از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 67333

71 بازدید

آب های گرم استان اردبیل که منشا آن آتشفشان خاموش سبلان است، بر اساس مطالعات علمی دارای خواص درمانی بی نظیری بوده و حتی استفاده سنتی از آنها نیز موجب تسکین درد و درمان بیماری های بسیاری می شود.بیماری های عضلانی و استخوانی، رماتیسم، قلب، اعصاب و روان، چشم، زردی، پوست و… از جمله امراضی […]

آب های گرم استان اردبیل که منشا آن آتشفشان خاموش سبلان است، بر اساس مطالعات علمی دارای خواص درمانی بی نظیری بوده و حتی استفاده سنتی از آنها نیز موجب تسکین درد و درمان بیماری های بسیاری می شود.
بیماری های عضلانی و استخوانی، رماتیسم، قلب، اعصاب و روان، چشم، زردی، پوست و… از جمله امراضی است که استفاده از آب های گرم معدنی استان اردبیل به درمان و تسکین آنها می انجامد.
به گفته کارشناسان، وجود حتی درصد اندکی از آب های گرم استان اردبیل در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه می توانست سرمایه گذاری کلان در این کشورها را موجب شود، اما حدود ۱۲۰ دهنه آب معدنی گرم و سرد موجود در استان چندان تاثیر شگرفی در بخش گردشگری استان ایجاد نکرده است.
در کشورهایی که تنها دسترسی محدود به آب های معدنی دارند، ایجاد کلینیک های درمانی موجب رونق گردشگری سلامت و در نتیجه کسب درآمد هنگفت برای آنها شده اما با اینکه استان اردبیل در زمینه آب های گرم معدنی بسیار غنی است تاکنون اقدام شایسته ای در زمینه بخش پزشکی و سلامت آن نشده است.
شهر سرعین با داشتن ۲۲ دهنه آب گرم معدنی به عنوان مهمترین کانون آب درمانی ایران شهرت جهانی دارد، آب های گرم این شهر هر یک با خواص شیمیایی، درمانی و درجه حرارت متفاوت یکی از عوامل مهم جذب گردشگر به منطقه است.
مجتمع آب درمانی سبلان سرعین، آبگرم قره سو (اعصاب سویی)، چشمه گوز سویی (آب چشم)، آبگرم ژنرال (جنرال)، آبگرم گاومیش گلی، آبگرم پهنلو (پهن ‌سو)، آب درمانی بش باجیلار (پنج خواهران)، مجتمع آب درمانی سرعین ایرانیان، مجتمع هتل و آب درمانی قهوه سویی مهمترین کانون های آب گرم سرعین است.
«مشگین شهر» هم در شمال اردبیل دومین شهر پر تعداد از نظر داشتن آب های گرم های محسوب می شود، ‘ قینرجه، شابیل، موییل، قوتور سویی، نگین دودو، آخار باخار از جمله آبگرم های این شهرستان است.
سردابه در شهرستان اردبیل، قینرجه، سقزلو در شهرستان نیر و آبگرم خلخال سویی در شهرستان کوثر از جمله دیگر آب گرم های موجود در استان اردبیل به شمار می رود.
استان اردبیل به سبب داشتن این تعداد آبگرم معدنی به سرزمین چشمه های بهشتی معروف شده است اما این چشمه ها بیشتر به صورت سنتی و نیمه سنتی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
کارشناسان معتقد هستند که آب های گرم استان اردبیل بیشتر برای آب تنی و شنا مورد استفاده قرار می گیرد و عمده مشتریان آن نیز با توجه به این ویژگی مسافران و گردشگران ارزان داخل کشور هستند.
به گفته آنها، گردشگران خارجی بیشتر به ویژگی های درمانی آب های معدنی توجه کرده و برای جلب و جذب آنها می بایست اقدام به رونق بخش پزشکی و آب درمانی های استان کرد.
به باور کارشناسان، در صورت توسعه بخش درمانی آب های گرم معدنی، حوزه گردشگری استان اردبیل از تک فصلی بودن خارج شده و در تمام فصول پذیرای گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.
وجود پاییز و زمستان های پر برف و پیست های متعدد اسکی در کنار توجه به پزشکی آب درمانی می تواند موجب رونق گردشگری زمستانی در این استان شود و علاوه بر جذب بیش از شش میلیون گردشگر تابستانی هزاران نفر گردشگر را نیز در فصول سرد سال به سوی خود جلب کند.
استاندار اردبیل که سال پیش عهده دار این سمت شد، اولویت برنامه های خود را «زمستان بیدار» و خارج کردن بخش گردشگری از تک فصلی قرار داده است.
«اکبر بهنامجو» که توسعه بخش گردشگری استان اردبیل را در راس برنامه های خود قرار داده همچنین توجه ویژه ای به موضوع مدیریت علمی آب های گرم معدنی استان داشته و در پی گسترش استفاده درمانی از آنها است.
وی در گفت وگو با خطرنگار، تاکید کرد که باتوجه به استعدادهای خدادادی منطقه در زمینه آب های معدنی، در کنار استفاده گردشگری، بهره گیری پزشکی نیز از این آب ها در اولویت برنامه های استان قرار دارد.
استاندار اردبیل افزود: به همین منظور گروهی از پزشکان اردبیلی برای گذراندن دوره های تخصصی پزشکی آب درمانی به خارج از کشور اعزام شده و یک دوره آموزشی کامل نیز با همکاری دانشگاه های ترکیه در اردبیل برگزار می شود.
