از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 37617

121 بازدید

علی صادق زاده وایقان روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی نسخ خطی حافظ در موسسه فرهنگی اکو به خبرنگار فرهنگی خطرنگار، گفت: چهار انقلاب مهم فرهنگی در زندگی بشر روی داده که عبارت از اختراع خط، کاغذ، چاپ و رایانه است.وی با بیان اینکه اختراعات یاد شده باعث ضبط، نگهداری و انتشار افکار و […]

علی صادق زاده وایقان روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی نسخ خطی حافظ در موسسه فرهنگی اکو به خبرنگار فرهنگی خطرنگار، گفت: چهار انقلاب مهم فرهنگی در زندگی بشر روی داده که عبارت از اختراع خط، کاغذ، چاپ و رایانه است.
وی با بیان اینکه اختراعات یاد شده باعث ضبط، نگهداری و انتشار افکار و دانش بشری می شود، اظهار کرد: در قرن حاضر به دنبال اتصال ملیت ها، دین ها، مذاهب و افکار مختلف و گفت وگو و تعامل با جهان هستیم که یکی از شیوه های این تعامل، استفاده از بسترها و ظرفیت های فرهنگی، علمی و میراث مکتوب بشری است.
صادق زاده وایقان که دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دارد، نسخه های خطی را از مهمترین میراث مکتوب بشری معرفی و اضافه کرد: برخی از دانشمندان، شاعران، علما و محققان برجسته زبان و ادبیات فارسی در میان بعضی ملت ها و کشورها از جایگاهی خاص برخوردار هستند که به عنوان مثال می توان به حافظ اشاره کرد.
وی با بیان اینکه نسخه های خطی حافظ در موزه و کتابخانه های بیش از ۱۵۰ کشور دنیا موجود است،گفت: این نسخه ها قدیمی ترین، زیباترین و پرتذهیب ترین نسخه های خطی حافظ است که در خارج از ایران نگهداری می شود.
این پژوهشگر نسخه های خطی با بیان اینکه حافظ پل ارتباطی ایران با سایر کشورهاست، افزود: نسخه های خطی حافظ از حیث فراوانی در ایران بعد از «کلیات سعدی» و «کبری فی المنطق» رتبه سوم را داراست.
صادق زاده وایقان اضافه کرد: ۱۰ کشور عضو اکو از نظر فرهنگی به یکدیگر نزدیک و تعدادی از آنها همزبان نیز هستند، تعدادی هم که همزبان نیستند با کشورهای فاررسی زبان همسایه و یا در تعامل هستند.
وی ادامه داد: نسخه های خطی نفیس و ارزشمندی از حافظ و سایر شاعران پرآوازه زبان و ادبیات فارسی در تمام کتابخانه های مهم دانشگاهی و مراکز مهم پژوهشی کشورهای عضو اکو موجود است، بنابراین درصدد هستیم از آنها برای تعامل و ارتباط بیشتر کشورها بهره مند شویم.
این پژوهشگر گفت: در این کارگاه آموزشی به نسخه های خطی حافظ از نظر قدمت، فراوانی، کتاب آرایی، چاپ و تصحیح آنها در مراکز علمی کشورهای عضو اکو خواهیم پرداخت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خطرنگار، شرکت کنندگان این دوره آموزشی که در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد، تعدادی از کارکنان سفارتخانه ها و رایزن های فرهنگی کشورهای عضو اکو در ایران بودند.
موسسه فرهنگی اکو نهاد فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد‌ و مرکز آن در ایران، شهر تهران است.
وظیفه این بنیاد گسترش همکاری و تبادل های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو است.
۱۰کشور عضو این موسسه فرهنگی، ایران، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان،قزاقستان، ترکیه و ازبکستان هستند.
تقویت همکاری میان دانشگاه‌ها و دیگر موسسات فرهنگی منطقه، تبادل برنامه‌های آموزشی برای محققان در زمینه مرمت و مصون‌سازی کتابهای قدیمی و دست نوشته‌ها و تقویت همکاری در زمینه تاریخ، مردم‌شناسی، انسان‌شناسی، باستان‌شناسی و گردآوری و نگهداری میراث مشترک فرهنگی و معماری منطقه از جمله اهداف این موسسه است.
فراهنگ**۱۸۸۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


اکو


حافظ

نظرات بسته شده است.