از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 39691

80 بازدید

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خطرنگار، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه هفته گذشته ۳۱ فروردین ماه برای شرکت در اجلاس عالی رتبه صلح پایدار، وارد نیویورک شد. این اجلاس در روزهای ۴ و ۵ اردیبهشت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد. او […]

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خطرنگار، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه هفته گذشته ۳۱ فروردین ماه برای شرکت در اجلاس عالی رتبه صلح پایدار، وارد نیویورک شد. این اجلاس در روزهای ۴ و ۵ اردیبهشت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد. او همچنین بامداد روز سه شنبه به وقت تهران در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد.
ظریف طی این مدت با رسانه هایی همچون «سی بی اس»، «المانیتور»، «ان پی آر»، «آسوشیتدپرس»، «نیویورکر» گفت و گوهای اختصاصی داشت. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از ۶ روز سفر کاری و سخنرانی در اجلاس صلح پایدار سازمان ملل متحد وارد تهران شد. در این سفر آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام به ویژه واکنش ها و گزینه های ایران در برابر خروج احتمالی آمریکا از برجام و مسایل منطقه ای مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
رسانه های عربی اخبار و تحلیل هایی را درباره سفر ظریف به نیویورک و تلاش وی برای دفاع از برجام منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** گزینه های فرارروی ایران در برابر برجام گریزی آمریکا
روزنامه های «العربی الجدید» چاپ لندن، «المدن» لبنان، «الشرق الاوسط» عربستان و تارنماهای شبکه خبری «اسکای نیوز» امارات و «عرب ۴۸» فلسطین با اشاره به سفر ۶ روزه وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک و تلاش های او برای دفاع از برجام، آمادگی ایران برای عکس العمل در برابر عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای را در کانون توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه العربی الجدید، ظریف طی روزهای گذشته از فرصت حضور خود در نیویورک استفاده و با بسیاری از رسانه های آمریکایی مصاحبه کرد. او در این مصاحبه ها بر روی پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته ای تمرکز کرد و در مصاحبه با نشریه نیویورکر از گزینه های ایران در برابر عقب نشینی آمریکا از توافق سخن به میان آورد.
او در این مصاحبه از سه سناریو سخن به میان آورد که در سناریوی نخست خروج کامل ایران از توافق هسته ای و از سرگیری فعالیت هسته ای و غنی سازی اورانیورم مطرح است. در گزینه دوم هم از بندهای اختلافی در توافق استفاده خواهد کرد و شکایت رسمی خود را ارائه خواهد کرد. هدف از این گزینه بازگشت و اجبار آمریکا به پایبندی به توافق است. ظریف گزینه سوم را بسیاری جدی و سخت قلمداد کرده است و احتمال خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را مطرح کرده است.
ظریف در مصاحبه با نیویورکر گفت: واشنگتن برای برهم زدن توافق هسته ای تلاش و رئیس جمهوری آمریکا طی ۱۵ ماه گذشته برای سنگ اندازی در مسیر تجارت ایران با دیگران عمل کرده است اما آمریکا باید بداند خروج از این توافق پیامدهای جدی و بسیاری برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مصاحبه با المانیتور گفت: دولت ترامپ به طور مطلق به توافق پایبند نبوده است. آمریکا تنها طرف صوری در اتفاق نیست بلکه باید بداند که حق نادیده گرفتن توافق را ندارد و باید با این توافق با حسن نیت رفتار کند. خروج واشنگتن از توافق بر اعتماد جامعه بین الملل به آن تاثیر گذار خواهد بود و برای همگان ثابت خواهد شد که آمریکا طرف قابل اعتمادی در مذاکرات نیست.
به نوشته روزنامه المدن، ظریف به آمریکا درباره نقض توافق هسته ای هشدار داد و اشاره کرد ایران در برابر عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای گزینه های بسیاری در اختیار دارد که برای واشنگتن ناخوشایند خواهد بود.
به نوشته تارنمای شبکه خبری اسکای نیوز، ظریف اعلام کرد در صورت عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای ایران با قدرت برای از سرگیری غنی سازی اورانیوم آمادگی دارد و اقدامات ریشه ای دیگری نیز در این زمینه دنبال خواهد شد. او در نیویورک به روزنامه نگاران گفت ایران به دنبال دستیابی به بمب اتمی نیست، اما عکس العمل احتمالی ایران در صورت عقب نشینی آمریکا از توافق از سرگیری غنی سازی اورانیوم است.
ظریف در شرایطی در این باره به آمریکا هشدار داد که آمریکا و کره شمالی برای برگزاری نشستی با هدف بررسی موضوع هسته ای کره شمالی آماده می شوند. در این زمینه وزیر امور خارجه ایران اشاره کرده است تلاش های آمریکا برای تغییر توافق هسته ای ایران پیام های بسیار خطرناکی ارسال خواهد کرد که محتوای آن این است که کشورها هرگز نباید با واشنگتن مذاکره کنند.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، ظریف در سفر خود به نیویورک اعلام کرد ایران در چارچوب توافق هسته ای و خارج از آن گزینه های بسیاری در اختیار دارد و قطعا در صورت عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای عکس العمل ایران و جامعه بین الملل برای آمریکایی ها آزار دهنده خواهد بود.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تلاش دولت آمریکا برای عقب نشینی از توافق هسته ای گفت ما آشکار عمل کردیم. ایران به موجب این توافق به وظایف خود عمل کرده است اما متاسفانه آمریکا و به ویژه دولت ترامپ در انجام وظایف خود درباره توافق هسته ای شکست خورده است. اگر کشورهای اروپایی می خواهند توافق هسته ای را حفظ کنند باید آمریکا را زیر فشار قرار دهند و این کشور را به اجرای تعهدهای خود در توافق هسته ای تشویق کنند.
به نوشته تارنمای عرب ۴۸، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هشدارهای تندی را رد و بدل کردند. در شرایطی که ترامپ تهدید کرد در صورتی که ایران برنامه هسته ای خود را از سرگیرد مشکلات بیشتری را فراروی خود خواهد دید ظریف هم در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت اگر آمریکا از توافق هسته ای عقب نشینی کند ایران هم به احتمال زیاد همین کار را انجام دهد و فعالیت هسته ای خود را از سرگیرد.
به گفته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که آمریکا از توافق تاریخی خارج شود مذاکرات ترامپ با کره شمالی هم شکست خواهد خورد و ثابت خواهد شد که آمریکا از وعده های خود چشم پوشی خواهد کرد. اگر ترامپ ایران را تحریم کند این توافق از بین خواهد رفت و ایران هم تعهدهای خود پایبند نخواهد بود و غنی سازی اورانیوم را از سرخواهد گرفت.
در شرایطی که ترامپ برای گفت و گوی پر ریسک با «کیم جون اونگ» رهبر کره شمالی با هدف از بین بردن نگرانی ها از موضوع هسته ای کره شمالی آماده می شود ظریف بر این موضوع تاکید کرد که اعتبار آمریکا در بوته آزمایش قرار گرفته است و ترامپ به جهان نشان داده است که آمریکا شریک قابل اعتمادی در مذاکرات نیست.

