از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 48969

141 بازدید

واحد مطبوعاتی فرماندهی نیروی نظامی جمهوری آذربایجان در نخجوان شب گذشته با اعلام این خبر افزود: واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان در اواخر ماه می – خرداد ماه – در یک عملیات نظامی روستاهای «گونوت »، «آرپا » و «دره لیز» شهرستان «شرور» نخجوان را که از سال ۱۹۹۲ میلادی تحت کنترل نیروهای ارمنستان بود، تصاحب […]

واحد مطبوعاتی فرماندهی نیروی نظامی جمهوری آذربایجان در نخجوان شب گذشته با اعلام این خبر افزود: واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان در اواخر ماه می – خرداد ماه – در یک عملیات نظامی روستاهای «گونوت »، «آرپا » و «دره لیز» شهرستان «شرور» نخجوان را که از سال ۱۹۹۲ میلادی تحت کنترل نیروهای ارمنستان بود، تصاحب کردند.
بر اساس این گزارش، نظامیان جمهوری آذربایجان همچنین چند بلندی استراتژیک از جمله «آق بولاق» ، «قیزیل قایا » و « مهری داغ » در مجاورت روستای «گونوت » را نیز تصاحب کردند.
این گزارش بدون ذکر چگونگی ورود نظامیان آذربایجانی به این مناطق افزود که در مجموع ۱۱ هزار هکتار سرزمین از جمله هشت هکتار زمین قابل کشت به کنترل نیروهای جمهوری آذربایجان درآمد .
اهالی روستای «گونوت » نخجوان نیز هفتم ژوئن – ۱۸ خرداد- پس از ۲۶ سال دوری به روستای خود بازگشتند.
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری های نظامی تبدیل شد .
بر اثر این مناقشه که در سال ۱۹۹۴ میلادی به برقراری آتس بس میان طرفین مناقشه انجامید، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت کنترل نیروهای ارمنستان درآمد .
جمهوری خودمختار نخجوان با جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه و نیز ارمنستان هم مرز است.
نخجوان با پنج هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع مساحت و نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ،یک جمهوری خودمختار در قلمروی جمهوری آذربایجان است .
ارتباط زمینی نخجوان با جمهوری آذربایجان به دلیل مناقشه قره باغ قطع شده و در حال حاضر از طریق خاک ایران با سرزمینی اصلی ارتباط دارد.
خاورم ** ۳۳۷* ۱۵۷۹**۱۱۴۴

انتهای پیام /*


سیاسی


جمهوری آذربایجان


تصاحب اراضی نخجوان

نظرات بسته شده است.