از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 47238

90 بازدید

‘دیوید گاردنر’ نویسنده بخش دیدگاه فایننشال تایمز روز شنبه در این مطلب آورده است:عرض اندام کردن های ‘ دونالد ترامپ’ در خاورمیانه، حاصلش فقط نتیجه معکوس بوده است. در منطقه ای که همیشه مشتعل است، هر موضعی که ترامپ می گیرد، یک شعله بر شعله های آتش آن می افزاید. آمریکای ترامپ به وضوح نشان […]

‘دیوید گاردنر’ نویسنده بخش دیدگاه فایننشال تایمز روز شنبه در این مطلب آورده است:
عرض اندام کردن های ‘ دونالد ترامپ’ در خاورمیانه، حاصلش فقط نتیجه معکوس بوده است.
در منطقه ای که همیشه مشتعل است، هر موضعی که ترامپ می گیرد، یک شعله بر شعله های آتش آن می افزاید. آمریکای ترامپ به وضوح نشان داده است که قادر نیست از قدرت منحصر به فرد نظامی اش برای تحقق اهدافش استفاده کند، اهدافی همچون حذف نفوذ ایران در خاورمیانه.
این ادا و اصول هایی که این رئیس جمهور آمریکا از خود در می آورد؛ باعث شده است تا ‘ ولادیمیر پوتین’ رئیس جمهور روسیه حلقه میانجیگری را در منطقه در دست بگیرد. البته گناه آن متوجه شخص رئیس جمهوری آمریکاست.
اگر پوتین هدف اصلی اش این باشد که دستاوردهای شکننده خود را حفظ کند و روسیه همواره ارباب سوریه بماند و سوریه سکوی پرش روسیه برای بازگشت به جایگاه قدرت جهانی باشد؛ مسلما رسیدن به این آرمان چندان هم برای پوتین عاری از مشکل نیست.
یک سال پیش عربستان و اسرائیل؛ اولین مقصد سفرهای خارجی ترامپ در کسوت ریاست جمهوری بودند. در ریاض؛ ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد عربستان و حاکم بالفعل سعودی حدود ۵۰ تن از رهبران عرب و افریقا را در ریاض گرد هم آورد. در آن گردهمایی؛ ترامپ خواستار به راه افتادن حرکتی علیه ایران شد؛ یک رویای خیالپردازانه.
سه سال از جنگ هوایی در یمن می گذرد و محمد بن سلمان هرچه پول صرف خرید سلاح های آمریکایی و انگلیسی کرده است نتوانسته مبارزانی را که در فقیرترین کشور عرب در حال جنگیدن با عربستان هستند، شکست بدهد.
پس حالا این عربستان چطور می تواند از پس ایران و نیروهای متحد آن در منطقه برآید؟
کنفرانس ریاض , محمد بن سلمان را تشجیع کرد تا در یک حرکت جمعی با چند کشور عرب؛ قطر امیرنشین بی یار و یاور در حاشیه خلیج فارس را تحت محاصره در آورد.
ولیعهد عربستان به دنبال آن چند روزی هم ‘سعد حریری’ نخست وزیر لبنان را در ریاض تحت بازداشت نگاه داشت.
امروز هر دو کشور قطر و لبنان به جانب تهران متمایل شده اند.
یک سال از آن ماجراها می گذرد هنوز حرکتی به رهبری سعودی علیه ایران تشکیل نشده است؛ ایرانی که نفود و اثرگذاری زیادی در منطقه دارد.
اما در اینجا فقط یک خطر برای ایران در حال قوت گرفتن است و آن خطر، بروز جنگ احتمالی میان اسرائیل و ایران است که این را هم ترامپ باعث و بانی آن بوده است.
روسیه قدرتی است که هم با اسرائیل رابطه دارد و هم با ایران. ادغام قدرت هوایی روسیه و حضور مستشاران نظامی ایران بر روی زمین در سوریه؛ دولت ‘ بشار اسد’ را از چنگ افراط گرایان و تروریست ها نجات داد. روسیه همچنین کنترل شدید بر حریم هوایی سوریه دارد.
و اما در مورد یمن؛ علائمی کوچک دیده می شود که نشان می دهد فرانسه در تلاش برای حل بحران یمن است. همه اینها فقط یک آزمایش است.
ماه مه ؛ ماهی خطرناک در خاورمیانه بود. ترامپ در ماهی که گذشت ؛ با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به ‘بیت المقدس’ آتش خشم اسرائیل – فلسطینیان را مشتعل کرد. بخش شرقی بیت المقدس، بخش عرب نشین این شهر است که اسرائیل نیم قرن است غیرقانونی آن را اشغال کرده است.
مسلما هیچ کسی هرگز به مخیله اش خطور نمی کند که ترامپ نامزد اصلحی برای دریافت ‘جایزه صلح نوبل’ باشد.
ترامپ وقتی جلوی دوربین رسانه ها قرار می گیرد و مغرورانه با امضای فرامینش مقابل دوربین ها، آن را به رخ همگان می کشد و فقط هم خودش از آن راضی است، در حقیقت نمی داند که با این کار، دارد نام آمریکا را از خاورمیانه خط می زند.
اروپام**۱۵۹۱** ۱۷۲۳

انتهای پیام /*


سیاسی


ترامپ


خاورمیانه


حذف تدریجی آمریکا

نظرات بسته شده است.