از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 66626

131 بازدید

به گزارش خبرنگار خطرنگار، جلال قلعه شاخانی روز دوشنبه در جلسه برنامه ریزی برگزاری کنگره کشوری آیین های عاشورایی اظهار داشت: فراخوان برگزاری این کنگره اعلام شده و علاقمندان می توانند در بخش های شعر، عکس ها و آیین های عاشورایی در این کنگره شرکت کنند.وی با اشاره به اینکه این کنگره در شهرستان قروه […]

به گزارش خبرنگار خطرنگار، جلال قلعه شاخانی روز دوشنبه در جلسه برنامه ریزی برگزاری کنگره کشوری آیین های عاشورایی اظهار داشت: فراخوان برگزاری این کنگره اعلام شده و علاقمندان می توانند در بخش های شعر، عکس ها و آیین های عاشورایی در این کنگره شرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه این کنگره در شهرستان قروه برگزار می شود، افزود: از سه بخش این جشنواره بخش عکس عاشورایی استانی و ۲ بخش دیگر کشوری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی به ویژه فرهنگ و هنر عاشورایی، تحکیم پیوند بین دین، هنر و رسانه با معرفی و به تصویر کشیدن صحنه های عزاداری خاص و ویژه محرم را از جمله اهداف برگزاری این کنگره اعلام کرد.
وی تاکید کرد: صیانت از آداب و سنن ایرانی اسلامی، شناسایی و معرفی تاثیر گذارترین آیین های سوگواری در قالب هنر از سوی اقوام مختلف ایرانی از دیگر اهداف برگزاری این کنگره است.
قلعه شاخانی یادآور شد: رصد فرهنگی عاشورا و آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های نهفته در فرهنگ اقوام، گسترش، تقویت و نشر پژوهش های فرهنگی و مذهبی با موضوع های مختلف فرهنگ و هویت دینی و شناسایی و ارج نهادن به پدیدآورندگان آثار فاخر فرهنگی مرتبط با عاشورا از دیگر اهداف برگزاری این کنگره است.
وی به شرایط شرکت در بخش شعر کنگره اشاره کرد و گفت: علاقمندان می توانند سروده های عاشورایی خود را در موضوعات مرتبط با نهضت عاشورایی ابا عبدالله الحسین(ع) به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند و از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه بخش شعر در دو رده سنی جوانان زیر ۳۰ سال و بزرگسالان برگزار می شود، افزود: شعرا باید آثار خود را به زبان فارسی و در برنامه word تایپ و به دبیرخانه ارسال کنند.
قلعه شاخانی اظهار داشت: با تصمیم شورای سیاست گذاری کنگره، به طور غیر رقابتی از گروه های نمایشی برای اجرای آیین های عاشورایی دعوت خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخش عکس ویژه استان است و علاقمندان می توانند در دو بخش عکاسی با تلفن همراه و دوربین آثار خود را ارسال کنند، یادآور شد: نگاهی به آیین های عاشورایی خاص و بومی استان موضوع بخش عکاسی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: از جمله شرایط شرکت در این بخش اینکه عکس های ارسالی باید از ماه محرم امسال باشد و هر شرکت کننده هم می تواند حداکثر پنج قطعه عکس به دبیرخانه کنگره ارسال کند.
قلعه شاخانی با اشاره به اینکه عکس های دست کاری شده با سیستم های نرم افزاری پذیرفته نخواهد شد، گفت: عکس ها می تواند تک رنگ، سیاه سفید یا رنگی باشد.
وی اضافه کرد: هر شرکت کننده باید به همراه تکمیل فرم شرکت در کنگره مختصری درباره نحوه مراسم در قالب فایل word ارسال کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: تمام عکس های راه یافته به بخش مسابقه توسط دبیرخانه چاپ و به نمایش گذاشته می شود و از هر عکاس هم یک عکس برگزیده خواهد شد.
قلعه شاخانی با اشاره به اینکه از چهار چهره شاخص کشورمان در حوزه شعرعاشورایی برای شرکت در این کنگره دعوت خواهد شد، افزود: در این کنگره از منصور دولتی شاعر عاشورایی اهل شهرستان قروه هم تجلیل خواهد شد.
وی زمان برگزاری این کنگره را ۲۸ و ۲۹ مهرماه امسال در مجتمع فرهنگی و هنری فردوسی شهرستان قروه اعلام کرد و گفت: آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره هم ۱۵ مهرماه امسال است.
علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند تا موعد مقرر شده آثار خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در شهرستان قروه، شهرک فرهنگیان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال و در صورت لزوم با شماره های ۰۸۷۳۵۲۴۷۴۰ و ۰۹۰۳۵۶۱۷۹۷۱ تماس حاصل کنند.
تاکنون ۱۰ دوره کنگره کشوری شعر عاشورایی در شهرستان قروه برگزار شده و امسال با اعمال تغییراتی و افزودن چند بخش دیگر به آن نخستین دوره کشوری این رویداد با عنوان آیین های عاشورایی در این منطقه برگزار خواهد شد.
۷۳۴۸/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


کنگره


آیین عاشورایی


فرهنگ و اشاد اسلامی

نظرات بسته شده است.