از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 63541

342 بازدید

به گزارش روز شنبه خطرنگار، چاووش اوغلو در مصاحبه با خبرنگاران به موضوع خرید اس.۴۰۰ از روسیه و ناراحتی آمریکا نسبت به این اقدام پرداخت و اظهار کرد: آمریکایی ها این اواخر بر سر موضوع اس.۴۰۰ و نیز سایر موضوعات ترکیه را تحت فشار قرار داده اند و البته فشارهایی نیز علیه سایر متحدان خود […]

به گزارش روز شنبه خطرنگار، چاووش اوغلو در مصاحبه با خبرنگاران به موضوع خرید اس.۴۰۰ از روسیه و ناراحتی آمریکا نسبت به این اقدام پرداخت و اظهار کرد: آمریکایی ها این اواخر بر سر موضوع اس.۴۰۰ و نیز سایر موضوعات ترکیه را تحت فشار قرار داده اند و البته فشارهایی نیز علیه سایر متحدان خود اعمال می کنند به طوری که شاهدیم به آلمانی ها می گویند که از روسیه گاز نخرید و به جای آن حتی ۲۵ درصد گرانتر از ما گاز خریداری کنید.
وی بیان کرد: رفتار دولت کنونی آمریکا با متحدان خود غیر قابل قبول است و از چهارچوب های دوستانه و متعهدانه فاصله دارد.
وی افزود: ترکیه سامانه دفاع موشکی اس.۴۰۰ را خریداری کرد و از این پس نیازی به بحث و توضیح بیشتر در این خصوص نیست.
وی تاکید کرد: ما نیاز مبرمی به سامانه موشکی دفاع هوایی برای حفاظت از حریم هوایی و دور کردن تهدیدات از مرزهای خود داشتیم و به همین دلیل اقدام به تهیه آن کرده و بارها هم در خصوص تهدید نبودن آن علیه متحدان ترکیه توضیحات لازم و مواضع مورد نظر را اعلام کردیم.
وی تصریح کرد: آمریکا و سایر متحدان ما نباید اعتراضی در این خصوص داشته باشند چرا که اگر آنها سامانه دفاع موشکی به ما می فروختند، بی گمان ترکیه از متحدان خود این سامانه دفاع هوایی را خریداری می کرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز دیروز طی سخنانی در مراسم دانشکده نظامی در بالکسیر با بیان این که ترکیه به اندازه شراکت و همکاری با اروپا و آمریکا به همکاری با دیگر کشورها نیز نیاز دارد، بیان کرد: ترکیه به اس.۴۰۰ نیاز دارد و توافق مربوط به آن نیز نهایی شده است و به زودی سامانه‌های دفاع موشکی اس.۴۰۰ را دریافت خواهد کرد.
دو روز پیش نیز بینالی یلدریم رییس مجلس ملی ترکیه در گفت و گو با تلویزیون آی.تی.وی جمهوری آذربایجان افزود: منطقه خاورمیانه با مشکلات و درگیری های بسیار پیچیده ای مواجه است که مشاهده وقایع داخلی عراق و سوریه می تواند آینه ای از بحران خاورمیانه باشد، بنابراین ترکیه به عنوان کشوری در این منطقه پر خطر مجبور به محافظت از امنیت ملی و مرزهای خود بوده و به همین منظور احتیاج ضروری به سامانه های دفاعی دارد.
وی تاکید کرد: ترکیه عضو ناتو به شمار می رود و مایل بود که سامانه های دفاع موشکی را از کشورهای هم پیمان خود در ناتو خریداری کند اما متحدان ما در این زمینه همکاری نکرده و از فروش این سامانه ها به ترکیه خودداری کردند که در این شرایط ما نمی توانستیم برای حفظ امنیت ملی خود بی تفاوت باشیم و به همین دلیل با اتخاذ تدابیری مجبور به خرید سامانه دفاع موشکی اس.۴۰۰ از روسیه شدیم و باید دوباره به این موضوع اصرار کنم که اگر آمریکا و کشورهای اروپایی عضو ناتو حاضر به فروش سامانه دفاع موشکی می شدند، بی گمان ما راه کنونی را انتخاب نمی کردیم.
