از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 39493

86 بازدید

به گزارش خطرنگار، ولی الله سیف امروز- سه شنبه- با حضور در نشست مشترک کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس و بخش خصوصی افزود: با تک نرخی شدن دلار هیچگونه نگرانی نسبت به حجم واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات وجود ندارد وهمه به راحتی می توانند از […]

به گزارش خطرنگار، ولی الله سیف امروز- سه شنبه- با حضور در نشست مشترک کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس و بخش خصوصی افزود: با تک نرخی شدن دلار هیچگونه نگرانی نسبت به حجم واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات وجود ندارد وهمه به راحتی می توانند از ارز استفاده کنند و ما دلار را به روش گذشته یعنی صادرات نفتی تامین می کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تعادل در عرضه و تقاضا وجود دارد، تصریح کرد: هیچ سالی سابقه نداشته است که در روزهای بین التعطیل، بازار ارز به تب و تاب بیفتد چرا که همیشه تحرکات را پیش بینی می کردیم اما این بار مطابق پیش بینی ها پیش نرفت چرا که اعتقاد داریم تنها عوامل اقتصادی در بازار ایفای نقش نمی کنند.
سیف با یادآوری کاهش قیمت دلار در سال ۹۲ بیان داشت: در آن سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری نرخ دلار ۳۸۰۰ تومان بود که بعد از انتخابات این رقم به زیر ۳۰۰۰ تومان رسید و دلیل آن اعتماد و مثبت نگری در جامعه بود.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بدون اقدامات دولت شاهد کاهش قیمت دلار در سال ۹۲ بوده ایم، ادامه داد: اما در این دوره برعکس اتفاق افتاد چرا که دشمنان از بیرون متوجه شدند که راه خسارت به اقتصاد که کمترین هزینه را دارد ایجاد التهاب است.
سیف با تاکید بر اینکه نوسانات ارزی اخیر مبنای اقتصادی نداشت، گفت: ما اعتقاد داریم که باید مکانیزمی در بازار در نظر گرفته شود تا تولیدکننده بتواند خود را نشان دهد و ارز را به قیمت بازار خریداری کند اما اینکه تصمیم گرفته شد دلار تک نرخی شود به این جهت بود که نمی دانستیم با این وضعیت اقتصاد کشور به کجا می رود.
رئیس کل بانک مرکزی با دفاع از ارز ۴۲۰۰ اظهار داشت: برای شرایط فعلی اقتصادی کشور و بین المللی این مدل بهترین مدلی است که حداقل خسارت ها را دارد این تصمیم باید گرفته می شد اما سوال این است که تصمیم با چه دقت نظری باید پیاده سازی شود.
سیف با اشاره به رونمایی از سامانه الکترونیکی نیما بیان داشت: این سامانه باید تا آخر خرداد تحویل داده می شد اما با افزایش فشار بر روی همکاران ۱۰ روزه عملیاتی شد، باید گفت هر سامانه ای دو ماه زمان آزمایشی دارد تا ایرادات آن مشخص شود اما ما چنین فضایی را نداشتیم.

**سامانه نیما بدون نقص نیست
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: سامانه نیما صددرصد بدون نقص نیست و در عمل ممکن است نواقص آن مشاهده شود اما می دانیم که قرار نیست درجا بزند و هرچه جلوتر برویم تکامل پیدا می کند.
سیف با بیان اینکه برای تشخیص گروه های نیاز ارزی شاخص هایی در نظر داشته اند، اظهار داشت: از روز اول برای گروه های نیاز برنامه هایی داشتیم و اگر در آینده شرایط باز شود محدودیت ها را یا کم می کنیم یا برمی داریم.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در ابتدای راه نیاز داشتیم میزان منابع محدود ارزی کشور را محدود کنیم تا کار روانی که روی بازار صورت می گرفت را کنترل و التهاب را از بین ببریم به همین جهت اعتقاد داریم که سامانه نیما در زمینه فعالیت بازار ارز ترمز ایجاد نمی کند بلکه همه چیز پشت صحنه انجام می گیرد و صادرکننده و واردکننده این سامانه را حس نخواهد کرد.

**صرافی ها نقش مهمی در نظام مالی کشور دارند
سیف با بیان اینکه نباید التهاب بازار را به حساب صرافی ها گذاشت، تاکید کرد: صرافی ها نقش مثبتی در آینده بازار اقتصادی کشور دارند، نقش آنها بعد از برجام کلیدی است و حضور آنها مکمل نظام مالی کشور هستند به همین جهت در سامانه نیما نیز تعریف شده اند.

**ابتکار عمل بانک مرکزی با سامانه نیما
به گزارش خانه ملت، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه نیما تاثیرات منفی التهاب احتمالی را خنثی می کند، گفت: این سامانه به بانک مرکزی در زمینه تخصیص منابع ارزی ابتکار عمل می دهد به همین جهت اولویت ما راه اندازی این سامانه بود و در نظر داریم در کمیته بین راهی موضوعات دیگر از جمله مسائل صادرات و واردات بررسی کنیم.

**بانک مرکزی استفاده از بیت کوین را توصیه نمی کند
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در گفت و گوی امروز خود با خانه ملت، با بیان اینکه بانک مرکزی استفاده از بیت کوین را توصیه نمی کند، گفت: گردشگران خارجی برای تبدیل ارز به بانک ملی و سامان مراجعه کنند.
سیف با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی نیما افزود: سامانه نیما بازار الکترونیکی است که کلیه ارزهای اقتصادی کشور در آن عرضه و کلیه تقاضاهای ارز که در کشور وجود دارد، در سامانه ثبت می شود و عرضه و تقاضا در سامانه تلاقی می شود.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این سامانه این امکان وجود دارد که بانک مرکزی با اعمال نظارتی، منابع ارزی را کنترل تا ارز به اولویت‌های وارداتی تخصیص پیدا کند.
سیف بیان داشت: از این بابت این اطمینان حاصل می شود که منابع ارزی کشور به اقتصادی ملی بر می گردد، صادر کننده منابع ارزی را به چرخه اقتصادی بر می گرداند و واردکنندگان به راحتی می توانند به ارز مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در سامانه نیما سرعت عمل کامل وجود دارد و هیچگونه ممانعت و ترمز بروکراسی زائد در سامانه وجود ندارد.
سیف درخصوص فعالیت سایت ها در زمینه بیت کوین گفت: بانک مرکزی حضور در این بازار را توصیه نمی کند افرادی که با بیت کوین کار می کنند ریسک های بزرگی را بر می دارند در هیچ کجا به این ارزی فرصت نقش آفرینی در مبادلات اقتصادی نمی دهند.
رئیس کل بانک مرکزی درخصوص نیاز گردشگران خارجی به ریال اظهار داشت: گردشگری های خارجی که به ایران می آیند می توانند در همه بانک ها و بخصوص با مراجعه به شعب بانک های ملی و سامان آمادگی ارز خود را به ریال تبدیل کنند
سیام*۳۰۶۱*۱۴۴۹

انتهای پیام /*


سیاسی


مجلس


سیف


سامانه نیما

نظرات بسته شده است.