از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 52095

115 بازدید

منصوره کریم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: این در حالی است که ما اصلا آموزش جنسی را نمی خواهیم. این مساله نه در بافت فرهنگی ما جا دارد و نه ضرورتی دارد. کریم زاده ادامه داد: آموزش خودمراقبتی به کودکان به آن معناست که چگونه از خودشان، فیزیک، بدن […]

منصوره کریم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: این در حالی است که ما اصلا آموزش جنسی را نمی خواهیم. این مساله نه در بافت فرهنگی ما جا دارد و نه ضرورتی دارد. کریم زاده ادامه داد: آموزش خودمراقبتی به کودکان به آن معناست که چگونه از خودشان، فیزیک، بدن و سلامت روان خود مطابق ادبیات بومی و کاملا متناسب با فرهنگ ایرانی مراقبت کنند.
وی اظهارداشت: این آموزش، کار بسیار مهمی است و نیاز به برنامه ریزی و تدوین محتوای مناسب دارد و در ضرورت این آموزش ها تردیدی وجود ندارد اما عده ای با آن مخالفت کرده و آن را تهدیدی دانسته اند.
مدیر رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: برخی از افراد نیز براین باور بودند که برای آموزش خودمراقبتی کودکان باید آموزه های غربی را متناسب با استانداردهای موجود به کار گیریم و در مقابل این مساله، موضع گیری ایجاد شده است مبنی براینکه آموزش های یاد شده کاملا آفت است و بحران ایجاد می کند و ما نمی توانیم متناسب با فرهنگ خود از این محتواها استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: حرف ما این نیست که از این محتواهای غربی باید استفاده شود اما ضرورت توجه به آموزش کودکان در مراقبت از جسم و روان خود، بسیار مهم است و فکر نمی کنم کسی با این قضیه مخالفت داشته باشد.
رییس انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران تاکید کرد: باید بررسی کنیم که چگونه خودمراقبتی به کودکان آموزش داده شود. آسیب هایی که اکنون در جامعه می بینیم بخش زیادی از آن به این خاطر است که کودکان نمی دانند چگونه در برابر خواسته های نامعقول، «نه» بگویند و اصلا خواسته های نامعقول چگونه است و شواهد آن چیست.
مدیر رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: لزومی ندارد کودکان را بیش از اندازه کنجکاو کنیم یا تا آن اندازه بحث را بزرگ و پررنگ کنیم که خانواده ها در یک اضطراب و نگرانی دائمی قرار بگیرند و امنیت روانی خانواده ها بهم بریزد.
کریم زاده گفت: اما آموزش خودمراقبتی را می توان در کنار بسیاری از مهارت های زندگی مانند مهارت سلام کردن، مهارت احترام گذاشتن به ارزش های خانواده و جامعه، مهارت احترام به بزرگ ترها و مهارت احترام به قوانین بدون ایجاد حساسیت در چهارچوب فرهنگ خود به کودکان با محتوای مناسب آموزش داد.
وی با اشاره به اهمیت تناسب آموزش ها با سن کودک گفت: این آموزش ها می تواند در قالب تصویری ارائه شود. کودک باید آگاه باشد که اگر کسی خواست به او بگوید مثلا «بیا تا من رازی به تو بگویم» ،کودک باید بداند که رازی بین او و غریبه ها وجود ندارد و پدر و مادر هستند که رازدارند و آنها را باید مطلع کند.
وی اضافه کرد: بدون ایجاد حساسیت و نگرانی می توانیم به کودکان بگوییم اگر کسی خواست به قسمت های خصوصی بدنشان دست بزند باید «نه» بگویند و خیلی سریع والدین را در جریان قرار دهند. رییس انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران خاطرنشان کرد: آموزش های خودمراقبتی تقریبا از سن سه یا چهارسالگی می تواند ارائه شود.
اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۷۷۶

انتهای پیام /*


اجتماعی


آسیب ها


کودکان


آموزش خود مراقبتی

نظرات بسته شده است.