از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 57590

105 بازدید

به گزارش خطرنگار، ‘محسن مهرعلیزاده’ روز سه شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، افزود: در نشست با باغداران استان در ماه گذشته به آنها اطمینان دادم که نگران تامین آب برای جلوگیری از نابودی درختان خود نباشند. وی افزود: به آنها گفتم اگر […]

به گزارش خطرنگار، ‘محسن مهرعلیزاده’ روز سه شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، افزود: در نشست با باغداران استان در ماه گذشته به آنها اطمینان دادم که نگران تامین آب برای جلوگیری از نابودی درختان خود نباشند.
وی افزود: به آنها گفتم اگر با آبپاش هم شده، درختان شما آبیاری می شود و ابتدا با همکاری شرکت های آب منطقه ای، آبفا و آبفار مقرر شد تا با تانکر به باغات اصفهان آبرسانی کنیم.
استاندار اصفهان اظهار داشت: بدلیل افزایش قیمت کرایه حمل کوشیدیم تا با روش های دیگر از جمله اختصاص چاه های آب آشامیدنی برخی شهرستان ها به باغات و تامین آب شُرب این شهرها از طریق دیگر، مشکل درختان را برطرف کنیم.
مهرعلیزاده با بیان اینکه درخت حاصل عمر باغدار است و انصاف نیست که برای زنده نگهداشتن حاصل عمرش زیر فشار قرار گیرد، افزود: به همین منظور پیشنهادهایی را به شورای هماهنگی زاینده رود ارائه دادیم و امیدواریم با ایجاد سازوکارهای اجرایی در سریعترین زمان ممکن، این پیشنهادها اجرایی شود.
وی از تامین آب به عنوان مهمترین مساله استان نام برد و افزود: مشکل کم آبی نه تنها امسال بلکه در دو دهه اخیر خود را نشان داده، بطوری که در۵۰ سال گذشته میزان ورودی زاینده روز از یک میلیارد و۸۵۰ میلیون مترمکعب به یک چهارم کاهش یافته است.
مهرعلیزاده اظهار داشت: سال آبی جاری بدلایلی از جمله خشکسالی پی در پی، سالی استثنایی است بطوری که میانگین بارش ها از میانگین میزان کمترین حد بارش های ماهانه استان اصفهان در ۴۰ سال گذشته نیز کمتر بوده و امسال معادل یک دوم سال گذشته است.
وی با بیان اینکه با این روند نمی توان انتظار معجزه داشت، گفت: به یقین این روند نزولی ادامه خواهد یافت لذا باید تدابیر لازم را برای ۱۰ سال آینده، از همین امروز به کار گرفت.
استاندار اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ایجاد بحران آب در استان گفت: با کمک مدیران استان و همکاری خوب مردم در صرفه جویی آب آشامیدنی توانستیم این وضعیت را مدیریت و از ایجاد بحران آب جلوگیری کنیم.
استاندار اصفهان، میزان سرانه شهروندان این دیار در مصرف آب را ۱۲۳ لیتر در روز اعلام کرد و افزود: این میزان کمتر از میانگین کشوری است و اصفهان دومین استان کم مصرف در زمینه آب آشامیدنی محسوب می شود.
مهرعلیزاده، میانگین مصرف روزانه آب آشامیدنی در کشور را ۲۲۰ لیتر در روز برای هر شهروند اعلام کرد.
وی میزان مصرف سالانه آب آشامیدنی اصفهان را ۳۳۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: امسال در زمینه مصرف آب آشامیدنی در استان ۱۸ درصد صرفه جویی حاصل شد.
وی به به پایین آمدن سطح چاه های کشاورزی در شمال اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: تمهیداتی اندیشیده شده است تا با بازسازی قنوات و چاه ها، مشکلات کشاورزان و باغداران این منطقه نیز به حداقل برسد.
مهرعلیزاده در باره پرداخت خسارت به کشاورزان نیز گفت: میزان خسارات ناشی از خشکسالی فراتر از توان مدیران و منابع و اعتبارات است و از ستاد مدیریت بحران کشور درخواست کرده ایم که به خانواده های کشاورزانی که بیشتر تحت فشار قرار گرفته اند، کمک شود.
وی در ادامه به اجرای طرح های اشتغال جایگزین برای کشاورزان شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: در این راستا طرح ایجاد ۶۳ هزار شغل با سرمایه گذاری ۲ هزار و۸۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
استاندار اصفهان، نصب پنل های تولید برق از طریق انرژی خورشیدی در واحدهای مسکونی و مزارع شرق اصفهان را از جمله این طرح ها بیان کرد و افزود: بهره برداری از این طرح ماهانه حدود۷۰۰ هزار تومان درآمد برای کشاورزان در پی خواهد داشت.
وی افزود: در مرحله اول برای نصب این پنل ها در ۲ هزار واحد مسکونی، برنامه ریزی و تاکنون یکصد واحد شناسایی و بازدید فنی از آنها انجام شده است.
مهرعلیزاده اظهار داشت: از فردا نصب پنل های تولید برق از طریق خورشید در خانه های روستایی شرق اصفهان آغاز می شود که برای هر خانه۳۰ میلیون تومان تسهیلات از سوی کمیته امداد و بانک ملی پرداخت خواهد شد.
وی به اجرای طرح ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری نیز اشاره کرد و افزود: از ۱۲۴ میلیارد تومان سهمیه استان برای اجرای این طرح تاکنون ۱۰۸ میلیارد تومان جذب شده است و امیدواریم تا پایان شهریور، اصفهان به جایگاه بالایی در زمینه جذب این تسهیلات دست یابد.
شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان، روز سه شنبه به ریاست محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در استانداری تشکیل و در آن مشکلات این استان بویژه در موضوع خشکسالی بررسی شد.
به گزارش خطرنگار، خشکسالی امسال کشورمان در ۷۰ سال اخیر بی سابقه توصیف شده و آثار این پدیده اکنون ۹۰ درصد از وسعت استان پهناور اصفهان را فرا گرفته است.

۲۰۹۳ /۶۰۲۷

انتهای پیام /*


اجتماعی


مدیریت بحران


آب


استاندار اصفهان

نظرات بسته شده است.