از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 43121

119 بازدید

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی خطرنگار، بخش نخست این کتاب که با پیش‌گفتاری از دکتر میرعبدالحسین نقیب‌زاده منتشر شده به زمینه‌های لازم فلسفه‌ورزی کارل تئودور یاسپرس فیلسوف آلمانی برای ورود به بحث انسان‌شناسی می پردازد و خود انسان نیز موضوع اصلی بخش دوم کتاب است.فلسفه یاسپرس و به عبارت دقیق تر و صحیح تر […]

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی خطرنگار، بخش نخست این کتاب که با پیش‌گفتاری از دکتر میرعبدالحسین نقیب‌زاده منتشر شده به زمینه‌های لازم فلسفه‌ورزی کارل تئودور یاسپرس فیلسوف آلمانی برای ورود به بحث انسان‌شناسی می پردازد و خود انسان نیز موضوع اصلی بخش دوم کتاب است.
فلسفه یاسپرس و به عبارت دقیق تر و صحیح تر فلسفه‌ورزی او واکنشی است به این پرسش مهم که انسان چیست؟ زیرا از نظر این نماینده فلسفه «اگزیستانس»، وظیفه مهم و اصلی هر فلسفه ای تحقق بخشیدن به هستی انسان و تجلی اصالت اوست.
دکتر عباسی معتقد است: فلسفه‌ورزی یاسپرس حول محور انسان است و همه تلاش او این است که در دنیای مدرن امروزی، دورنمائی واقعی از انسان و روال بودنش ترسیم نماید، دورنمائی که از آن طریق آدمی به خود ارجاع یافته، اصیل شود و پاسخی صحیح به این پرسش بیابد که چگونه زندگی کنم؟
فلسفه‌ورزی ورزی یاسپرس که برآمده از سلوک عقلی و چالش های عملی انسان است هدفش یادآوری هستی انسانی است که در سیستم های فلسفی به فراموشی سپرده شده است.
این فیلسوف آلمانی، نماینده برجسته فلسفه هستی است که در عصر بی‌خودی‌ها و گمگشتگی‌های هویت انسانی دوران مدرن، به صراحت دم از خویشتن‌شناسی و خداشناسی می زند.
او می‌گوید: «آدمی را چنان توان و استعدادی است که می‌تواند از دوگانگی عالم و معلوم فراتر رود و به اتحاد تام که نابودکننده آن دوگانگی است نائل آید و بدین ترتیب هر گونه منیت از بین رفته و «من» خاموش می‌شود. آنگاه است که هستی حقیقی خود را بر ما نمایان می‌کند و مقصود از فلسفه، رسیدن به آن یقینی است که در نتیجه آن آدمی به خویش عارف می‌شود.»
در بخشی از کتاب «انسان در اندیشه یاسپرس» می خوانیم: شکست من و مواجه شدن من با مرزها و محدودیت ها و جزئیت ها، فقط به حوزه شناخت ختم نمی شود. من در وضعیت هایی قرار می گیرم هولناک، که گویی مرزهای وجود من هستند؛ وضعیت هایی که مرا با محدودیت های وجودی ام رویارو می کند. وضعیت هایی چون مرگ، ستیزه، رنج، بیماری، عشق و اضطراب و… من با قرار گرفتن در این وضعیت ها، با انفجارهایی در درون خود مواجه می شوم و طعم شکست را می چشم و باز دوباره به محدودیت ها و جزئیت های خود ارجاع می شوم.
چاپ نخست کتاب «انسان در اندیشه یاسپرس» در ۱۷۶ صفحه و به قیمت ۱۵ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
فراهنگ**۹۰۳۱**

انتهای پیام /*


فرهنگی


کتاب ۹۷


انسان شناسی


اگزیستانسیالیسم

نظرات بسته شده است.