از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 59881

356 بازدید

به گزارش خطرنگار، علی لاریجانی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قم، افزود: کالاهایی از جمله قند شکسته، شیرخام، پنیر، ماست، شکر، برنج، گوشت و نان از جمله کالاهایی است که قیمت آن ها باید کنترل شود.وی با انتقاد از عملکرد کارگروه تنظیم بازار قم، تصریح کرد: آمار نشان می دهد قیمت کالاهای […]

به گزارش خطرنگار، علی لاریجانی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قم، افزود: کالاهایی از جمله قند شکسته، شیرخام، پنیر، ماست، شکر، برنج، گوشت و نان از جمله کالاهایی است که قیمت آن ها باید کنترل شود.
وی با انتقاد از عملکرد کارگروه تنظیم بازار قم، تصریح کرد: آمار نشان می دهد قیمت کالاهای اساسی در هفته های گذشته تفاوت زیادی داشته، در حالی که بر اساس بخشنامه دولت، اجناس نباید بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.
لاریجانی با اشاره به حساسیت قیمت کالاهای اساسی، افزود: زمانی که اولویت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی داده شده، قیمت ها هم باید کنترل شود؛ چرا برخی کالاها حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است؟
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: کارگروه تنظیم بازار برای تحقق این بخشنامه دولت چه اقدامی انجام داده است؟ می توانیم خیالمان راحت باشد که اجناس با قیمت قانونی به دست مردم می رسد؟ آیا با این راهکارهایی که دارید موفق می شوید قیمت ها را کنترل کنید؟
لاریجانی اضافه کرد: اگر راهکار تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی و حتی نهاده های دامی و جو، جواب نمی دهد، لازم است سیستم کارت هوشمندی درست کنیم که کالاهای اساسی سهمیه بندی شود.
وی بیان کرد: درست است که در شرایطی کنونی اولویت را به تخصیص ارز دولتی داده ایم، اما دستگاه های ذیربط می توانند به صورت رسمی اعلام نمایند کدام راه حل می تواند کنترل قیمت را به نتیجه برساند.
وی با اشاره به گزارش های پخش شده از احتکار کالا در صدا و سیما، گفت: این کالاها باید زودتر در بازار عرضه شود و در چرخه توزیع قرار بگیرد.
لاریجانی اضافه کرد: کارگروه تنظیم بازار باید پیش بینی لازم برای چگونگی عرضه کالاهای کشف شده به بازار را داشته باشد تا دستگاه های ذیربط اجناس را به سرعت پس از کشف به بازار عرضه نماید.
وی در پاسخ به گلایه تولیدکنندگان مبنی بر الزام ترخیص کالاهایشان از گمرک با ارز آزاد، گفت: در نظر گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهایی که هنوز ترخیص نشده منطقی نیست، زیرا این کالاها به محض ورود به بازار به نرخ دلار آزاد به فروش خواهد رسید.

* تخصیص ارز ۲ قسمتی شود
لاریجانی با بیان این که بازار باید با عرضه و تقاضا کنترل شود، افزود: تخصیص ارز باید ۲ قسمت شود، کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی و کالاهای غیراساسی ارز آزاد دریافت کنند که این رویکرد به نفع بازار است و باعث جلوگیری از رانت خواری می شود.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: دولت پول ندارد یارانه به نان تخصیص دهد؛ از سوی دیگر منطقی نیست قیمت نان افزایش زیادی داشته باشد.
در جلسه کارگروه تنظیم بازار که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، دستگاه های اجرایی گزارشی از روند قیمت کالاهای اساسی ارائه کردند .
/۲۰۸۵/ ۱۱۷۵

انتهای پیام /*


اقتصاد


کالاهای اساسی


لاریجانی


تنظیم بازار

نظرات بسته شده است.