از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 62427

108 بازدید

«بهرام سرمست» روز دوشنبه در نشست خبری که در وزارت کشور برگزار شد، افزود: در جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فرآیند انطباق اساسنامه و مرامنامه حزب اعتماد ملی با آیین نامه جدید فعالیت احزاب تصویب شد.وی افزود: با توجه به وجود برخی اشکال ها در فرآیند برگزاری انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان حزب […]

«بهرام سرمست» روز دوشنبه در نشست خبری که در وزارت کشور برگزار شد، افزود: در جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فرآیند انطباق اساسنامه و مرامنامه حزب اعتماد ملی با آیین نامه جدید فعالیت احزاب تصویب شد.
وی افزود: با توجه به وجود برخی اشکال ها در فرآیند برگزاری انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان حزب اعتماد ملی مقرر شد این حزب مجددا با تشکیل مجمع عمومی در مدت کمتر از یک ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان اقدام کند.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور توضیح داد: مقرر شد امیری اردکانی نماینده دادستانی، حسین کمالی نماینده احزاب ملی در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی و ناظر وزارت کشور در مجمع عمومی حزب اعتماد ملی به عنوان ناظر حضور داشته باشند.
سرمست همچنین درخصوص مجمع عمومی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: احزاب برای انطباق اساسنامه و مرامنامه و انتخاب شورای مرکزی باید دو کنگره مجزا برگزار کنند که برای تسهیل کار جهت دعوت و تشریفات برگزاری مجامع عمومی قرار شد این دو مجمع پشت سر هم برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند انطباق اساسنامه حزب اعتماد ملی انجام شده اما در انتخابات شورای مرکزی این حزب دچار تنش و اختلال شدند که از نظر ما، کنگره دوم دارای اشکال است و مجمع عمومی باید مجددا برگزار شود و شورای مرکزی و بازرسان انتخاب شوند.
وی تاکید کرد: برای این که دقت و نظارت انتخابات آتی حزب اعتماد ملی بیشتر شود علاوه بر ناظر وزارت کشور سه عضو دیگر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در مجمع عمومی این تشکل حضور می یابند.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هر گونه اظهارنظر از طرف این کمیسیون نسبت به ارکان حزب اعتماد ملی اعم از شورای مرکزی، بازرسان و قائم مقام را به پس از برگزاری مجمع عمومی موکول و تاکید کرد: اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی پس از انتخابات مشخص می شوند.
سرمست یادآور شد: مهدی کروبی در نامه ای الیاس حضرتی را به عنوان قائم معرفی کرده اما این کمیسیون در این شرایط وارد تعیین ارکان حزب به صورتی نفی و اثباتی در مورد قائم مقامی حضرتی نمی شود.
وی تصریح کرد: آنچه که در مورد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب موضوعیت دارد، این است که انتخابات شورای مرکزی اعتماد ملی باید برگزار و پس از آن سایر ارکان مشخص شود.
وی افزود: ما فقط در مورد اساسنامه و انتخابات شورای مرکزی این حزب به موضوع ورود کردیم و در مورد قائم مقامی این تشکل بحثی مطرح نشده است.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: پس از برگزاری انتخابات شورای مرکزی این حزب مشخص خواهد شد که هر کدام از اعضای آن چه سمت و جایگاهی در حزب خواهند داشت.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب همچنین در خصوص شکایت «رحمت الله بیگدلی» از اعضای حزب اعتماد ملی از حضرتی توضیح داد: موضوع شکایت و طرح دعوی بیگدلی به طرفیت حضرتی و رای قرار موقت توقف فعالیت وی نیز به این کمیسیون تحویل شده که دستور قضایی برای وی ارسال می شود.
سرمست با بیان این که «هر گزارش یا شکایتی یا اختلافی در این کمیسیون مطرح می شود»، تاکید کرد: مرجع صلاحیت دار رسیدگی فعالیت احزاب اعم از صدور پروانه و نظارت بر احزاب کمیسیون ماده ۱۰ احزاب است، اما در مورد شکایت یک عضو از عضو دیگر حزب، موضوع در کمیسیون مطرح شده است و قرار شد این نامه را برای حضرتی ارسال کنیم.

