از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 62392

36 بازدید

قصه ، کتاب های داستان و رمان تا نوجوانی و حتی جوانی جز جدایی ناپذیر از زندگی ما بود، الفبای زندگی را با روایت های شفاهی مادربزرگانف پدربزرگان و کتاب های داستانی مختلف آموختیم و شخصیت امروزی ما شکل گرفت.نسل گذشته تا مدت ها دست کم با کتاب های قصه الفتی جدایی ناپذیر داشت و […]

قصه ، کتاب های داستان و رمان تا نوجوانی و حتی جوانی جز جدایی ناپذیر از زندگی ما بود، الفبای زندگی را با روایت های شفاهی مادربزرگانف پدربزرگان و کتاب های داستانی مختلف آموختیم و شخصیت امروزی ما شکل گرفت.
نسل گذشته تا مدت ها دست کم با کتاب های قصه الفتی جدایی ناپذیر داشت و انس با کتاب و مطالعه با همین روایت های افسانه ای پایه ریزی شده و دوام می یافت، چیزی که احساس می شود که نسل جدید از آن فاصله گرفته و همین امر عاملی در فاصله بین آنها با کتاب می باشد.
زندگی ماشینی و آرزوی دست نیافتنی خانواده ها برای دستیابی سریع فرزندانشان به مدارج علمی موجب شده که کودکان امروزی بدون پیمودن پله های ابتدایی مطالعه که با قصه آغاز می شود به اجبار به سمت انواع کتب علمی و کمک آموزشی با محتوای سخت و پیچیده سوق داده شوند.
این آرزوی دست نیافتنی خانواده ها برای پیشرفت سریع فرزندان موجب شده که کودکان در مسیری سخت و پرپیچ و خم گرفتار شده و در جاده ای بی انتها و بی مقصد گام بردارند.
کارشناسان هشدار می دهند که فرهنگی که بر خانواده ها حاکم شده کودکان را در مسیری اشتباه و بی نتیجه قرار داده که جز شکست و پریشانی ارمغانی برای آنها نخواهد داشت.
آنها تاکید می کنند که حرکت در مسیر علم و دانش می بایست گام به گام صورت گرفته و کودکان به ترتیب و متناسب با توانایی های ذهنی خود به سمت مطالعه راهنمایی شوند، هر سنی شرایط خاص و کتاب های مخصوص خود را می طلبد و قصه و داستان مهمترین و خمیر مایه شکل گیری آموخته های ذهنی و شخصیتی آنها می باشد.
این کارشناسان می گویند: کودکان امروزی با مطالعه غریبه شده و کتب ویژه آنها در بیشتر کتابخانه ها مشتری کمتری دارد ضمن اینکه بازار کتاب های کودکان و نوجوانان نیز رونق گذشته خود را ندارد.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل به خطرنگار، گفت: در حال حاضر بیشتر والدین کودکان خود را از دوران ابتدایی به سمت مطالعه کتاب های درسی و علمی غیر متناسب سوق می دهند که در ۹۰ درصد مواقع بیهوده است.
هاجر جمادیه افزود: کودکان باید متناسب با سن و سال خود مطالعه کنند تا علاقه و استعداد آنان شناسایی شود.
وی بیان کرد: فلسفه وجودی کانون مطالعه کودکان خصوصا مطالعه داستان و قصه است که از این طریق راه درست و نادرست به کودکان آموزش داده می شود.
جمادیه افزود: کودکان اگر در سنین پایین از طریق قصه نیکی ها و بدی ها را آموزش ببینند تا پایان عمر در وجوشان حک می شود.
وی گفت: ممانعت والدین از مطالعه کتاب های قصه و داستان و ورود زودهنگام کودکان به عرصه مطالعه کتاب های درسی و علمی باعث دلسردی آنان می شود.
جمادیه ادامه داد: در برخی از مدارس استان کتابخانه ها فاقد کتاب شده و حتی در برخی کتابخانه های کتاب هایی بسیاری قدیمی و تاریخ گذشته وجود دارد که هیچ یک از دانش آموزان رغبتی به خواندن آن ندارند.
وی با اشاره به وجود کتاب های مختلف داستان و رمان در کانون پرورش فکری کودکان از بروز رسانی مداوم این کتاب ها برای استفاده کودکان خبر داد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز با اینکه معتقد است که میزان مطالعه در بین کودکان بیشتر از بزرگسالان است اما بر مدیریت مطالعه در بین آنها و جلوگیری از دلسرد شدنشان تاکید دارد.
ربابه عزیزخانی بیان کرد: فضای کتابخانه های عمومی معمولا مملو از کودکان و نوجوانان است اما بسیاری از آنها برای مطالعه کتب درسی در قرائت خانه ها حضور می یابند.
وی مدارس را مهمترین مکان برای انس کودکان با کتاب ذکر کرده و بیان کرد: در حال حاضر کتابخانه های مدارس در استان اردبیل از کمبود کتاب های جدید رنج می برد و دانش آموزان علاقه مند نمی توانند وارد عرصه مطالعه شوند.
وی گفت: تجهیز و بروز رسانی کتابخانه های مدارس و حضور کتابدار در این کتابخانه ها می تواند در گرایش بیشتر دانش آموزان از دوران ابتدایی به کتابخوانی موثر باشد.
در این حال رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: تعداد کل دانش اموزان استان ۲۰۳ هزار و ۹۵۵ نفر می باشد که به ازای هر یک از دانش اموزان پنج جلد کتاب در کتابخانه های مدارس موجود است.
پرویز اصغری با اشاره به وجود ۵۴۷ آموزشگاه دوره اول متوسطه در استان از وجود ۳۷۱ کتابخانه در این آموزشگاه ها خبر داد.
وی افزود: همچنین ۴۱۴ آموزشگاه دوره دوم متوسطه در استان وجود دارد که در ۳۳۰ مورد از این آموزشگاه ها کتابخانه وجود دارد.
وی بیان کرد: یک میلیون و ۶۵ هزار و ۲۸۱ جلد کتاب در این کتابخانه ها وجود دارد که دانش آموزان این مقاطع از آن استفاده می کنند.
به هر حال چنین احساس می شود که کودکان و دانش آموزان در حال فاصله گیری از کتاب و مطالعه آزاد می باشند و ضروری است که متولیان فرهنگی علت های این آسیب را ریشه یابی کرده و برای رفع آن برنامه ریزی کنند.
۳۰۰۶/۶۰۱۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


قصه


قفسه


زندانی

نظرات بسته شده است.