از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 39613

151 بازدید

مصطفی خلقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، اظهار داشت: ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل های این استان بر اثر هجوم پروانه های جوانه خوار بین ۱۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیده است.خلقی میزان جنگل های آسیب دیده از پدیده خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد را نیز ۱۲۰ هزار هکتار برآورد کرد.وی […]

مصطفی خلقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، اظهار داشت: ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل های این استان بر اثر هجوم پروانه های جوانه خوار بین ۱۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیده است.
خلقی میزان جنگل های آسیب دیده از پدیده خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد را نیز ۱۲۰ هزار هکتار برآورد کرد.
وی بیان کرد: میزان خسارت پروانه های جوانه خوار در هر هکتار از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و خسارت ناشی از خشکسالی در هر هکتار جنگل این استان نیز ۴۵ میلیون ریال برآورد شده است.
خلقی ابراز داشت: ایجاد سامانه های هدایت آب از راهکارهای پیشگیری از آسیب خشکسالی در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است که نیازمند تامین اعتبار است.
پروانه جوانه خوار بلوط با نام علمی Tortrix viridana L یکی از مهمترین آفت‌های بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود که با تغذیه از جوانه‌ و برگ‌ها خسارات زیادی به جنگل‌های استان وارد می کند.
جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس شامل استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از ۶ میلیون هکتار وسعت دارد.
۱۶ استان کشور در محدوده کل رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته‌اند که این محدوده تأمین‌کننده ۴۰ درصد آب کشور است و ۳۸ درصد جمعیت عشایر کوچ‌نشین ایران را در خود جای داده است.
پروانه جوانه خوار در اکثر مناطق جنگلی استان مشاهده شده ولی دامنه خسارت آن در مناطق سیلاب و کلوار و لوداب بویراحمد، تنگ سولک و کوه ماغر بهمئی، در دنا منطقه چنار برم، لما، تمنک، بنستان و رودشتی، در کهگیلویه مناطق خاییز و بیسیدون دشت قاضی کلات، در شهرستان چرام مناطق سواری، تنگ آرند، جاده کرک و سرتنگ پیرزال، در شهرستان باشت حوزه شلال دان، بوستان و عنا در حال توسعه است.
وی تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ و رطوبت را از مهمترین دلایل پدیده خشکیدگی درختان بلوط اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ازجمله عوامل تهدید کننده سلامت جنگل‌هاست.
وی بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان در باشت ، شهرستان لنده و کوه خاییز در کهگیلویه دیده شده است.
خلقی افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.
خلقی گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود.
وی افزود: کاهش بارندگی مهم‌ترین عامل خشکیدگی درختان بلوط است.
کهگیلویه و بویراحمد یک‌میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که ۷۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار آن مرتع و بقیه جنگل است.
این استان با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع وسعت و ۷۱۳ هزار نفر جمعیت، کمتر از یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.
/۱۶۶۲/۸۱۴۳

انتهای پیام /*


اقتصاد


خسارت


عوامل


طبیعی

نظرات بسته شده است.