از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 55055

411 بازدید

«اشتفان شولتز» (Stefan Scholz) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خطرنگار، درباره تبعات خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از توافق برجام تصریح کرد: اتحادیه اروپا و اعضای برجامی این اتحادیه برای تحقق اهداف پیش رو تلاش می کنند و اعتقاد داریم مانعی برای توسعه همکاری ها وجود ندارد.«دونالد ترامپ» که از بهمن سال ۱۳۹۵ به […]

«اشتفان شولتز» (Stefan Scholz) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خطرنگار، درباره تبعات خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از توافق برجام تصریح کرد: اتحادیه اروپا و اعضای برجامی این اتحادیه برای تحقق اهداف پیش رو تلاش می کنند و اعتقاد داریم مانعی برای توسعه همکاری ها وجود ندارد.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها در دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه را صادر کرد.
این تصمیم سبب شد برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن دچار تردید شوند و اعلام کردند همکاری خود را کاهش می دهند تا از پیامدهای تحریم آمریکا در امان بمانند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.
با این وجود، یک روز بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد در صورت پایبندی تهران به برجام، تحریم‌ های هسته‌ای خود را برنمی‌گرداند.
کمیسیون مشترک برجام در پایان نخستین نشست وزیران امورخارجه کشورهای طرف قرارداد (بجز آمریکا) که پانزدهم تیرماه در وین برگزار شد، با صدور بیانیه ای بر حفظ، ارتقا و گسترش بیشتر روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد.

** اروپا برای تحقق اهداف برجام تلاش می کند
سفیر اتریش در تهران درباره بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام گفت: طرف های اروپایی تلاش می کنند به به مفاد این بسته جامه عمل بپوشانند و مطمئنیم عناصر جدیدی برای تقابل با تحریم ها در این بسته وجود دارد.
بسته پیشنهادی اروپا درباره برجام مشتمل بر مباحث بانکی، تجاری و نفتی اواسط تیرماه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد که بخش های مختلف در حال بررسی این بسته پیشنهادی اند؛ اما رییس جمهوری اسلامی ایران آن را ناکافی اعلام کرد.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که بسته پیشنهادی اروپا یکشنبه آینده در این کمیسیون بررسی می شود.

** سیاست یکجانبه آمریکا فرصت ها را از اروپا می گیرد
سفیر اتریش در تهران که کشور متبوعش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت: سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا در خروج از برجام فرصت ها را از اروپا می گیرد.
اتریش از یکم جولای تا سی و یکم دسامبر ۲۰۱۸ مسوولیت اداره نشست‌ های شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.
شولتز همچنین با یادآوری سفر دوازدهم تیرماه رییس جمهوری اسلامی ایران به وین و دیدار با رییس جمهوری و صدراعظم اتریش گفت: مقام های اتریش اعتماد خود نسبت به ایران و علاقه مندی شرکت های اتریشی با شرکت های ایرانی را اعلام کردند.
یک روز پیش از سفر «حسن روحانی» به وین، دفتر صدراعظم اتریش با صدور بیانیه‌ ای بر حفظ برجام و ایستادگی در مقابل تهدیدها و تحریم‌های آمریکا تاکید کرده بود.
در این سفر چهار تفاهمنامه همکاری میان ۲ کشور امضا شد.

** ضرورت تطبیق طرف های برجام با شرایط جدید
سفیر اتریش در تهران همچنین بر ضرورت تطبیق طرف های برجام با شرایط موجود تاکید کرد و گفت: مدیریت و بازگشایی خطوط تجاری از مباحث مهمی است که باید مورد توجه طرف های برجام قرار گیرد.
شولتز اضافه کرد: باید به دنبال راه حل های مناسبی برای رفع مشکلات پیش رو بویژه در زمینه بانکی باشیم که رفع مسائل موجود در گشایش حساب های اعتباری ارزی از موارد مهم محسوب می شود.
وی بهبود و تطبیق سیستم پرداخت ها را یکی از اجزای مهم در اقتصاد و مبادلات اقتصادی بین ایران و اروپا خواند و گفت: این اقدام با توجه به فرصت هایی که می تواند به دنبال خود داشته باشد به تلاش جدی و بیش از پیش طرف های مختلف برجام نیازمند است تا از موانع دیگر پیشگیری شود.
سفیر اتریش در تهران خروج آمریکا از برجام را «فرصت سوزی برای اروپا» دانست و تصریح کرد: ما به دنبال توسعه راه های همکاری و گسترش روابط با ایران هستیم.
به گزارش خطرنگار، روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و اتریش به اوایل قرن ۱۶ میلادی یعنی آغاز سلطنت صفویه در ایران و حکومت خاندان هابسبورگ در اتریش برمی‌گردد.
اتریش از معدود کشورهای اروپایی است که در زمان اعمال تحریم ها از پذیرش آن خودداری کرد.
«هاینتس فیشر» رییس جمهوری اتریش نیز پس از امضای توافق هسته ای به ایران آمد.
…………………………..
اقتصام*۶۹۸۴*۱۹۶۱*

انتهای پیام /*


اقتصاد


تجارت بین الملل


برجام ۹۷


اتریش

نظرات بسته شده است.