از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 63317

147 بازدید

«محمد لاهوتی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خطرنگار، اظهار داشت: بازار آمریکا، بازار عمده ای برای فرش دستباف ایران است که بعد از برجام برای مدتی باز شد اما بعد از اعمال مجدد تحریم ها، دوباره بسته خواهد شد.وی ادامه داد: علاوه بر بازار آمریکا و اروپا، بازارهای جدیدی همچون بازار […]

«محمد لاهوتی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خطرنگار، اظهار داشت: بازار آمریکا، بازار عمده ای برای فرش دستباف ایران است که بعد از برجام برای مدتی باز شد اما بعد از اعمال مجدد تحریم ها، دوباره بسته خواهد شد.
وی ادامه داد: علاوه بر بازار آمریکا و اروپا، بازارهای جدیدی همچون بازار چین برای فرش دستباف ایران وجود دارد و دولت باید با حمایت های خود، شرایطی فراهم کند که صادرکنندگان بتوانند این بازارهای جدید را جایگزین بازار آمریکا کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: بازار چین مانند بازارهای اروپایی به دنبال فرش های دستباف کم قیمت نیست و تقاضای قابل توجهی برای فرش های نفیس و گران قیمت در این بازار وجود دارد.
وی تصریح کرد: در شرایط تحمیل تحریم، دولت باید شرایطی را برای به دست آوردن بازارهای جدید فراهم کند و رایزنان بازرگانی در سفارتخانه های ایران نیز باید بازارهای جدید فرش را شناسایی و به اطلاع صادرکنندگان برسانند.
به گزارش خطرنگار، فرش دستباف ایران دو دسته بازار دارد؛ نخست بازارهای سنتی که شامل کشورهایی همچون آمریکا، آلمان و ایتالیا می شود و دوم بازارهای جدیدی که می توان از آن جمله به چین، روسیه، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای آمریکای لاتین اشاره کرد.
در بین بازارهای جدید، چین شاخص ترین بازار برای فرش دستباف ایرانی به شمار می رود زیرا این کشور روزگاری یکی از رقبای شاخص ما در فرش دستباف به شمار می رفت اما اکنون در مقام هفدهم کشورهای خریدار فرش دستباف ایران قرار گرفته است.
براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات فرش دستباف در سال ۹۶ به بیش از ۴۲۴ میلیون دلار رسید که این میزان صادرات نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۸ درصد رشد داشت.
«فرشته دستپاک» رئیس مرکز ملی فرش ایران هفته گذشته در نشستی خبری، ارزش صادرات فرش دستباف در چهار ماه نخست امسال را ۱۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱٫۷ درصد رشد دارد.
رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین از افزایش ۲ برابری صادرات فرش دستباف به آمریکا خبر داد و گفت: در چهار ماه پارسال ٢١ میلیون دلار فرش دستباف به آمریکا صادر شد که این رقم امسال به ٣٨ میلیون دلار رسید.
به گفته وی، پارسال ۱۲۶ میلیون دلار فرش به آمریکا صادر شد و سهم این کشور از کل بازار صادراتی فرش دستباف را ۲۹٫۷ درصد بوده است.
دستپاک، آلمان، لبنان، انگلیس و ژاپن را بعد از آمریکا مهمترین بازارهای صادراتی فرش دستباف ایران اعلام کرد و افزود: آلمان با واردات ۵۷٫۵ میلیون دلار فرش ایرانی در سال گذشته ۱۳٫۶ درصد از بازار فرش ایران را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: لبنان پارسال ٣٠ میلیون دلار، انگلیس ۲۳٫۴ میلیون دلار و ژاپن ۲۳٫۱ میلیون دلار فرش دستباف از ایران وارد کردند که به ترتیب ۷٫۱ درصد، ۵٫۵ درصد و ۵٫۵ درصد از فرش صادراتی ایران را به خود اختصاص داده اند.
اقتصام**۹۱۸۹**۲۰۲۵

انتهای پیام /*


اقتصاد


صادرات


فرش


محمد لاهوتی

نظرات بسته شده است.