بهنامجو اظهار داشت: شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی استان اردبیل تشابه زیادی با وضعیت جوی و جغرافیایی ترکیه دارد و دو طرف می توانند همکاری های زیادی در زمینه آب درمانی پزشکی داشته باشند.
به گزارش خطرنگار، هیاتی به سرپرستی استاندار اردبیل به تازگی به ترکیه سفر کرده و تفاهم نامه ای با دانشگاه استانبول در باره ترویج پزشکی آب درمانی در استان به امضا رسانده است.
بر این اساس، قرار است اساتید ترکیه برای تربیت پزشکان متخصص در رشته آب درمانی به استان اردبیل سفر کرده و در مرحله دوم نیز گروهی متشکل از ۲۰ پزشک از استان برای گذراندن دوره های تخصصی به ترکیه اعزام شوند.
استاندار اردبیل معتقد است که وجود آب درمانی های متعدد در اردبیل می تواند پای گردشگران خارجی را به این منطقه باز کند و در این راستا نیاز به معرفی و شناساندن خاصیت درمانی آنها است.
«قدرت اخوان اکبری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم در این باره گفت: راه اندازی دانشکده طب سنتی و ایجاد رشته پزشکی آب درمانی در دستور کار است و با نهایی شدن صدور مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخت این دانشکده آغاز می شود.
وی با اشاره به ایجاد رشته پزشکی آب درمانی در این دانشکده افزود: هدف از راه اندازی این دانشکده رونق توریسم درمانی و استفاده بهینه از منابع آب درمانی استان است.
اخوان اکبری بیان کرد: برای فعال سازی توریسم درمانی، طرح ایجاد دهکده سلامت و مجتمع آبدرمانی نوین نیز در سرعین با سرمایه گذاری بخش خصوصی از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به ایجاد دپارتمان پذیرش بیمار در اردبیل افزود: سال گذشته سه بیمارستان امام خمینی (ره)، تامین اجتماعی سبلان و بیمارستان خصوصی قائم موفق به اخذ گواهینامه بین‌المللی شدند و امکانات پذیرش گردشگر سلامت در این سه بیمارستان به صورت ویژه فراهم شده است.
اخوان اکبری برنامه سال جاری علوم پزشکی استان برای ساماندهی گردشگران سلامت را راه‌اندازی دپارتمان بین‌ المللی پذیرش مسافر در پایانه مرزی بیله سوار عنوان کرد و گفت: بعد از معاینه اولیه به صورت رایگان، بیمار به مراکز درمانی تخصصی هدایت می‌شود.
«نادر فلاحی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم گفت: آب های گرم معدنی این استان سالانه میلیون ها گردشگر را به خود جلب می کند و در نظر داریم توریسم درمانی این استان متناسب با ظرفیت و توانمندی های موجود با هدف جذب گردشگران خارجی توسعه یابد.
وی با بیان اینکه اردبیل قابلیت کم‌ نظیری در رونق توریسم درمانی دارد، افزود: اشتراکات فرهنگی این استان با کشورهای همسایه فرصت مطلوبی برای رونق توریسم درمانی است.
فلاحی بیان کرد: تاکنون استفاده مطلوبی از ظرفیت های گردشگری سلامت استان عملیاتی نشده و به منظور رونق بخش گردشگری طرح های مهمی برای اجرا مدنظر قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بیش از ۱۰۰ چشمه آب گرم و سرد معدنی استان برای سرمایه گذاری شناسایی شده و می توان با جذب سرمایه های داخلی و خارجی از این ظرفیت بالقوه استفاده کرد.
وی افزود: بخش گردشگری یکی از مسیرهای توسعه استان اردبیل است و باید تلاش کرد با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از ظرفیت‌های موجود گردشگری به منظور رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان استفاده شود.
«اصغر سلیمان زاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به وجود ظرفیت های سرمایه گذاری در آب های معدنی استان گفت: ۱۱۰ دهنه آب‌های معدنی متشکل از ۷۵ دهنه آب گرم و ۳۵ دهنه آب سرد در استان اردبیل وجود دارد که ۶۰ دهنه آن قابل سرمایه گذاری بوده و بستر لازم هم برای سرمایه گذاری در این آب های معدنی مهیا شده است.
او با اشاره به ویژگی ممتاز آب ‌های گرم استان بیان کرد: آب های گرم معدنی این استان نظیر «گاومیش گلی» سرعین با بیشترین دبی آب، قینرجه مشگین شهر با بالاترین دما و قوتورسویی مشگین شهر به عنوان اصیل‌ترین آبگرم شناخته شده هستند.
به هر حال نعمت های در حال جوشش خداوندی از دل زمین فرصت های مطلوبی برای سرمایه گذاری و استفاده درمانی و رفاهی در استان اردبیل ایجاد کرده و با بهره گیری مطلوب از آنها می توان افزون بر ایجاد فرصت های رفاهی به هموطنان زمینه ایجاد صدها فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را نیز در استان فراهم کرد.
شبد**/۶۰۱۶/۷۱۱۰/۱۰۴۲**۱۴۵۵**۱۳۷۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری سلامت


اردبیل


پزشکی آب درمانی

نظرات بسته شده است.