یلدریم تصریح کرد: سامانه دفاع موشکی اس.۴۰۰ نیازهای ترکیه در تامین امنیت آسمان کشور را برطرف می کند و این سامانه به هیچ وجه و در هیچ زمان، تهدیدی علیه سایر کشورهای متحد و هم پیمان ما در ناتو نخواهد بود.
وی به استفاده از این سامانه در مواقع حساس و ضروری اشاره کرد و گفت: سامانه اس.۴۰۰ برای مقابله با حملات موشکی که از مرزهای جنوبی کشور انجام می شود، به کار گرفته خواهد شد و هیچ نیتی نیز در آنکارا جز دفاع از کشور وجود ندارد و باید به این موضوع اشاره کنم که کشور یونان نیز پیش از این به خرید این سامانه اقدام کرد اما هیچ کس اعتراضی به آنها نداشت که این رفتار دوگانه اعضای ناتو علیه ترکیه قابل قبول نیست.
ترکیه با قطع امید از تامین نیاز به سامانه های موشکی دفاعی خود از سوی همپیمانان خود در ناتو و به ویژه آمریکا، اواخر سال گذشته میلادی قرارداد رسمی خرید سامانه موشکی اس.۴۰۰ ترکیه از روسیه را امضا کرد و بر اساس این توافق، اولین سامانه اس.۴۰۰ در اواخر سال ۲۰۱۹ به ترکیه تحویل داده خواهد شد.
بر اساس این توافق، در مجموع دو سامانه موشکی به ترکیه تحویل داده می شود که اولین سامانه موشکی اس.۴۰۰ در اواخر سال ۲۰۱۹ وارد ترکیه شده و کنترل این سامانه های خریداری شده در اختیار نیروهای مسلح ترکیه قرار خواهد گرفت.
بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، ۴۵ درصد هزینه خرید این سامانه ها به صورت روبل به روسیه پرداخت شده است و ۵۵ درصد باقی مانده به صورت وام از سوی روسیه در اختیار ترکیه قرار گرفته است.
رسانه های ترکیه اوایل سال جاری میلادی از نگرانی آمریکایی ها نسبت به این موضوع خبر دادند به طوری که مدعی شدند آمریکا پیشنهاد فروش سامانه پاتریوت را به عنوان جایگزین اس.۴۰۰ به ترکیه داده است.
روزنامه حریت اعلام کرد که بنا به گفته یکی از مقامات آمریکا، رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا در دیداری دوجانبه با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، پیشنهادی را مبنی بر همکاری مشترک واشنگتن و آنکارا در خصوص پروژه های دفاع موشکی ترکیه به عنوان جایگزین سفارش خرید سامانه اس.۴۰۰ مطرح کرده است.
حریت همچنین نوشت: مقامات آمریکایی بارها در خصوص سفارش خرید سامانه دفاع موشکی اس.۴۰۰ ترکیه از روسیه ابراز نگرانی کرده اند.
به نوشته این رسانه، با تحریم شرکت های سازنده و فروشنده سامانه های موشکی و دفاع هوایی روسیه از سوی کنگره آمریکا، ترکیه نیز از دریافت سامانه دفاع موشکی اس.۴۰۰ روسیه محروم خواهد شد و مقامات واشنگتن با ادعای این که ترکیه نباید قربانی این تحریم ها شود، پیشنهاد جایگزین مبتنی بر همکاری مشترک در پروژه های دفاع موشکی را به مقامات آنکارا ارائه کرده اند اما مخالفت نمایندگان کنگره این کشور تاکنون باعث شده توافقی قطعی در این خصوص صورت نگیرد.
ترکیه که از سال ۱۹۵۲ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است، از سامانه های پدافند هوایی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می کرد، اما با خروج جنگ افزارهای دفاع هوایی پاتریوت آمریکا و آلمان از ترکیه در سال ۲۰۱۵، آنکارا خرید سامانه های پدافند موشکی اس.۴۰۰ را در اولویت قرار داد.
خاورم/۱۹۰۵

انتهای پیام /*


سیاسی


ترکیه


اس ۴۰۰


چاووش اوغلو

نظرات بسته شده است.