از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 52636

98 بازدید

به گزارش خطرنگار، محسن جوادی روز پنجشنبه به مناسبت روز قلم در دیدار با جمشید علیزاده و علی نظمی از شاعران و محققان پیشکسوت تبریزی افزود: شعر و ادبیات جایگاه ویژه‌ای در بین ایرانیان دارد و مردم این سرزمین ادب پرور به خوبی هنر شعر و پیام‌های آن را درک می‌کنند.وی اظهار داشت: آذربایجان و […]

به گزارش خطرنگار، محسن جوادی روز پنجشنبه به مناسبت روز قلم در دیدار با جمشید علیزاده و علی نظمی از شاعران و محققان پیشکسوت تبریزی افزود: شعر و ادبیات جایگاه ویژه‌ای در بین ایرانیان دارد و مردم این سرزمین ادب پرور به خوبی هنر شعر و پیام‌های آن را درک می‌کنند.
وی اظهار داشت: آذربایجان و تبریز همواره در عرصه‌ شعر و ادب از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و پیشینه غنی ادبی و فرهنگی این خطه از ایران اسلامی و بزرگان و نام آوران ظهور کرده در عرصه شعر و ادب این مرز و بوم موید این مطلب است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد: این استان از نعمت شاعرانی نامدار و توانمندی برخوردار است که می‌توان ردپای این مفاخر را در جریان ادبی ایران به‌ خوبی ملاحظه کرد.
جوادی، شعرا و ادبا را از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه دانست و ادامه داد: شعر و ادب در جوهره وجودی ایرانیان نهادینه شده و زبان شعر و ادب ماندگار و در بین مردم اثرگذار است.
وی با اشاره به اینکه وظیفه ما پاسداشت و خدمت به هنرمندان به عنوان سرمایه های ماندگار است، گفت: تجلیل از مقام ادبی و هنری مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی از مهم‌ترین رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
شاعر و محقق تبریزی نیز در این دیدار با اشاره به لزوم پرداخت بیش از پیش به مفاخر و فرهیختگان فرهنگی و ادبی ایران و آذربایجان و معرفی شاخصه‌های ادبی آنان به جهانیان، گفت: در شرایطی که اکنون مشاهیر معروف تبریز و آذربایجان در معرض دست‌اندازی بیگانگان قرار دارد آشنایی نسل جوان با چهره‌های شاخصی مانند استاد شهریار و پرداخت به آثار وی ضروری است.
جمشید علیزاده خواستار حمایت و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی برای چاپ بخشی از قرآن کتابت شده توسط استاد شهریار شد.
وی چاپ متقن و صحیح از آثار استاد شهریار و تهیه و انتشار دانشنامه‌ شهریار را از دیگر ضروریات ادبی استان اعلام کرد.
استاد جمشید علیزاده در سال ١٣۴٣ خورشیدی در تبریز دیده به جهان گشود و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه از همان اوان نوجوانی به سرودن شعر و مطالعه آثار ادب فارسی و جهان پرداخت و در کنار آن علوم دینی را آموخته و به مدارج عالی این حوزه نیز نائل شد.
وی شاعر، محقق و نویسنده در موضوعات مختلف ادبی مانند درس ‌گفتارهای حافظ شناسی، ادبیات معاصر، شهریارشناسی، بوطیقای خاقانی، صائب و سبک هندی در محافل ادبی کشور است.
علیزاده از اعضا و نویسندگان ثابت دایره المعارف ادب فارسی و دانشنام تخصصی حافظ است.
گفت و گو با شهریار، برگزیده اشعار خاقانی، به همین سادگی و زیبایی و ساغری در میان سنگستان از آثار مکتوب علیزاده به شمار می رود.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با حضور در منزل استاد نظمی از مقام ادبی این شاعر مطرح آذربایجان تجلیل کرد.
در این دیدار دیوان استاد نظمی به معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا و در ادامه ابیاتی از اشعار این شاعر گرانقدر از سوی شاگردانش قرائت شد.
جوادی نیز با اهدای لوح از مقام ادبی این شاعر مطرح آذربایجان تجلیل کرد.
علی نظمی متخلص به نظمی تبریزی،‌ یکم مهر ١٣٠۶ در تبریز به دنیا آمد؛ وی از شاعران غزل‌سرای ایران است.
وی سرودن شعر را از ١۶ سالگی آغاز کرد و شاگرد ملک‌الشعرای بهار، محمدامین ادیب طوسی و عباسقلی‌خان وقایعی بوده است.
علاوه بر شعر، آثار تحقیقی ادبی نیز از وی به چاپ رسیده که از آن جمله می‌توان به تذکره‌الشعرای منظوم و منثور ‘دویست سخنور’ و ‘کلشن معانی’ شرح برخی ابیات مشکله فارسی اشاره کرد.
استاد نظمی حدود ٣٠ سال با استاد شهریار ارتباط صمیمی و نزدیک داشته است.
شورای ارزشیبای هنرمندان کشور استاد نظمی را به عنوان شاعر دوزبانه و پیشکسوت شعر و ادب ایران معرفی کرده است.
تندیس این شاعر پیشکسون به دست استاد احد حسینی ساخته شده و در یکی از میادین تبریز و در نزدیکی محل سکونت و زادگاه شاعر نصب شده است.
۸۰۲۳/۶۱۸۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز قلم


شاعر و محقق تبریزی


فرهنگ و ارشاد اسلامی

نظرات بسته شده است.