از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 56435

107 بازدید

به گزارش روز پنجشنبه خطرنگار، شامگاه گذشته با پایان زمان رسمی برگزاری و اخذ رای در تمامی حوزه های انتخاباتی مجالس ملی و ایالتی در شهرهای پاکستان، شمارش آرا در این حوزه ها آغاز شد.براساس گزارش های غیررسمی منابع رسانه ای پاکستان، نامزدهای انتخاباتی حزب تحریک انصاف (PTI) به رهبری ‘عمران خان’ در مناطق مختلف […]

به گزارش روز پنجشنبه خطرنگار، شامگاه گذشته با پایان زمان رسمی برگزاری و اخذ رای در تمامی حوزه های انتخاباتی مجالس ملی و ایالتی در شهرهای پاکستان، شمارش آرا در این حوزه ها آغاز شد.
براساس گزارش های غیررسمی منابع رسانه ای پاکستان، نامزدهای انتخاباتی حزب تحریک انصاف (PTI) به رهبری ‘عمران خان’ در مناطق مختلف این کشور با کسب ۱۱۱ کرسی مجلس ملی از رقبای خود یعنی حزب مسلم لیگ نواز (PMLN) و حزب مردم (PPP) (دو حزب حاکم سابق کشور) در شمارشهای اولیه پیشی گرفته است.
حزب عمران خان عمدتا در ایالت پنجاب و خیبرپختونخواه که مرکز اقتدارآن بوده، نتایج بهتری کسب کرده است.
عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان توانست، در کسب دو کرسی کلیدی مجلس ملی از حوزه های بسیار حساس و غیرقابل پیش بینی در شهرهای کراچی و اسلام آباد با اختلاف بسیار بالا نسبت به رقبای سیاسی خود پیروز شود.
منابع خبری محلی به نقل از ناظران سیاسی و کارشناسان انتخابات کنونی پاکستان می گویند: این روند نشان دهنده احتمال به قدرت رسیدن ‘حزب تحریک انصاف’ در به دست آوردن اکثریت کرسی های مجلس ملی و تشکیل دولت آینده پاکستان است.
تاکنون حزب مسلم لیگ نواز به رهبری ‘شهباز شریف’ ۶۸کرسی و حزب مردم به رهبری ‘بلاول بوتو زرداری’ ۳۸ کرسی مجلس ملی را از نقاط مختلف پاکستان کسب کرده اند.
نامزدهای مستقل انتخاباتی (IND) نیز موفق به کسب ۱۹ کرسی مجلس ملی شدند.
براساس آمار غیررسمی، حزب موتلفه مجلس متحده عمل (MMA) متشکل از حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل، حزب جماعت اسلامی و حزب شیعه تحریک اسلامی نیز تاکنون ۱۲ کرسی مجلس ملی را کسب کرده اند.
بر اساس آخرین نتایج شمارش آرای مجلس ملی پاکستان، حزب جنبش متحده قومی پاکستان (MQM) به رهبری فاروق ستار نیز تاکنون ۸ کرسی مجلس ملی را از آن خود کرده است.
همچنین بر اساس آخرین روند شمارش آرای انتخابات، حزب همبستگی عدالت بزرگ (GDA) چهار کرسی، مسلم لیگ قائد (PMLNQ) به رهبری چوهدری شجاعت حسین سه کرسی، حزب عوامی ملی پاکستان (ANP) دو کرسی و دیگر احزاب نیز تاکنون چهار کرسی مجلس ملی را از آن خود کرده اند.
با این حساب تکلیف ۲۶۹ کرسی از مجموع ۳۴۲ کرسی مجلس ملی پاکستان مشخص شده است.
البته سرنوشت ۹ کرسی مجالس ملی به دلیل کشته شدن نامزدهای انتخاباتی درپی حملات تروریستی یا نقض قوانین انتخاباتی، در حوزه های انتخاباتی پس از انتخابات عمومی مشخص می شود.
قابل ذکر است که انتخاب نمایندگان نشست های ویژه بانوان و اقلیت ها در مجلس ملی براساس بررسی تعداد کرسی احزاب سیاسی در انتخابات سراسری این کشور مشخص می شود.
هواداران ‘عمران خان’ و حزب تحریک انصاف نیز شامگاه گذشته و همزمان با شمارش آرا در حوزه های اخذ رای این کشور و مشخص شدن سرنوشت برخی حوزه های انتخابیه، با به راه انداختن کارناوال های شادی در خیابان ها، به شادی و پایکوبی پرداختند.
برخی از هواداران این حزب همچنین با حمل پرچم های این حزب با خودرو در خیابان ها به جشن و شادی پرداختند.
به گزارش خطرنگار، حدود سه هزار و ۴۵۰ نفر برای راهیابی به مجلس ملی این کشور که دارای ۳۴۲ کرسی است ثبت‌نام کرده‌اند، ۲۷۲ عضو این مجلس به صورت مستقیم انتخاب می‌شوند و ۱۰ کرسی به اقلیت‌ها و ۶۰ کرسی نیز به زنان اختصاص داده شده است.
همچنین، هشت هزار و ۴۰۰ نامزد دیگر در چهار ایالت پاکستان نیز برای دستیابی به ۵۷۷ کرسی مجالس ایالتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.
کمیسیون انتخابات پاکستان نیز پیش از برگزاری انتخابات سراسری در اطلاعیه ای اعلام کرد:در مجموع ۱۲ هزار و ۵۷۰ نامزد انتخاباتی برای کسب ۸۴۹ کرسی مجالس ملی و ایالتی این کشور رقابت می کنند و در این دور از انتخابات پاکستان بیش از ۱۰۵ میلیون شهروند (مرد و زن) واجد شرایط رای دادن هستند.
انتخابات پارلمانی پاکستان سرنوشت دولت آینده یعنی نخست وزیر و سرنوشت دولت های ایالتی یعنی چهار ایالت مهم پاکستان شامل پنجاب به مرکزیت لاهور، سند به مرکزیت کراچی، ایالت بلوچستان به مر کزیت کویته و ایالت خیبر پختونخواه به مرکزیت پیشاور را مشخص می کند.
حزبی که در انتخابات پارلمانی پاکستان اکثریت کرسی ها را کسب کند می تواند به تنهایی تشکیل کابینه دهد در غیر این صورت باید ائتلاف کند.
آساق**۶۱۲۵**۱۳۳۷

انتهای پیام /*


سیاسی


انتخابات پاکستان


حزب تحریک انصاف


پیشتازی تحریک انصاف

نظرات بسته شده است.