نیاز دارد.
کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا ایران از توافق هسته ای ۲۰۱۵ خارج نشود، چرا که با خروج ایران، راه برای یکه تازی های واشنگتن بیشتر خواهد شد.
بسیاری از کارشناسان وتحلیلگران سیاسی بر این باورند مادامی که سایر امضا کنندگان توافق وین بر آن متعهد باشند، ایران نیز آن را ترک نخواهد کرد. این کشورها تلاش می کنند ساز وکاری را راه اندازی کنند که به آنها اجازه ادامه روابط تجاری با ایران را با وجود تحریم های آمریکا بدهد.
در کوتاه مدت، هدف مکانیسم مالی ویژه اروپا (SPV)، تسهیل معاملات مالی برای شرکت‌هایی است که مایل به ادامه تجارت با ایران هستند. در بلند مدت، این مکانیسم به دنبال ایجاد ابزاری برای حاکمیت اقتصادی اتحادیه اروپایی است تا بتواند در برابر تحریم های فرامرزی آمریکا ایستادگی کند.’
‘دونالد ترامپ’ رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
بروکسل برای مقابله با تحریم های ترامپ «قانون انسداد» را به روز رسانی کرد تا از شرکت های اروپایی که با ایران همکاری تجاری دارند، در مقابل تحریم های واشنگتن حفاظت کند.
اروپام**۹۰۴۱**۱۵۹۰

انتهای پیام /*


سیاسی


ایران


هسته ای


اروپا

نظرات بسته شده است.