از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 61303

136 بازدید

زهرا حیاتی روز چهارشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: ۳۱ مقاله از این تعداد برای چاپ در مجموعه مقالات همایش و ۱۷ مقاله هم برای چاپ در چکیده مقالات برگزیده شد و ۱۳ مقاله دیگر نیز مورد پذیرش قرار نگرفت.وی اضافه کرد: پس از راه ‏اندازی سامانه ‘چهارمین همایش بین المللی شمس […]

زهرا حیاتی روز چهارشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: ۳۱ مقاله از این تعداد برای چاپ در مجموعه مقالات همایش و ۱۷ مقاله هم برای چاپ در چکیده مقالات برگزیده شد و ۱۳ مقاله دیگر نیز مورد پذیرش قرار نگرفت.
وی اضافه کرد: پس از راه ‏اندازی سامانه ‘چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا’ و توزیع فراخوان دریافت مقالات در نخستین روزهای خردادماه ۱۳۹۷ تا پایان تیرماه که مهلت نهایی دریافت مقالات بود، حدود ۱۰۰ مقاله توسط دبیرخانه علمی کنگره در تهران دریافت شد.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی افزود: مقالات ارسالی از طریق سامانه در تاریخ ۱۳مرداد سال جاری با حضور جمعی از داوران و نمایندگان انجمن‏ ها و دانشگاه ها در پژوهشگاه ساماندهی نهایی مقالات مورد داوری قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه ۲۰ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی قابل بررسی بود، افزود: این مقالات به سردبیران مجلات ‘پژوهش ‏های ادبی’، ‘ادبیات عرفانی’ و ‘گوهر گویا’ تحویل شد و مقالاتی که پذیرش چاپ از این مجلات دریافت نکند، جهت چاپ در مجموعه مقالات یا ارائه در همایش انتخاب می‏شود.
وی با بیان اینکه بازخوانی اندیشه و شخصیت شمس تبریزی در مثنوی، غزلیات و آثار مکتوب مولانا یکی از محورهای این همایش است، گفت: احوال و زندگانی شمس تبریزی، دیدگاه های شمس تبریزی درباره دیگر عارفان، نسخه پژوهشی مقالات شمس تبریزی و نقد اندیشه و آثار شمس تبریزی در آثار گذشتگان و معاصران از دیگر محورهای این همایش بین المللی به شمار می رود.
به گزارش خطرنگار، هفت مهرماه در تقویم کشور به نام روز ملی شمس تبریزی نامگذاری شده است؛ تقارن این روز در سال های گذشته با ماه محرم ملاحظه های به حق و خاص را در اجرای برنامه های مفرح برای میهمانان داخلی و خارجی به همراه داشت اما امسال با تصمیم هیات مدیره تولیت شمس تبریزی این برنامه‌ها در فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیر برگزار می شود.
‘شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی’ بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ‘ شیخ پرّان’ و ‘ زر دوز’ بود.
کتاب ‘مقالات شمس’ شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.
کتاب ‘تماشای خورشید’ نیز که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از ‘مقالات شمس’ بوده، توسط ‘بهنام رجب پور’ و ‘حسین صبوری’ با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شده است.
تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های ۶۴۵ و ۶۷۲ هجری قمری ذکر کرده اند.
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.
مولوی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.
۷۱۲۵/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


کنگره ملی


شمس و مولانا


خوی

نظرات بسته شده است.