** آمادگی ایران برای گفت و گو با هدف حل بحران های منطقه
روزنامه «البناء» لبنان هم با اشاره به پیشنهادهای ظریف برای حل بحران های منطقه نوشت: ظریف در نیویورک یادآور شد که منطقه خاورمیانه بیش از هرچیز دیگری نیاز به گفت و گو دارد. او هشدار داد تلاش های برای تسلط در منطقه ویرانی آن را به دنبال داشته است.
او در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک گفت ایران و عربستان نمی تواند منطقه را به کنترل خود در آورد و این واقعیتی است که باید آن را بپذیریم هرچند که سخت باشد. سردار دیپلماسی ایران بر ضرورت تلاش برای منطقه ای قدرتمند تاکید کرد و هشدار داد بدون دستیابی به این تغییر بهایی که واشنگتن متحمل آن خواهد شد بسیار بیشتر از سود سلاح هایی است که به کشورهای منطقه می فروشد.
ظریف گفت خاورمیانه نیاز مبرمی به تغییر دارد و ایران برای آن آماده است و ابتکار عمل تاسیس شورای گفت و گوی منطقه را ارائه خواهد داد. کشورهای منطقه باید از اندیشه حذف یکدیگر چشم پوشی کنند. بلکه باید به حاکمیت ملی دیگر کشورها احترام گذاشت و در امور داخلی آنان دخالت نکرد.

پژوهشم **۹۲۷۸**۳۰۵۰**
خطرنگار، پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*


سیاسی


ظریف


برجام


آمریکا

نظرات بسته شده است.