از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 48838

88 بازدید

پدرش سینمادار بود اما خیلی زود به دلیل مشکلات مالی سینما را تعطیل کرد. همین اداره چند ماهه سینما توسط پدرش کافی بود تا عشق به هنر هفتم از دوران کودکی در او شکل بگیرد. البته به دلیل هیکل ورزیده و علاقه‌ای که به کشتی داشت خیلی‌ها آینده او را در ورزش قهرمانی می‌دیدند. اما […]

پدرش سینمادار بود اما خیلی زود به دلیل مشکلات مالی سینما را تعطیل کرد. همین اداره چند ماهه سینما توسط پدرش کافی بود تا عشق به هنر هفتم از دوران کودکی در او شکل بگیرد. البته به دلیل هیکل ورزیده و علاقه‌ای که به کشتی داشت خیلی‌ها آینده او را در ورزش قهرمانی می‌دیدند. اما نه.
عشق دوران کودکی، ملک‌ مطیعی را خیلی زود بازیگر کرد. به توصیه ژاله علو پا به دنیای جادوی سینما گذاشت. در سن ۱۸ سالگی بازیگر شد و حوالی سال ۱۳۴۸«فرمونِ» فیلم سینمایی قیصر دنیای جدیدی را برای ملک مطیعی ساخت.
حالا ناصر ملک‌ مطیعی در قامت یک بازیگر مطرح سینمای ایران در آثاری چون فیلم «طوقی» در سال ۱۳۴۹، «پهلوان مفرد» سال۱۳۵۰، «قلندر» سال۱۳۵۱ و سریال «سلطان صاحب قران» در سال۱۳۵۴ هر روز بیشتر می ‌درخشید.
اما این پایان ماجرا نبود. حوالی بهمن سال ۱۳۵۷، خروش عظیم مردم ایران پایانی شد بر سلطه سال‌های بسیارِ نظام شاهنشاهی در ایران. حکومت پهلوی سرنگون شد. جمهوری اسلامی ایران با تغییرات مخصوص به خود روی کار آمد. امام خمینی (ره) هم خیلی زود موافقت خود با سینما را اعلام کردند و در آن جمله معروف گفتند :«ما با سینما مخالف نیستیم. ما با مرکز فحشا مخالفیم.»
حالا ناصر ملک‌ مطیعی شده بود بازیگر قبل از انقلاب. مثل خیلی‌های دیگر. برخی از آنها رفتند تا همان مرام گذشته خود را در خارج از مرزهای سرزمین مادری دنبال کنند اما ناصر ماند. مغازه ای در کنار خانه مادری حوالی میدان ونک راه انداخت و گفت می ‌خواهم کام مردمم را شیرین کنم.
او ماند تا سال‌ های بسیار. بازی نکرد. هر چند بازیگران بسیاری که بعضاً پرونده‌ای نه چندان قابل دفاع در سینمای قبل از انقلاب ایران داشتند دو باره به هنر هفتم باز گشتند. فیلم ساختند. بازی هم کردند. اما همچنان ناصر ملک مطیعی با نامهربانی ممنوع الکار بود.
جوان رعنای دهه ۵۰ سینمای ایران در دوران پیری هم مجوز دیده شدن از تلویزیون را نگرفت. تا آنجا که وقتی به برنامه «دورهمی» رفت با کج سلیقگی مدیران، آن برنامه پخش نشد. پیش ‌تر هم به برنامه «من و شما» شبکه شما رفته بود که اتفاقا آنجا هم مجوز دیده شدن نگرفت.
البته سیاست یک بام و دو هوای برخی مدیران فرهنگی، هر چند یک بار به او مجوز ایفای نقش در فیلم سینمایی «نقش و نگار» در سال ۱۳۹۲ را داد اما چیزی از بی‌ مهری به پیرمردی که ۴۰ سال در ایران، بدون بازی در سینما زیست ، کم نکرد.
حالا چند هفته‌ای از سینمای ایرانِ بدون ملک‌ مطیعی گذشته است.هر چند چهل سالی است که سینمای ایران روی خوش به ملک‌ مطیعی نشان نداده.حالا ناصر ملک ‌مطیعی درگذشته است. اما برخی زنده اند. و ای کاش بازنگری کنیم به رفتارمان با هنرمندانی که هر چند در یک مقطع از تاریخ عظیم ایران موافق نبودند اما وفادار به سرزمین مادری ماندند. همه را با یک چشم ببینیم.
*خبرنگار خطرنگار،
فراهنگ**۹۲۴۶** ۹۰۵۳**

انتهای پیام /*


فرهنگی


سینما


ملک مطیعی


بازیگر

نظرات بسته شده است.