از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 47833

130 بازدید

امام خمینی (ره) در پیامی در تاریخ ۱۲خردادماه سال ۵۸ منتشر شد، اعلام کردند که ملت ایران هرگز ۱۵خردادماه سال ۱۳۴۲را که سرآغاز قیام انقلاب اسلامی بود از یاد نخواهند برد.۱۵خردادماه سرآغاز قیام ماندگاری در تاریخ معاصر شد که به واسطه آن معادلات سیاسی جهان که بین دو براقدرت شرق و غرب تقسیم می شد […]

امام خمینی (ره) در پیامی در تاریخ ۱۲خردادماه سال ۵۸ منتشر شد، اعلام کردند که ملت ایران هرگز ۱۵خردادماه سال ۱۳۴۲را که سرآغاز قیام انقلاب اسلامی بود از یاد نخواهند برد.
۱۵خردادماه سرآغاز قیام ماندگاری در تاریخ معاصر شد که به واسطه آن معادلات سیاسی جهان که بین دو براقدرت شرق و غرب تقسیم می شد را به هم ریخت.
۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ شمسی رژیم پهلوی با جدی ترین چالش خود یعنی بیداری مردم و قیام مبتنی بر آموزه های دینی مردم ایران روبرو شد و برای عبور از این چالش مدرسه فیضیه را به خاک و خون کشاند.
کارشناسان معتقدند که ‘ قیام پانزده خرداد ۴۲ منشأ تحرکات اعتراضی و انقلابی دیگری شد که یکی از مهمترین آنها، گرامیداشت دوازدهمین سالگرد ۱۵ خرداد بود که در روزهای ۱۴ تا ۱۷ خرداد ۵۴ در مدرسه فیضیه قم، خود به حماسه دیگر تبدیل شد’.
در همراهی با نهضت امام خمینی (ره) روحانیت چهارمحال و بختیاری نیز نقش آفرینی کردند به گونه ای که برخی از پژوهشگران تاریخ معاصر در این استان اعلام می کنند که ‘در حماسه ۱۷ خرداد ۵۴مدرسه فیضیه قم روحانیت این استان نقش مهمی در همراهی با قیام امام راحل داشتند و بیشتر طلاب چهارمحال و بختیاری که در آن مقطع در قم مشغول تحصیل بوده اند، به طور مستقیم و غیر مستقیم در این حرکت انقلابی حضور داشتند و حدود ۱۰ نفر انها در آن زمان دستگیر شدند’.
به گزارش خطرنگار، اکنون تبیین فلسفه قیام ۱۵خردادماه برای نسل جوان با شیوه های مدرن نقش مهمی در زنده نگهداشتن این قیام خواهد داشت.
ماه محرم ۱۳۴۲ که مصادف با خرداد بود امام خمینی مردم را به قیام علیه رژیم مستبد شاه دعوت کردند و عصر عاشورای ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ شمسی در مدرسۀ فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام ۱۵ خرداد بود ایراد کردند.
صبحگاه ۱۵ خرداد خبر دستگیری رهبر انقلاب به قم، تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها رسید که مردم ورامین و شهرکهای اطراف به‏سوی تهران حرکت کردند و در این مسیر تعداد زیادی از انقلابیون به شهادت رسیدند.
۲۰۹۷

انتهای پیام /*


سیاسی


۱۵خراد


چهارمحال و بختیاری


انقلاب

نظرات بسته شده است.