از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 55071

156 بازدید

رای الیوم روز جمعه در گزارشی به قلم ‘زین العابدین عثمان’ به بررسی ابعاد و نتایج حمله اخیر نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان در شهر ریاض پرداخت و نوشت: بیراه نیست اگر بگوییم که عملیات ویژه نیروی هوایی یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان، نفس بسیاری از ناظران را […]

رای الیوم روز جمعه در گزارشی به قلم ‘زین العابدین عثمان’ به بررسی ابعاد و نتایج حمله اخیر نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان در شهر ریاض پرداخت و نوشت: بیراه نیست اگر بگوییم که عملیات ویژه نیروی هوایی یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان، نفس بسیاری از ناظران را در سینه حبس کرد و همه حساب و کتاب های جنگ را بر هم زد.
شامگاه چهارشنبه (۲۷ تیرماه) ارتش و کمیته های مردمی یمن، با پهپاد دوربرد جدیدی موسوم به ‘الصماد ۲’ یکی از مخازن پالایشگاه نفتی آرامکو در ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داد.
به نوشته رای الیوم، این پهپاد یمنی توانست آرامکوی عربستان را در فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری در ریاض پایتخت، هدف قرار دهد بی آنکه سامانه دفاعی سعودی آن را ره گیری یا سامانه رادارهای نظامی عربستان بتوانند آن را رصد کنند.
این عملیاتی راهبردی نیروهای یمنی که در نوع خود و از نظر ماهیت و ابعاد عملیات، برای نخستین بار صورت می گیرد، آرامکو را در ریاض و در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری مرزهای یمن، هدف قرار داد. در اثر این حمله آتش سوزی بزرگی در پالایشگاه و انبارهای نفت آن روی داد که از موفقیت آمیز بودن حمله و وارد آمدن خسارات گسترده به این پالایشگاه حکایت دارد.
شایسته است که تحلیل کنیم این هواپیمای بدون خلبان چگونه توانست به این هدف راهبردی دور دست برسد؟ و چگونه توانست مسافتی نزدیک به ۱۳۰۰ کیلومتر را طی کند بدون آنکه گنبد دفاع هوایی آن را رهگیری یا رادارهای سعودی آن را رصد کنند؟

**پهپاد یمنی بدون درصدی از خطا به هدف اصابت می کند
نخست، توان این پهپاد برای اصابت به هدف خود با دقت بالا و بدون هیچ گونه اشتباهی صورت می گیرد. از این رو هدف قرار دادن تاسیسات حیاتی داخل ریاض با چنین دقت و حساسیتی ناقوس خطر را برای امنیت ملی و اقتصاد عربستان به صدا در آورده است. در نتیجه تاسیسات و ایستگاه ها و پالایشگاه نفتی آرامکو در مناطق مختلف یمن نه تنها در معرض حملات موشکی قرار دارند بلکه در معرض حملات پهپادها نیز هستند.

**حمله پهپادی یمن، ضربه مهلکی به طرح اقتصادی بن سلمان زد
پهپاد یاد شده تنها پالایشگاه ریاض را هدف قرار نداد، بلکه ضربه مهلکی هم به طرح ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد سعودی که ماه ها برای آن برنامه ریزی کرده بود، وارد کرد. این طرح شامل احیای توسعه اقتصادی عربستان از طریق عرضه سهام شرکت آرامکو در بورس های جهانی می شود به این امید که در سال کنونی (۲۰۱۸) به فروش برسد. همچنین حمله مستقیم به شرکت آرامکو توسط پهپادها باعث می شود خریداران سهام از تصمیم خود برای خرید سهام این شرکت صرف نظر کنند، چرا که امنیتی در آن منطقه نمی بینند و همین مسئله، باعث می شود که طرح بن سلمان برای فروش سهام این شرکت به شکست منتهی شود.

**سالن اجتماعات و قصر سلطنتی عربستان در تیرراس حملات یمنی قرار دارد
از سوی دیگر، پیامدهای حمله پهپاد صماد ۲ به اینجا ختم نمی شود و حمله اهداف دیگر در ریاض از معادلات بازدارندگی این پهپادها به شمار می رود. از این رو تهدید مستقیمی برای جان شخصیت های نظام سعودی خواهد بود. امروز یک تاسیسات نفتی هدف حمله قرار گرفت، شاید فردا سالن اجتماعات مسئولان سعودی یا قصر سلطنتی و یا اقامتگاه های شاهزادگان هدف قرار بگیرد. تا زمانی که نیروهای یمنی این سلاح راهبردی را در اختیار دارند، انجام این اقدامات بعید به نظر نمی رسد. نیروهای یمنی از هیچ تلاشی برای آماده سازی جهت انجام حملات مرگبار و برق آسا دریغ نخواهند کرد. این در حالی است که تداوم جنگ علیه یمن بر بحران انسانی و اقتصادی این کشور در بدترین معیارهای جهانی می افزاید.
خاورم**۹۳۲۹**۱۵۸۶

انتهای پیام /*


سیاسی


آرامکو


عربستان


پهپاد یمنی

نظرات بسته شده است.