از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 45479

123 بازدید

به گزارش خطرنگار، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان پیش از خطبه های نمازجمعه تهران درباره معنویت و سیاست افزود: سیاست و دیانت ما عین یکدیگر است و از هم جدایی ناپذیرند و در دین احکام سیاسی داریم و بسیاری از امور سیاسی کاملا تحت تاثیر دیانت است اما معنویت یک مساله فوق العاده ای […]

به گزارش خطرنگار، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان پیش از خطبه های نمازجمعه تهران درباره معنویت و سیاست افزود: سیاست و دیانت ما عین یکدیگر است و از هم جدایی ناپذیرند و در دین احکام سیاسی داریم و بسیاری از امور سیاسی کاملا تحت تاثیر دیانت است اما معنویت یک مساله فوق العاده ای است و احساس خوش معنوی و تقرب، اشک و آهی که انسان در مناجات با خدا دارد و لحظه های تنهایی با خدا به مناجات می پردازد، اینها با سیاست ارتباط دارد.
وی ادامه داد: تا معنویت و سیاست ارتباط آنها را عمیقا درک نکنیم رابطه سیاست و دیانت زیاد روشن نمی شود و دچار انواع سکولاریسم خواهیم بود بعضی از اوقات سکولاریسم در این نیست که سیاست و دیانت را از هم جدا کنیم همین که معنویت را از سیاست جدا بدانیم قدمی به سوی سکولاریسم است. برای افزایش معنویت یکی از مهمترین راهها توجه به مسائل سیاسی است.
پناهیان ادامه داد: هیچکس با نماز شب و دعا و مناجات در حوزه فردی نمی تواند رشد معنوی کند همانطوری که در دعا و مناجات برای جامعه اسلامی و برای امور سیاسی می تواند انسان تقرب پیدا کند.
وی بیان داشت: رابطه بین سیاست و معنویت رابطه وثیق و محکمی است و اگر کسی به جامعه اسلامی در مقام سیاستمداری، سیاست ورزی و مدیریت ظلم کند، بدترین آدم آدمی نیست که قتل یا ظلم فردی کند بلکه کسی که مدیر باشد به جامعه ظلم کند و نزد خدا بسیار منفور است.
پناهیان اضافه کرد: برخی از کسانی که در عرصه اجتماعی یا سیاسی آدم بدی می شوند یک دفعه سقوط وحشتناکی می کنند و خداوند می فرماید حتی امکان بیدار شدن هم ندارند.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: مدیران جامعه باید سجده شکر به جا بیاورند چون فرصت طلایی برای تقرب الی الله پیدا کرده اند و هیچ وقت به این جایگاه نمی رسیدند که اکنون با مدیریت و توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی به مرحله تقرب به خدا رسیده اند. عابدترین مردم کسی است که دلسوز جامعه اسلامی است و موضع گیری سیاسی شما دلسوزی برای این جوامع است و از ظلم به مردم یمن ناراحت می شود.
وی اظهار داشت: همین تظاهراتی که ممکن است برای ما امر سیاسی یا اجتماعی تلقی می شود و می گویند برای اسلام و مواضع سیاسی فریاد بزنید، در جامعه ما روشن نشده که اینها بهترین عبادت است. در مساجد باید آموزش دهند که انقلاب گری و دلسوزی برای مصالح جامعه بالاترین عبادات است و این رابطه معنویت و سیاست است و دبانت و سیاست اگر به این معنا باشد که در اسلام احکامی داریم برای مسائل سیاسی برای همه جا افتاده است ولی معنویت و سیاست خیلی مهم است.
پناهیان ادامه داد: برخی مواقع در شب قدر بحث سیاسی از سوی واعظان و روحانیون گفته می شود و برخی می گویند شب قدر جای سیاست نیست و باید برای این جامعه تاسف خورد که این نوع نگاه را دارند، عابدترین انسان کسی است که دلسوز جامعه اسلامی باشد؛ شب قدر شب خوبی خواهد بود که واعظ آن از سیاست و یا جامعه اسلامی صبحت نکند؟ باید در این باره تاملاتی داشته باشیم و ببینیم که امام راحل که در اوج عرفان است در اوج سیاست هم هست و به دلیل عارف بودن به سیاست هم رسیدند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: شاید ظلم است که بگوییم امام خمینی (ره) هم سیاسی بودند و هم اهل عرفان هستند، اما به دلیل عارف بودن سیاسی شدند و مواضع سیاسی آیت الله بهجت به دلیل عرفانشان بود و همه می دانستند که قبل و بعد از انقلاب مواضع سیاسی بسیار محکم داشتند و به جهان اسلام کمک می کردند بچه های حزب الله لبنان به هدایت های معنوی و دعاهای ایشان وابسته بودند.
پناهیان افزود: در زمان ظهورحضرت ولی عصر (عج) مردم خاک قدم های استانداران و فرمانداران را به تبرک برمی دارند. این توفیق با عظمیت است و باید الان به مدیران جامعه اینگونه نگاه شود و من نمی خواهم انتقاد و نقاط ضعف آنها را بیان کنم ولی بی مایه گی است انسان فرصت مدیریت را برای تقرب از دست بدهد.
وی اضافه کرد: این موضوع در فرهنگ جامعه ما نیست که به وکیل و مدیر التماس دعا داشته باشند که بخواهند برایشان دعا کنند.
اجتمام *۱۷۲۴* ۷۲۶۸

انتهای پیام /*


اجتماعی


نمازجمعه


معنویت


سیاست

نظرات بسته شده است.