از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 70405

174 بازدید

به گزارش خطرنگار، نعمت الله اکبری روز پنجشنبه در مراسم اعلان عمومی شروع فرآیند تهیه برنامه جامع شهر اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان، افزود: تدوین طرح های جامع شهری با رویکرد جدید باید از زمان های گذشته در کشور آغاز می شد تا امروز شاهد عوارض و گرفتاری ها در اکثر کلان شهرها […]

به گزارش خطرنگار، نعمت الله اکبری روز پنجشنبه در مراسم اعلان عمومی شروع فرآیند تهیه برنامه جامع شهر اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان، افزود: تدوین طرح های جامع شهری با رویکرد جدید باید از زمان های گذشته در کشور آغاز می شد تا امروز شاهد عوارض و گرفتاری ها در اکثر کلان شهرها نباشیم.
وی اظهارداشت: برای این که بتوانیم طرح جامع شهری را از نگاه کالبدی و سخت افزاری خارج کنیم باید به سمت و سویی که در گذشته جوامع توسعه یافته آغاز کردند، پیش برویم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان تصریح کرد: هشت سال گذشته بحث برنامه آمایش شهری را به عنوان یک ضرورت در شورای شهر اصفهان مطرح کردم اگر برای شهرها به دنبال راه چاره نباشیم از منظر برنامه ریزی آمایش شهری راهی که می رویم نادرست است.
وی تصریح کرد: چهار رکن قابلیت زندگی برای مردم شهر از جمله رقابت پذیری، بانک پذیر شدن و مشارکت شهری امروز روی میز توسعه شهری است.
اکبری ادامه داد : برنامه ملی آمایش سرزمین به صورت جدی روی میز دولت قرار گرفت و قرار است این سند ملی به زودی تهیه شود.
وی بیان کرد: وقتی بحث از برنامه آمایش می شود مقیاس نقشه ها یک ۲۵۰ هزارم است که هرگز رویکرد را برای شهرها در پی نخواهد داشت.
بگفته وی ۸۸ درصد جمعیت استان اصفهان و ۹۴ درصد شهرستان اصفهان شهری است.

** طرح جامع شهری زمینه توسعه پایدار را فراهم می کند.
شهردار اصفهان در این مراسم با بیان این که برای حل مشکلات شهر نیازمند یک نگاه راهبردری هستیم، گفت: اندیشه جدید اصفهان را به جایگاه واقعی خود می رساند اما این اقدامات نیازمند اراده همگانی است.
قدرت الله نوروزی با بیان این که اصفهان به عنوان پایلوت طرح جامع شهری با رویکرد جدید در کشور انتخاب شد، افزود: این طرح مساله محور است و بر آمایش شهری تاکید دارد که باید تمامی ضوابط و مبانی توسعه پایدار در آن لحاظ شود.
وی بیان کرد: این طرح باید به صورت شبکه ای و جامع مشکلات شهر را دیده و مشکلات مربوط به آن را درک کند، همچنین طرح جامع شهری زیست پذیری و توسعه محوری، بحران آب، آلودگی هوا و صوتی، حمل و نقل عمومی را در نظر بگیرد.
شهردار اصفهان با بیان این که به دنبال سرزندگی در این شهر هستیم، اضافه کرد: در طرح جامع شهری باید نگاه دقیقی به زوایای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صورت بگیرد در این طرح فارغ از مشکلات امروز، آینده را در نظر گرفت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: یکی از مهمترین دلایل ناکارآمدی طرح های جامع شهری نگاه از بالا به پایین بود از این رو با در نظر گرفتن رویکرد نوین و جدید نظریات ذینفعان و مردم را برای این طرح در نظر گرفتیم.
حجت الله غلامی با اشاره به عدم توجه به بافت فرسوده در شهر اصفهان بیان کرد: بیش از چهار هزار هکتار اراضی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری داریم که اگر مورد توجه قرار می گرفت امروز بافتهای تاریخی خالی از سکنه نمی شد و حاشیه نشینی همچون قارچ سر از خاک بیرون نمی آورد و امروز بزرگترین معضل این شهر حاشیه نشینی نمی شد.
وی با بیان این که ۱۵ درصد جمعیت شهر اصفهان در مناطق حاشیه ای ساکن و دچار بد مسکنی هستند، اظهارداشت: این مقوله ها باید در برنامه جامع شهر با رویکرد نوین دیده شود.
طرح جامع و طرح تفصیلی ۲ طرح مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری است که قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن طرح جامع این گونه تعریف شده است که طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، به سازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده است.
۹۹۱۳/۶۰۲۶/

انتهای پیام /*


اجتماعی


طرح جامع شهری


رویکرد محیط زیست


اصفهان

نظرات بسته شده است.