از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 50702

124 بازدید

به گزارش روز پنجشنبه خطرنگار، از مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در بخشی از پیام محمد جواد ظریف به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت آمده است: با فرارسیدن روز هفتم تیرماه ۱۳۹۷، فاجعه حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به مردم بیگناه و مظلوم سردشت سی و یک ساله شد. این روز در […]

به گزارش روز پنجشنبه خطرنگار، از مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، در بخشی از پیام محمد جواد ظریف به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت آمده است: با فرارسیدن روز هفتم تیرماه ۱۳۹۷، فاجعه حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به مردم بیگناه و مظلوم سردشت سی و یک ساله شد. این روز در تقویم ایران به عنوان روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی ثبت شده است.
وی در این پیام آورده است: واقعیت آن است که تقویم تنها ظرفیت ثبت این فاجعه انسانی را در یک برگ خود دارد اما مظلومیت و مقاومت مردم سردشت در همه برگ های تقویم تاریخ جاودان شده است؛ همانگونه که یاد و خاطره رشادت ها و جانفشانی شهدا و جانبازان آن روز برای همیشه در حافظه و وجدان جمعی ایرانیان و انسان های آزاده در اقصی نقاط جهان حک شده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بی مجازاتی اقدام سبعانه استفاده گسترده از سلاح شیمیایی و حمایت های کورکورانه جهانی از آن، از یک طرف غم و اندوه بازماندگان و یادگاران زنده فاجعه سردشت را مضاعف کرده و از طرف دیگر راه را برای تکرار فجایع هولناک مشابه، این بار از سوی گروه های تروریستی علیه مردم غیرنظامی در سوریه و عراق باز گذاشته است.
ظریف یادآور شد: امروز در منطقه شاهد تکرار همان اشتباهات گذشته از سوی قدرت های سلطه گر و تجهیز گروه های تروریستی از قبیل داعش به مواد سمی و سلاح های شیمیایی و استفاده از آن در تحولات داخلی سوریه و عراق توسط گروه های تروریستی هستیم.
وی در این پیام تاکید کرد: جامعه بین المللی در برخورد با این موضوع باید به مسئولیت خود عمل کند تا شاهد تکرار فجایعی همچون سردشت و حلبچه در آینده نباشد.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی، ضمن تاکید مجدد بر محکومیت استفاده از سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های شیمیایی در هرکجا، توسط هر کسی و تحت هر شرایطی، سیاست یک بام و دو هوا، استانداردهای دوگانه، خط کشی های مرسوم برخی دول غربی بین شهروندان خود و دیگران، سیاسی شدن سازمان منع سلاح های شیمیایی و سوء استفاده برخی کشورها از موضوعات فنی در سازمان منع سلاح های شیمیایی را به شدت محکوم می کند.
ظریف در این پیام ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدا و ایستادگی، مظلومیت و شکیبایی جانبازان شیمیایی کشورمان، مراتب همدردی عمیق خود را با خانواده های شهدای این ضایعه فراموش نشدنی اعلام کرد و بر روح پرفتوح شهدای بلند مرتبه بمباران شیمیایی سردشت درود فرستاد و از خداوند بزرگ برای کلیه جانبازان و مصدومین عزیز شیمیایی و خانواده های گرانقدرشان اجر و پاداش الهی و آرزوی شفای عاجل مسالت کرد.
وی در بخشی دیگری از پیام خود یادآور شد: آمریکا تاکنون از اجرای تعهدات خود وفق کنوانسیون برای خلع سلاح شیمیایی سرباز زده و به صورت آشکار کنوانسیون را نقض کرده است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال سازمان منع سلاح های شیمیایی به همراه سایر کشورهای عضو از آمریکا می خواهد به تعهدات کنوانسیونی خود در این رابطه پایبند بوده، سلاح های شیمیایی خود را به طور کامل و غیرقابل بازگشت، تحت نظارت بین المللی معدوم کند.
وزیر امور خارجه در این پیام اضافه کرد: دو رژیم متجاوز و بدسابقه آمریکا و اسرائیل با مخالفت و ممانعت از ایجاد منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه، مسئولیت جهانی تداوم سایه شوم این سلاح های ضد انسانی بر این منطقه حساس را برعهده دارند و باید توسط جامعه بین المللی مواخذه و محکوم شوند و نابودی تسلیحات هسته ای، بیولوژیک و شیمیایی رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین تهدید امنیت منطقه و جهان با فشار هماهنگ جامعه جهانی تضمین شود.
ظریف تاکید کرد: وزارت امور خارجه همچون گذشته احقاق حقوق جانبازان و قربانیان سلاح های شیمیایی کشورمان را از مجاری قانونی بین المللی مجدانه پیگیری خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که صلح و آبادانی جایگزین جنگ و ویرانی های خانمانسوز شود و تهدیدات بکارگیری انواع سلاح های کشتار جمعی علیه بشریت مرتفع شود.
سیام**۹۳۱۴*۱۸۳۴

انتهای پیام /*


سیاسی


ظریف


تسلیحات هسته ای


رژیم صهیونیستی

نظرات بسته شده است.