** رییس جمهوری و دولت همواره مشوق فعالیت احزاب هستند
مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین در خصوص سخنان اخیر رییس جمهوری مبنی بر این که «احزاب یکی – دو سال به مرخصی بروند»، گفت: به نظر من سوء تفاهمی صورت گرفته و طرف خطاب و نظر رییس‌جمهوری رقبای انتخاباتی و مخالفان دولت بوده که با سیاه‌نمایی و فعالیت های تخریبی چوب لای چرخ دولت می‌گذارند و یاس و ناامیدی در جامعه توسعه می دهند.
سرمست اظهار داشت: طرف سخن رییس جمهوری احزاب قانونمند شناسنامه دار که فعالیت قانونی دارند، نبوده است و قطعا نباید تشکل های سیاسی قانونی این سخن را به خود بگیرند.
وی تاکید کرد: سیاست های دولت و شخص رییس جمهوری چه در برنامه ششم توسعه چه منشور حقوق شهروندی و چه در ارتباط با آیین‌نامه‌هایی در زمینه گسترش فعالیت احزاب بود و همیشه مشوق و پشتیبان فعالیت حزبی قانونمند بوده است.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب همچنین گفت: برخی احزاب در طول سالیان گذشته حتی یک دوره کنگره برگزار نکرده اند اما در یک سال گذشته با تشویق و ترغیب هایی که صورت گرفته کنگره های احزاب به صورت منسجم و منظم برگزار شده است.

** سیاست دولت تقویت مشارکت و گسترش فعالیت احزاب است
سرمست با تاکید بر این که احزاب جزء ستون ها و پایه های نظام مردم سالاری دینی هستند، تصریح کرد: ما به فعالیت احزاب اعتقاد داریم؛ عملکرد ۹ ماهه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، سه برابر متوسط میانگین دوره های گذاشته است.
وی همچنین به کارنامه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در یک سال گذشته و دولت دوازدهم اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس رویکرد دولت دوازدهم و سیاست های ابلاغی وزیر کشور و معاون سیاسی وزارت کشور، در طول یک سال گذشته، تلاش جدی برای برگزاری منظم و مستمر جلسات کمیسیون به عمل آوردیم؛ به طوری که کمیسیون ۲۱ جلسه در طول دولت دوازدهم تاکنون تشکیل دادیم و بالغ بر ۱۷۰ مصوبه در طول سال گذشته و سال جاری داشتیم.
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خاطرنشان کرد: تلاش کردیم علاوه بر نظارت و حمایت از احزاب ، در راستای اجرای قانون جدید احزاب، با ایجاد امنیت و رعایت بی طرفی و پیگیری دقیق، شرایطی را برای برگزاری مجامع و انتخابات تشکل های سیاسی ایجاد کنیم.
سرمست افزود: معاونت سیاسی وزارت کشور در راستای تقویت فرهنگ تحزب، همایش علمی تحزب و توسعه را با مشارکت فعالان حزبی و اساتید صاحب نظر علوم سیاسی برگزار کرد.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور بیان کرد: وزارت کشور کارگاه های آموزشی برای تبیین قوانین و مقررات و آیین نامه های مربوط به احزاب در سطح استان های سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده است. سرمست ادامه داد: در نشست هایی که از سوی خانه احزاب به شکل همایش های ملی و فصلی برگزار می‌شد، سیاست معاونت سیاسی وزارت کشور، تقویت مشارکت فعالیت احزاب است.
وی گفت: کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس روز گذشته جلسه‌ای را برای استماع گزارش عملکرد کمیسیون ماده ۱۰احزاب برگزار کرد و من به عنوان دبیر این کمیسیون، گزارش عملکرد را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارایه کردم.

** آخرین مصوبات جلسه نهم کمیسیون ماده ۱۰
دبیر کمیسیون ماده ١٠ احزاب در ادامه این نشست خبری با تشریح مصوبات نهمین جلسه کمیسیون ماده ١٠ احزاب از تصویب تقاضای تاسیس اولیه حزب یاران انقلاب اسلامی ایران خبرداد
سرمست گفت: در این جلسه مقرر شد جزییات این تقاضا به هیات متقاضی تاسیس جهت برگزاری مجمع عمومی با رعایت تشریفات قانونی ابلاغ شود.
وی یادآور شد: در این جلسه همچنین گزارش مجمع عمومی احزاب «آزادی» و «پیروان زینب (س)» بررسی و اصلاح اساسنامه و مرامنامه و برگزاری انتخابات شورای مرکزی و بازرسان این تشکل ها تصویب شد که جزییات این مصوبات به این دو حزب ابلاغ می شود.
سیام**۳۰۷۰**۹۳۱۴**۱۳۳۶

انتهای پیام /*


سیاسی


اعتماد ملی


وزارت کشور


سرمست

نظرات بسته شده است.