از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 43145

191 بازدید

به گزارش خبرنگار خطرنگار، جبرییل نوکنده روز یکشنبه در نخستین کنفرانس ملی باستان شناسی هورامان در سنندج اظهار کرد: پرسش های بی شماری در زمینه وضعیت گاهنگاری استقرارهای این استان و نسبت محوطه های این دیار با حوزه های فرهگی همجوارش هنوز به درستی بررسی نشده و یا منتشر نشده باقی مانده است. وی اضافه […]

به گزارش خبرنگار خطرنگار، جبرییل نوکنده روز یکشنبه در نخستین کنفرانس ملی باستان شناسی هورامان در سنندج اظهار کرد: پرسش های بی شماری در زمینه وضعیت گاهنگاری استقرارهای این استان و نسبت محوطه های این دیار با حوزه های فرهگی همجوارش هنوز به درستی بررسی نشده و یا منتشر نشده باقی مانده است.
وی اضافه کرد: در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه در استان رخ داده است که باید با مشارکت و همراهی همدیگر آن را ادامه داده و تقویت کنیم.
رئیس کل موزه ملی ایران یادآور شد: موزه ملی ایران به عنوان کهن ترین میراث بان آثار منقول افتخار دارد که بخش مهمی از آثار مکشوفه از حوزه جغرافیایی کردستان از جمله گنجینه زیویه است.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران نیز گفت: کاوش های باستان شناسی که در کشور انجام می شود باید اعلام شود تا باستان شناسان از نتایج آن استفاده کنند.
روح الله شیرازی افزود: بهترین زمان مطالعه قبل از اجرا است چون در این مرحله می توان تغییرات لازم را براساس نیازهای منطقه در برنامه اجرایی و توسعه ای خود لحاظ کرد.
وی افزود: در زمینه باستان شناسی استانداردهای علمی لازم در حد اعلا باید در نظر گرفته شود چون ما یک سازمان پژوهش محور هستیم و در پژوهش بحث علمی و سوالاتی مطرح می شود که نقش مهمی در شناخت و روند تکامل فرهنگی در یک حوزه جغرافیایی دارد.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران در ادامه به فعالیت های موفق این حوزه اشاره کرد و گفت: نتایج کاوش های محدوده سد داریان یکی از نمونه های موفق در زمینه دستیابی به نتایج علمی قابل اهتمام در حوزه باستان شناسی است.
وی با بیان اینکه در این فرایند نیاز به همراهی و همکاری تمامی ادارات میراث فرهنگی و کارشناسان در استان است افزود: کارشناسان بازوهای علمی و اجرایی ما در استان ها هستند و باید در برنامه هایی که قرار است در استان انجام شود پایش ها را انجام و به ما اعلام کنند تا پیش از هر گونه اتفاقی برنامه ریزی های لازم انجام شود.
شیرازی در ادامه با بیان اینکه توسعه و عمران در فعالیت های اجرایی کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است گفت: توسعه و عمران بخش لاینفک مدرنیسم و استفاده از امکانات روز و مسائلی که دنیای جدید و فناوری های جدید بر روی آن تاکید دارند به شمار می رود.
وی افزود: برنامه کلی بسیاری از کشورهای جهان بر مباحث توسعه و عمران متمرکز است و در این میان برخی از کشورها به لحاظ قدمت و سابقه تاریخی و طولانی که دارند در انجام این کار و در بخش میراث فرهنگی با چالش هایی روبرو می شوند.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی ایران افزود: برخی از این فعالیت های عمرانی دخالت انسان در طبیعت است و این دخالت اگر بدون برنامه ریزی باشد می تواند خسارت های زیادی را به همراه داشته باشد بنابراین باید بصورت همه جانبه تمامی موارد لازم در این زمینه پیش بینی شود.
نخستین کنفرانس ملی باستان شناسی هورامان، کاوش های نجات بخشی باستان شناسی در محدوده سد داریان روز یکشنبه در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.
این کنفرانس با همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنندج و با همکاری پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، پژوهشکده کردستان شناسی و دانشگاه کردستان برگزار شد.
۷۳۴۸/ ۳۰۲۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


باستان شناسی


کاوش


میراث فرهنگی

نظرات بسته شده است.